גם בשבוע השלישי לשידוריו בולטת ההדרה הכמעט מוחלטת של דוברים ומרואיינים ערבים מתוכניות החדשות והאקטואליה בטלוויזיה של תאגיד השידור הישראלי, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי והמחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בעיקר בולטת ההתעלמות מהחברה הערבית בישראל ברצועת הפרה-פריים של שידורי ערוץ כאן 11, רצועה המורכבת משלוש תוכניות נפרדות: "חמש מקורי", "שש כלכלי" ו"שבע אקטואלי". כפי שניתן לראות מהגרף שלעיל, שלוש התוכניות הללו, שמשודרות מדי ערב בין השעות 17:00 ל-20:00, כמעט ולא משמיעות את קולם של דוברים ומרואיינים ערבים, נציגיהם של כ-20% מאוכלוסיית המדינה.

"חמש מקורי", שמגישים ענת קורול ודרור פויר וערך גיל טבת, הדירה לחלוטין את האוכלוסייה הערבית לאורך שלושת השבועות הראשונים של שידוריה. 97 דוברים ומרואיינים שונים הופיעו בתוכנית בשלושת השבועות הראשונים שלה, אף לא אחד מהם היה ערבי. זהו נתון בלתי מתקבל על הדעת, במיוחד בערוץ שידור ציבורי, גם אם הוא עדיין "בהרצה".

דרור פויר וענת קורול, מגישי "חמש מקורי" (צילום מסך)

דרור פויר וענת קורול, מגישי "חמש מקורי". שלושה שבועות ראשונים, אפס אחוזי ייצוג (צילום מסך)

ב"שש כלכלי", לכאורה, יכולים להתגאות בעובדה כי אחרי שבועיים רצופים של האלמת קולם של חמישית מאוכלוסיית ישראל ניתן בשבוע שעבר סוף-סוף ביטוי לנציגיהם בתוכנית. לפי נתוני מדד הייצוג, בשבוע שעבר הופיעו ב"שש כלכלי", שמגיש דב גיל-הר ועורך אילן שניג, שני דוברים ערבים מתוך 42, כלומר בתוכנית נרשם שיעור ייצוג של כ-5%. כרבע משיעור הערבים באוכלוסיית מדינת ישראל.

אולם בדיקת עומק של נתוני "שש כלכלי" מלמדת כי גם בתוכנית זו לא חל שיפור של ממש. שני הדוברים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכנית הכלכלית היומית של התאגיד לא הוזמנו לאולפן כדי להביע את דעתם, כמומחים בתחום הכלכלה, על בעיות כלכליות שמשפיעות על כלל אזרחי המדינה. הם אף לא הוזמנו לראיון על מצוקות כלכליות של החברה הערבית בישראל. שני הדוברים שהופיעו בתוכנית הכלכלית היו למעשה דובר אחד, שר התקשורת החדש איוב קרא, שבשתי מהדורות שונות של "שש כלכלי" נשמע אומר בסינק קצרצר כי יעשה את כל מה שח"כ דוד ביטן יגיד לו לעשות. פרט לכך, לא היה אף דובר או מרואיין ערבי בתוכנית בשבוע שעבר.

"שבע אקטואלי", שמגישים מיכל רבינוביץ' ויועז הנדל ועורך ספי אפרתי, כללה בשבוע שעבר 24 דוברים ומרואיינים שונים, רק אחד מהם היה ערבי. היה זה ראיון עם האב גבריאל נדאף (הנדל כינה אותו בטעות "הרב גבריאל נדאף"), שסיפר כי המדינה אינה תומכת בעמותה שהקים לעידוד הגיוס לצה"ל. שיעור הייצוג של "שבע אקטואלי", לפיכך, עומד על כ-4%, כלומר כחמישית מחלקה באוכלוסיית ישראל.

מיכל רבינוביץ' ויועז הנדל, מגישי "שבע אקטואלי" (צילום מסך)

מיכל רבינוביץ' ויועז הנדל, מגישי "שבע אקטואלי" (צילום מסך)

שלוש התוכניות יחדיו אירחו בשבועות האחרונים, מאז החל תאגיד "כאן" את שידוריו, 321 דוברים ומרואיינים. מתוכם, רק חמישה היו ערבים. זה לא נתון שאפשר להשלים איתו. לא בשידור מסחרי ובוודאי שלא בשידור ציבורי.

מניתוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה עולה כי אחת הסיבות למיעוט הדרמטי של דוברים ומרואיינים ערבים נובעת, ככל הנראה, מהעובדה כי התאגיד מנסה לבסס את צוות שדריו ופרשניו. בתוכניות החדשות והאקטואליה של ערוצי התאגיד, מתברר, עושים שימוש רב בכתבים ובפרשנים של המערכת על חשבון דוברים ומרואיינים מן החוץ, וממילא מצטמצם גם הפוטנציאל לכמות גדולה של דוברים ומרואיינים ערבים. מה גם שכמות הדוברים והמרואיינים הכללית בתוכניות האקטואליה והחדשות ברשת ב' היתה גבוהה באופן ניכר לעומת הכמות בתוכניות כאן ב'.

אולם התירוץ הזה אינו תקף לשידורי הטלוויזיה של כאן 11, שם מופיעים דוברים ומרואיינים רבים מן החוץ. ובכל מקרה, גם אם מספר כלל המרואיינים נמוך יחסית, מן הראוי להקפיד שהללו ישקפו יותר מאשר את קולם של יהודים אשכנזים מאזור המרכז.

בראש טבלת התוכניות נמצאות הפעם שתי תוכניות מגזיניות של חדשות ערוץ 2, שכל אחת מהן כללה בשבוע שעבר כתבת עומק שעסקה בחברה הערבית בישראל.

הכתבה על דאוד ב"חדשות סוף השבוע" שברה בצורת בת שבעה שבועות שבהם לא הופיע בתוכנית אפילו דובר ערבי אחד. ב"אולפן שישי" לא הופיעו דוברים או מרואיינים ערבים בשבועיים שקדמו לכתבה על קרא

ב"חדשות סוף השבוע", שמגישה דנה ויס ועורכת קלי בן-יאיר, שודרה כתבתם של יוסי מזרחי ורותי שילוני על דלאל דאוד, שרצחה את בעלה אחרי התעללות של שנים. הכתבה כללה שישה דוברים ומרואיינים ערבים שונים, כ-40% מכלל הדוברים והמרואיינים במהדורה (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי "כאן", מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017). "אולפן שישי", שהגיש דני קושמרו וערכה נועה הוכרמן, כללה כתבה של קושמרו עצמו על שר התקשורת החדש איוב קרא. הכתבה כללה ארבעה דוברים ומרואיינים ערבים, ובנוסף הופיע דובר ערבי, פראמדיק במקצועו, בדיווח חדשותי על פעוט שנפל אל מותו. בסך הכל הופיעו בתוכנית חמישה דוברים ומרואיינים ערבים, כ-28% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית.

הכתבה על דאוד ב"חדשות סוף השבוע" שברה בצורת בת שבעה שבועות שבהם לא הופיע בתוכנית אפילו דובר ערבי אחד. ב"אולפן שישי" לא הופיעו דוברים או מרואיינים ערבים בשבועיים שקדמו לכתבה על קרא.

התוכנית השלישית שניצבת בצמרת טבלת התוכניות היא "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10. להבדיל מ"חדשות סוף השבוע" ו"אולפן שישי", המתבססות על כתבות מגזין מרובות דוברים ומרואיינים, שחלקם מופיעים לכמה שניות בלבד בכתבה, "לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, היא תוכנית אולפן מבוססת ראיונות עומק. בעוד "חדשות סוף השבוע" ו"אולפן שישי" נעות משבועות עם שיעורי ייצוג אפסיים לשיעורי יצוג גבוהים, ב"לונדון את קירשנבאום" שומרים על יציבות. התוכנית לא הציגה שבוע אחד נטול דוברים ומרואיינים ערבים מאז תחילת 2016. בשבוע שעבר הופיעו בתוכנית שלושה מרואיינים ערבים מתוך כ-21 מרואיינים שונים, כלומר התוכנית השיגה שיעור ייצוג של כ-14%.

עוד ראוי לציין לטובה את תוכניות האקטואליה המרכזיות בכאן ב', "הבוקר הזה", "קלמן ליברמן" ו"סדר יום". השבוע שעבר היה הראשון מאז החלו התוכניות את שידוריהן בתאגיד החדש שבו בכולן הופיע לפחות דובר או מרואיין ערבי אחד.

שבע מתוך 22 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות ששודרו בשבוע שעבר בערוצים כאן 11, 2 ו-10, כאן ב' וגלי-צה"ל היו נטולות דוברים או מרואיינים ערבים. מלבד "חמש מקורי", שהוזכרה לעיל, לא הופיעו דוברים ערבים גם ב"חמש בערב" של ערוץ 10, שהגיש רפי רשף וערך ניר נוימן; "תוכנית חיסכון" של ערוץ 2, שהגיש גדעון אוקו ועורך גידי ויניש; "נכון להבוקר" שמגיש ניב רסקין ועורכים דן דובין ומירון ששון; "המגזין", שהגישה אושרת קוטלר וערכו ניר בכר והדר שיפר; "המטה המרכזי", שמגיש גדי סוקניק ועורכת הדס ריבק; ו"פגוש את העיתונות", שהגישה רינה מצליח וערך דן שחורי.

עבור "פגוש את העיתונות", אגב, היה זה השבוע הרביעי ברציפות שבו שודרה תוכנית שלמה בלי אף דובר או מרואיין ערבי.

ב"חדשות השבוע", תוכנית האקטואליה של כאן 11 שמשודרת ביום שישי בערב, נכללה בשבוע שעבר כתבה של מורן שכניק על רצח כפול שאירע בכפר-קאסם, ובה הופיעו שלושה דוברים ערבים. עם זאת, בקרב פאנל הפרשנים של התוכנית לא היה מקום אפילו לדובר ערבי אחד. כך גם היה בהרכבי הפרשנים בשתי התוכניות המקבילות, "שישי עם אילה חסון" של ערוץ 10 ו"אולפן שישי" של ערוץ 2. אל שולחן השבת, גם הפעם, הוזמנו יהודים בלבד.

חישוב ממוצע התוכניות המרכזיות בכל ערוץ מעלה כי בערוץ 2 הגיעו לשיעור הייצוג הגבוה ביותר ובהפרש ניכר. כ-13.5% מכלל המרואיינים בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות של הערוץ היו ערבים, וזאת בזכות שתי כתבות המגזין ששודרו במהלך סוף השבוע. במקום השני נמצא לראשונה ערוץ כאן 11, כשאחריו ערוץ 10, כאן ב' וגלי-צה"ל, שגם הפעם שיבצה בתוכניותיה המרכזיות פחות דוברים ומרואיינים ערבים מאשר שאר כלי התקשורת הנבדקים במסגרת המדד.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים 80 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך כ-2,700. זה נתון השווה ערך ל-2.9%, שיעור נמוך ביותר.

חלוקה שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה לאייטמים שבהם בכל זאת הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים מעלה כי קרוב לשליש מהם עסקו במינוי של איוב קרא לשר התקשורת. תאונות הדרכים הקטלניות ורצח כפול שאירע בכפר-קאסם הניבו גם הם אייטמים רבים יחסית בהשתתפות ערבים.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 28.5-3.6. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי "כאן") מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויחד עם יפעת מחקרי מדיה