על רקע האירועים האלימים בכפר-קאסם, שבמהלכם נהרג האזרח הישראלי מוחמד טהא מירי מאבטח שפעל בשירות משטרת ישראל, נרשמה בשבוע שעבר עלייה במספר הדוברים והמרואיינים הערבים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוצים המרכזיים, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי והמחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

לראש טבלת התוכניות הגיעו שתי תוכניות המגזין של חברת החדשות בערוץ 2, שתיהן בעקבות כתבות עומק שהתמקדו בנעשה בחברה הערבית בישראל. ב"אולפן שישי", שהגיש דני קושמרו וערכה נועה הוכרמן, שודרה כתבתו של יגאל מוסקו על הרקע למעשים האלימים בכפר-קאסם. בכתבתו של מוסקו שובצו שישה דוברים ערבים שונים, שהביאו את שיעור הייצוג בתוכנית ל-33% (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי "כאן", מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017).

בתוכנית "חדשות סוף השבוע", שהגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר וישי הראל, שודרה כתבת פרופיל של יוסי מזרחי על שר התקשורת החדש איוב קרא. בכתבה שולבו חמישה דוברים ערבים שונים, שהביאו את שיעור הייצוג בתוכנית גם כן ל-33% (דוברים ערבים שנכללו בכתבה נוספת ששודרה במהדורה, ועסקה באחות בית-חולים שהיניקה תינוק פלסטיני ממזרח ירושלים, לא נכללו בספירת המדד כיוון שהפרויקט מתייחס אך ורק לאזרחי ישראל).

דרור זרסקי, עורך "לונדון את קירשנבאום" (צילום: יוסי זמיר)

דרור זרסקי, עורך "לונדון את קירשנבאום" (צילום: יוסי זמיר)

במקום השלישי בטבלת התוכניות ניצבת "לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, התוכנית העקבית והמובילה במתן ייצוג לחברה הערבית בישראל. בעוד "אולפן שישי" ו"חדשות סוף השבוע" כללו כמה דוברים בכתבת מגזין אחת, שחלקם הופיעו לזמן קצר בלבד על המסך, ב"לונדון את קירשנבאום" הופיעו חמישה דוברים ודוברות, ערבים וערביות, בארבעה אייטמים שונים שכל אחד מהם כלל שיחה בת כמה דקות באולפן.

עוד לפני שפרצו מהומות אלימות נגד המשטרה בכפר-קאסם התארח באולפן "לונדון את קירשנבאום" מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, לשיחה על הרציחות שאירעו ביישוב. לאחר המהומות התראיינו בתוכנית רים עאמר, פעילה פוליטית פמיניסטית ותושבת כפר-קאסם, ועבד עזב, פעיל חברתי ומדען, שסיפקו את נקודת מבטם לאירועים. בנוסף התראיינו בשבוע שעבר ב"לונדון את קירשנבאום" ד"ר תגריד יחיא-יונס, סוציולוגית מאוניברסיטת תל-אביב, ששוחחה על המחלוקת בעולם המוסלמי סביב חשיבותו ואופיו של חודש הרמדאן, ורפעת חטאב, אוצר התערוכה "מכפר באת ואל כפר תשוב" המוצגת במוזיאון ינקו-דאדא בכפר האמנים עין-הוד.

שיפור מסוים נרשם גם בשיעורי הייצוג של תוכניות תאגיד השידור הישראלי החדש, שבשלושת השבועות הראשונים לשידוריו בלט דווקא בהדרה יחסית של דוברים ומרואיינים מהחברה הערבית בישראל.

ב"חמש מקורי", שהגישו ענת קורול, דרור פויר וגואל פינטו וערכו יגאל שפירא ותמנה הולצשטיין, הופיע אחרי שלושה שבועות רצופים של הדרה גמורה האורח הערבי הראשון. עו"ד רידא ג'אבר, מנכ"ל "אמאן", המרכז הערבי לחברה בטוחה, התראיין בתוכנית ביום שלישי האחרון בעקבות האירועים האלימים בכפר-קאסם.

מיכל רבינוביץ' ויועז הנדל, מגישי "שבע אקטואלי" (צילום מסך)

מיכל רבינוביץ' ויועז הנדל, מגישי "שבע אקטואלי" (צילום מסך)

ב"שבע אקטואלי", שהגישו מיכל רבינוביץ', יועז הנדל ורועי שרון וערך ספי אפרתי, השתתפו בשבוע שעבר שני מרואיינים ערבים בשני אייטמים נפרדים על האירועים בכפר-קאסם: ראש הוועד הציבורי ביישוב עו"ד עאדל בדיר וח"כ עיסאווי פריג', תושב כפר-קאסם.

בארבע תוכניות שונות של התאגיד נרשם שיפור של ממש בחודש הראשון לשידוריהן: תוכנית הרדיו "קלמן ליברמן", שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך ישי הולנדר, כללה בשבוע שעבר ארבעה דוברים ערבים בארבעה אייטמים שונים, והגיעה לשיעור ייצוג של כ-10%. שלושה מהאייטמים עסקו באירועים האלימים בכפר-קאסם ואחד נוסף הוקדש להצעת חוק שעניינה ייצוג הולם לדרוזים במגזר הציבורי.

"הבוקר הזה", שמגיש אריה גולן ועורך ניקולא רוזנבאום, כללה בשבוע שעבר שמונה דוברים ומרואיינים ערבים, גם כן שווי ערך לשיעור ייצוג של כ-10%. שתי התוכניות הללו, תוכניות הפריים-טיים של שידורי הרדיו בתאגיד השידור, התחילו את דרכן בתאגיד החדש בשבוע נטול דוברים ערבים לחלוטין, ומאז מסתמנת מגמת עלייה.

בנוסף, בשבוע האחרון נרשם שיא בשיעור הייצוג גם במהדורת החדשות המרכזית של התאגיד, "חדשות הערב", שהגישו גאולה אבן ומיכל רבינוביץ' וערך עילי לוין, וכן במהדורת "חדשות השבוע", שהגישו תמר אלמוג ויאיר ויינרב וערך אבי מוסקל. זו האחרונה הגיעה לנתונים הנאים ביותר, שיעור ייצוג של כ-15% והמקום הרביעי בטבלת התוכניות, בזכות כתבה של ריאד עלי על המהומות בכפר-קאסם, כתבה שכללה שישה דוברים ערבים.

"תוכנית חיסכון", תוכנית הכלכלה היומית של חדשות ערוץ 2, שמגישה קרן מרציאנו ועורך גידי ויניש, הגיעה בשבוע שעבר לשיא שנתי עם שיעור ייצוג של כ-6%. עם זאת, הנתון הנאה לא בא בזכות אייטם על מצוקות כלכליות שמאפיינות את החברה הערבית, אלא בגין פינת הצרכנות של מנחם הורוביץ, שהוקדשה לקפה שחור.

חוב קטן מהתכנית של שבת: ממצעד הגאווה ועד קמפיין השלטים של כולנו - אסף זמיר, מאי גולן ומיה בנגל סיכמו את השבוע

Posted by ‎המטה המרכזי‎ on otrdiena, 2017. gada 13. jūnijs

הדיון ב"המטה המרכזי" על המהומות בכפר-קאסם – בהשתתפות יהודים בלבד

"המטה המרכזי", שמגיש גדי סוקניק ועורכת הדס ריבק, הגיעה למקום החמישי בטבלת התוכניות של מדד הייצוג בזכות שני דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 17, אולם גם כאן הנתונים היבשים מציגים תמונה מעוותת.

ב"המטה המרכזי" לא התקיים דיון על המאורעות בכפר-קאסם בהשתתפות שני דוברים ערבים. במסגרת פינת "מצעד השבוע" נכלל אינסרט קצר שבו נשמעו לכמה שניות ראש העירייה עאדל בדיר ומחמוד טהא, אביו של מוחמד, שנהרג מירי המאבטח. על האירועים הקטלניים בכפר-קאסם שוחחו באולפן היהודים מיה בנגל, דב ויסגלס, אסף זמיר, לימור לבנת ומאי גולן.

אין זו הפעם הראשונה שב"המטה המרכזי" נערך דיון בין יהודים בלבד על נושא שנוגע ישירות לחברה הערבית בישראל. לפני כשלושה חודשים הוקדשו כמה דקות בתוכנית לדיון על "חוק המואזין". גם אז, כל הדוברים היו יהודים. האירוע שבו נהרג אזרח ישראלי בכפר-קאסם, עוד יותר מאשר "חוק המואזין", הוא נושא ראוי וחשוב לדיון בתוכנית פוליטית כמו "המטה המרכזי". ואולם, קיום הדיון בין יהודים בלבד מעיד על ניתוק מוחלט של מערכת התוכנית מהמתרחש במדינת ישראל והסתגרות בבועה אתנוצנטרית, מפרידה ומפלה.

התוכנית המתחרה, "פגוש את העיתונות" של חדשות ערוץ 2, התמקמה בטבלת התוכניות הרחק מתחת ל"המטה המרכזי", אולם דווקא היא כללה אורח ערבי באולפן, ח"כ איימן עודה, שהוזמן לראיון על האירועים בכפר-קאסם. את התוכנית הגישה רינה מצליח וערך דן שחורי.

לפי נתוני חברת יפעת מחקרי מדיה, רק שתי תוכניות מתוך 22 התעלמו בשבוע שעבר כליל מהמהומות בכפר-קאסם, וגם מכל אירוע אחר הקשור לחברה הערבית בישראל: "שש כלכלי", שהגישו דב גילהר ושאול אמסטרדמסקי וערך אילן שניג; ו"המגזין" של ערוץ 10, שהגישה אושרת קוטלר וערך ניר בכר.

עבור "שש כלכלי", השבוע שעבר היה השבוע השלישי מתוך ארבעה שבועות ששודרו עד כה בתוכנית שבו לא נכלל אף דובר או מרואיין ערבי. התוכנית הכלכלית היומית של תאגיד השידור הציבורי מסתמנת כתוכנית המדירה ביותר את הציבור הערבי בישראל מבין תוכניות התאגיד, וזאת למרות שהחברה הערבית סובלת מבעיות כלכליות רבות, ובוודאי יכולה להסתייע בשירותים העיתונאיים של מערכות החדשות בשידור הציבורי.

עבור "המגזין", השבוע שעבר היה השבוע ה-17 מתוך 23 מאז תחילת השנה, והשבוע הרביעי ברציפות, שבו שודרה המהדורה בלא כל ייצוג לחברה הערבית בישראל.

אף שבשלוש תוכניות האקטואליה המרכזיות שמשודרות בימי שישי בערב ניתן השבוע ייצוג לחברה הערבית, ושתיים מתוך השלוש אף הגיעו למקומות הראשונים בטבלת התוכניות, הפרשנים שהופיעו בשלוש התוכניות הללו וסיכמו עבור הצופים את השבוע שחלף היו גם הפעם יהודים בלבד.

הגישה לשולחן השבת ניתנה גם הפעם ליהודים בלבד

נתון זה, שחוזר על עצמו כמעט מדי שבוע, חורה הפעם במיוחד מפני שאחד האירועים הדרמטיים שהתרחשו בשבוע שעבר, כפי שבא לידי ביטוי גם בסדר היום של הכתבות שנכללו במהדורות, היה העימות האלים בכפר-קאסם. נראה כי למערכות החדשות השונות קל יותר לשלוח את כתב השטח (ריאד עלי או יגאל מוסקו) לכפר-קאסם ולהביא משם את הקולות והמראות מאשר להזמין לאולפן נציג של החברה הערבית או מומחה לענייני החברה הערבית בישראל שהוא במקרה גם ערבי. הגישה לשולחן השבת ניתנה גם הפעם ליהודים בלבד.

חלוקה של תוכניות האקטואליה המרכזיות לפי ערוצי שידור מעלה כי בשבוע שעבר הובילו התוכניות המרכזיות של ערוץ 2 על פני כל היתר, עם שיעור ייצוג ממוצע של קרוב ל-15%, וזאת בזכות שתי כתבות המגזין שהוקדשו לכפר-קאסם ואיוב קרא. במקום השני תחנת הרדיו כאן ב', שתוכניותיה המרכזיות הגיעו לשיעור ייצוג של כ-9%, דומה מאוד לשיעור הייצוג של התוכניות המרכזיות בערוץ 10. גם השבוע משתרכת גלי-צה"ל מאחור, עם שיעור ייצוג נמוך.

המקום האחרון של גלי-צה"ל בולט גם בחישוב ממוצע שיעור הייצוג בכלל תוכניות החדשות והאקטואליה בכל ערוץ, ולא רק התוכניות המרכזיות שנכללות בטבלת התוכניות השבועית. תחנת הרדיו הצבאית, שמפקדה היוצא ירון דקל מתגאה במהפכה שעשה בכל הקשור לגיוון כוח האדם והתכנים המשודרים בה, מדירה באופן קבוע את הדוברים והמרואיינים מהחברה הערבית בישראל יותר מאשר כל ערוץ מרכזי אחר.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר 142 דוברים ומרואיינים ערבים בחמשת הערוצים המרכזיים (ערוצי הטלוויזיה כאן 11, 2 ו-10, וערוצי הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל). אלה היו כ-4.4% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים. עדיין מדובר בתת-ייצוג ניכר, שכן החברה הערבית בישראל מונה כחמישית מאוכלוסיית המדינה.

הסיבה העיקרית לעלייה במספר המרואיינים הן המהומות בכפר-קאסם, שאחראיות לכשני-שלישים מכלל האייטמים שכללו בשבוע שעבר דוברים ומרואיינים ערבים. חודש הרמדאן הניב כ-5% מכלל האייטמים בהשתתפות דוברים ערבים בשבוע שעבר. במיוחד בלטה כתבה שהכינה חן ליברמן למהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10 על "לילות רמדאן", סיורי תיירות ביישובים ערבים במהלך חודש הרמדאן (מיזם של עמותת סיכוי, השותפה במדד הייצוג ואחת ממממניו).

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 4-10.6. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי "כאן") מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויחד עם יפעת מחקרי מדיה