בשבוע השני לשידורי תאגיד השידור הישראלי "כאן" שוב נרשמו שיעורי ייצוג נמוכים ביותר לדוברים ומרואיינים מקרב החברה הערבית, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי והמחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

אמנם, כמו בשבוע הראשון לשידורי התאגיד, גם בשבוע השני לשידוריו, השבוע שבין ה-21-27.5, הצליחו ב"כאן" להשחיל תוכנית לשלישייה הפותחת של טבלת התוכניות, אולם זהו היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל, בעיקר בכל מה שקשור לשידורי הטלוויזיה של התאגיד, בערוץ כאן 11.

בשבוע הנבדק לא הופיע דובר או מרואיין ערבי אחד בכל שלוש תוכניות הפרה-פריים של כאן 11. לא ב"חמש מקורי", לא ב"שש כלכלי" ולא ב"שבע אקטואלי". בשל ביקור הנשיא טראמפ בישראל בוטלו שתיים מהמהדורות של תוכניות אלו, ובכל זאת לכל אחת מהן היו בשבוע הנבדק שלוש מהדורות. במלים אחרות, כל תוכנית כזו שודרה במהלך השבוע לאורך כשלוש שעות בלי לשתף אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד.

ב"חמש מקורי" הופיעו בשבוע הנבדק 30 דוברים ומרואיינים שונים, ב"שש כלכלי" הופיעו 45 דוברים ומרואיינים, וב"שבע אקטואלי" הופיעו עוד 25 דוברים ומרואיינים. בסך הכל הגיעו שלוש התוכניות הללו בשבוע הנבדק למספר יפה ועגול של 100 מרואיינים, אולם אף אחד מהם לא היה ערבי. שיעור הייצוג בתוכניות אלו עמד על 0%, זאת למרות שהחברה הערבית בישראל מונה כ-20% מאוכלוסיית המדינה. עבור "חמש מקורי" ו"שש כלכלי" זהו שבוע שני ברציפות שלא הופיעו בהן דוברים ומרואיינים ערבים.

להדרה המוחלטת של ערבים מרצועת הפרה-פריים במסך של כאן 11 יש אחראים. את "חמש מקורי" הגישו בשבוע שנבדק ענת קורול ודרור פויר וערך גיל טבת. את "שש כלכלי" הגישו בשבוע שנבדק שאול אמסטרדמסקי ודב גיל-הר וערך גיל שניג. את "שבע אקטואלי" הגישו יועז הנדל, מיכל רבינוביץ' ורועי שרון וערך ספי אפרתי. בראש מערכת החדשות של התאגיד עומד ברוך שי.

הקמת תאגיד שידורים חדש היא משימה כבירה ויש להעניק לעוסקים במלאכה ימים רבים של חסד, אך התאגיד החדש אינו סתם כלי תקשורת. זהו תאגיד ציבורי, שאמור להעניק ייצוג הולם לכל חלקי אוכלוסיית מדינת ישראל ביתר שאת. בתאגיד "כאן" אף נפנפו בגאון לאורך החודשים הארוכים שלפני תחילת השידורים בגיוון שמאפיין את כוח האדם שלהם. נכון לעכשיו דומה כי אין לכך השפעה של ממש על זהות הדוברים והמרואיינים שבסופו של דבר מופיעים על המסך.

בראש טבלת התוכניות השבועית נמצאת "לונדון את קירנשבאום" של ערוץ 10, עם שיעור ייצוג של 19%, ההולם חברה שמונה כחמישית מאוכלוסיית המדינה. התוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, מתחרה למעשה רק בעצמה. מהרגע שבמערכת "לונדון את קירנשבאום" הוחלט להירתם למשימה ולפעול לייצוג הולם של החברה הערבית אין כמעט שבוע שבו היא לא תופסת את אחד משלושת המקומות הראשונים בטבלה.

המחמאות ל"לונדון את קירנשבאום" נובעות לא רק מנתוני ספירת הראשים, אלא גם מאופי ההופעות של דוברים ומרואיינים ערבים בתוכנית. רבים מהמרואיינים הם מומחים בתחומם, שמוצגים כברי-סמכא ובהקשר חיובי. רבים מהמרואיינים הם בכלל מרואיינות. בשבוע הנבדק, לדוגמה, ב-23.5, ארבעה מתוך 21 הדוברים והמרואיינים היו ערבים, והם הופיעו בארבעה אייטמים שונים. אייטם אחד נגע לתקרית הקטלנית באום אל-חיראן וזאת על רקע תחקיר "המקור" בנושא, אייטם שני עסק ביזמות עסקית-חברתית, שלישי התמקד בשביתת האסירים, ובאייטם הרביעי הוזמנה לאולפן "לונדון את קירשנבאום" ח"כ עאידה תומא-סלימאן והתראיינה כמומחית שנתנה את פרשנותה לביקורו של הנשיא טראמפ בישראל.

תמר אלמוג ויאיר ויינרב, מגישי "חדשות השבוע" בערוץ כאן 11, מקום שני במדד הייצוג (צילום מסך)

תמר אלמוג ויאיר ויינרב, מגישי "חדשות השבוע" בערוץ כאן 11, מקום שני במדד הייצוג (צילום מסך)

הבחירות לנשיאות ארצות-הברית, כדאי לזכור, זכו לתשומת לב רבה במיוחד בתקשורת הישראלית בשנה שעברה, אולם בסיקור הנושא כמעט שלא נשמע קולם של דוברים ומרואיינים ערבים. הראיון של ירון לונדון עם ח"כ תומא-סלימאן הדגים כי גם בנושא הזה מדובר בסופו של דבר בהחלטה מערכתית. כשרוצים, אפשר למצוא גם בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל בעלי דעה שישוחחו על תרומתה של ארצות-הברית למצב הפוליטי באזור.

במקום השני בטבלת התוכניות נמצאת "חדשות השבוע" של כאן 11, תוכנית המגזין לסיכום אירועי השבוע, המשודרת ביום שישי בערב (לשעבר "יומן"). התוכנית, בהגשת תמר אלמוג ויאיר ויינרב ובעריכת אבי מוסקל, כללה שלושה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 38, כ-8%. ח"כ אחמד טיבי היה שותף לפאנל התוכנית בחלקה המקדים, ששודר לפני השעה 20:00, ח"כ עאידה תומא-סלימאן הופיעה בכתבה של אמיר גרא שעסקה בביקור טראמפ, ודובר ערבי נוסף נשמע בכתבה שעסקה בבחירות להסתדרות המורים (עוד דובר ערבי, תושב מזרח ירושלים, שנכלל אף הוא בכתבה על ביקור טראמפ, לא נספר שכן מדד הייצוג מתייחס לאזרחי מדינת ישראל).

נורית קנטי, עורת "מה בוער" (צילום מסך)

נורית קנטי, עורת "מה בוער" (צילום מסך)

"מה בוער" של גלי-צה"ל הגיעה בשבוע הנבדק למקום השלישי בטבלת התוכניות, עם ארבעה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 69. שלושה מתוך האייטמים עסקו בביקור טראמפ, והרביעי הוקדש למרכז לימוד שהוקם בפזורה הבדואית. את "מה בוער" מגיש רזי ברקאי (יחד עם רינה מצליח וגורי אלפי) ועורכת נורית קנטי.

עוד ראוי לציין לטובה את השיפור שחל בייצוג הערבים בתוכניות האקטואליה המרכזיות של כאן ב'. אחרי ששבוע קודם לכן שתי תוכניות האקטואליה שמשודרות בשעות האזנת השיא של הרדיו, "הבוקר הזה" ו"קלמן ליברמן", היו מאופסות לחלוטין, בשבוע הנבדק כללו שתי התוכניות דוברים ומרואיינים ערבים. ב"הבוקר הזה", שמגיש אריה גולן ועורך ניקולא רוזנבאום, שודרו שני אייטמים על שביתת האסירים הפלסטינים, ועוד אייטם שעסק בביקור טראמפ; ב"קלמן ליברמן", שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך ישי הולנדר, שודר ראיון עם ראש המועצה מקומית ערערה-עארה מודר יונס, על פעולת "תג המחיר" שבוצעה בכפר עארה.

מנגד, מתוך 22 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות בחמשת הערוצים המרכזיים (ערוצים כאן 11, 2 ו-10, כאן ב' וגלי-צה"ל) שודרו בשבוע הנבדק 12 תוכניות שלא כללו אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד.

בראש טבלת האפסים נמצאת "שש כלכלי" של כאן 11, שכן בתוכנית זו הופיע המספר הגדול ביותר של מרואיינים מבין התוכניות נטולות הערבים – 45. את "שש כלכלי", כאמור, הגישו בשבוע שנבדק שאול אמסטרדמסקי ודב גיל-הר וערך גיל שניג. התוכנית הכלכלית של חדשות ערוץ 2, "תוכנית חיסכון", צמודה לה עם אפס דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 42. את "תוכנית חיסכון" הגישו קרן מרציאנו וגדעון אוקו, וערך גידי ויניש. "סדר יום" של כאן ב', ששבוע קודם לכן הגיעה לאחד המקומות הראשונים בטבלה, סיימה את השבוע הנבדק עם אפס דוברים ומרואיינים ערבים. את "סדר יום" מגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ'.

"שש עם" של חדשות ערוץ 2, שהגישו עודד בן-עמי וסיון רהב-מאיר וערכו תירזה אליה-זיסמן ויותם יניב, סיימה אף היא את השבוע שנבדק בלא אף דובר או מרואיין ערבי. מ"חמש מקורי" ו"שבע אקטואלי" של כאן 11, כפי שהוזכר לעיל, נעדרו גם כן דוברים ומרואיינים ערבים.

שש תוכניות חדשות ואקטואליה מרכזיות ששודרו בסוף השבוע היו נטולות דוברים ומרואיינים ערבים: "שישי" של ערוץ 10, בהגשת אילה חסון ובעריכת גילי ברוש; "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2 בהגשת דני קושמרו ובעריכת נועה הוכרמן; "המגזין" של ערוץ 10 בהגשת אושרת קוטלר ובעריכת ניר בכר; "המטה המרכזי" של ערוץ 10 בהגשת גדי סוקניק ובעריכת הדס ריבק; "חדשות סוף השבוע" של ערוץ 2 בהגשת דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר וגידי ויניש; ו"פגוש את העיתונות", אף היא של חדשות ערוץ 2, בהגשת רינה מצליח ובעריכת דן שחורי.

מבין התוכניות המאופסות מדאיגה במיוחד המגמה המסתמנת בשבועות האחרונים ב"חדשות סוף השבוע" של ערוץ 2 ו"שישי עם אילה חסון" של ערוץ 10. בראשונה, שמגישה דנה ויס ועורכת קלי בן-יאיר, נמנו כבר שבעה שבועות רצופים בלי אף דובר או מרואיין ערבי. בתוכנית השנייה, שמגישה אילה חסון ועורכת גילי ברוש, נמנו כבר שישה שבועות רצופים בלי דובר או מרואיין ערבי.

שתי התוכניות הן תוכניות מגזין, שמתבססות על כתבות ארוכות יחסית. כשבתוכניות כאלה מחליטים להקדיש כתבה לנעשה בחברה הערבית, שיעורי הייצוג מטפסים גבוה. כשבמערכות התוכנית מפסיקים להתעניין בנעשה בחברה הערבית בישראל, בדרך כלל לא יופיעו כלל דוברים ומרואיינים ערבים.

בפינת "שולחן השבת" נבדקים מדי שבוע הרכבי הפאנלים המרכזיים של שלוש תוכניות האקטואליה המשודרות בטלוויזיה ביום שישי בערב. הפאנלים הללו מורכבים כמעט תמיד מיהודים בלבד, שמסכמים עבור הצופים את אירועי השבוע שחלף ומתפלמסים על מה שעוד עתיד לבוא. בשבוע הנבדק שיתפו ב"חדשות השבוע" של כאן 11 גם את ח"כ אחמד טיבי בפאנל ששודר בחלק המקדים של המהדורה, לפני השעה 20:00. ח"כ טיבי, שמוזמן יותר מכל נציג אחר של החברה הערבית לשולחן השבת של תוכניות האקטואליה, השתתף ב"חדשות השבוע" בדיון שעסק בביקורו של טראמפ בישראל.

כשבוחנים את שיעור הייצוג הממוצע של התוכניות המרכזיות בכל ערוץ מתגלה תמונה מבהילה. אמנם ערוץ כאן 11 הגיע לשיעור ייצוג נמוך ביותר, כעשירית מהשיעור ההולם את החברה הערבית בישראל, אולם בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות של ערוץ 2 המצב בשבוע הנבדק היה עגום עוד יותר. חמש מתוך שש תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בערוץ היו נטולות דוברים ומרואיינים ערבים. רק במהדורת החדשות המרכזית, שכוללת מדי שבוע כמאה דוברים ומרואיינים שונים, ניתן קול גם לנציגי החברה הערבית. מתוך כ-220 דוברים ומרואיינים שהופיעו בשש התוכניות המרכזיות של חדשות ערוץ 2, רק חמישה היו ערבים – נתון השווה לשיעור ייצוג נמוך להחריד של כ-0.8%.

חלוקה לפי נושאים שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה מעלה כי מבין האייטמים שכללו דוברים ומרואיינים ערבים, הנושא שמיקד את מרבית תשומת הלב היה ביקור הנשיא טראמפ. בהקשר זה גם הופיעו הכי הרבה דוברים ומרואיינים ערבים.

בסך הכל, בכל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בחמשת הערוצים המרכזיים השתתפו בשבוע שנבדק 67 דוברים ומרואייניים ערבים. למעלה משליש מהם לקחו חלק באייטמים שעסקו בביקור הנשיא טראמפ בישראל. בלטו במיוחד ח"כ איוב קרא וחבר-הכנסת לשעבר טלב א-סאנע, שהוזמן לדבר כיועצו של מחמוד עבאס. במסגרת סיקור פעולת "תג מחיר" בכפר עארה שודרו ראיונות עם ראש המועצה המקומית מודר יונס.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 21-27.5. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי "כאן") מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויחד עם יפעת מחקרי מדיה