התוכנית ה-87 של "קול העין", הפעם בהנחיית איתמר ב"ז ונמרוד הלברטל, נפתחת בראיון עם אור הלר, הכתב הצבאי של חדשות ערוץ 10, במסגרת הפינה החדשה "אזור הנוחות". הלר מדבר על השליטה הכמעט הרמטית של צה"ל על המידע בתחום הביטחון, על הנתק שנוצר בין דובר צה"ל לחדשות 10 בשנים האחרונות – וגם על שר הביטחון הנוכחי, אביגדור ליברמן, שהגיש נגדו תביעה אישית בסך 140 אלף שקל בעקבות שידור של עדויות שלפיהן ליברמן הדליף את טיוטת דו"ח מבקר המדינה על מבצע "צוק איתן".

"אני מזהה תהליך בעשר השנים האחרונות, מאז מלחמת לבנון השנייה", אומר הלר, "הרבה מהתגובות שאני מקבל על פרסומים צבאיים, על דיונים בנושאי צבא וביטחון, הן בסגנון 'למה אתם מספרים לנו את זה? אני לא רוצה לדעת'. אנשים כיום פחות ופחות רוצים לדעת. הם עייפים, הם אדישים, הם בוודאי לא רוצים לשמוע על דברים שלא נמצאים בקונצנזוס, כמו פעולות צה"ל בשטחים – יש לזה מעט מאוד קשב, אם בכלל. ובכלל, לביקורת על צה"ל יש מעט מאוד קונים בקרב צרכני העיתונות הישראלית".

אחרי הלר עולה לשידור שרי רוט, פרשנית פוליטית ומו"לית אתר החדשות "חרדים 10". בתחילת החודש השתתפה רוט בכנס של השדולה לחופש העיתונות ושל "העין השביעית", שהתקיים בכנסת, ודיברה שם על משטרים של פחד, צנזורה ויחסי שלטון-עיתון שנפוצים בתקשורת החרדית. בשיחה עמה היא מספקת כמה דוגמאות, ומבדילה בין ההגבלות שהעיתונות החרדית מקבלת על עצמה בהסכמה מסיבות הלכתיות – ובין התערבויות פסולות של גורמי שלטון.

שרי רוט בכנס "העין השביעית" והשדולה לחופש העיתונות בכנסת, 6.3.2017 (צילום: אורן פרסיקו)

שרי רוט בכנס "העין השביעית" והשדולה לחופש העיתונות בכנסת, 6.3.2017 (צילום: אורן פרסיקו)

אחת התופעות הללו, אומרת רוט, היא חלוקה מפלה של כספי הפרסום של המשרדים שבראשם עומד השר אריה דרעי – משרד הפנים והמשרד לפיתוח הנגב והגליל. לדבריה, דרעי החליט להפלות את תחנת הרדיו קול-ברמה משום שהיא מזוהה עם יריבו הפוליטי, אלי ישי.

האתר של רוט, "חרדים 10", מקבל תקציבי פרסום מלשכת הפרסום הממשלתית – אבל לדבריה אף פעם לא קיבלה תקציבים ממשרדיו של דרעי. "זה לא ירתיע אותנו מלבקר כשצריך, ולשבח כשצריך, ולהזכיר את שמו של אלי ישי, כי מה לעשות – יש כזה בן אדם. ואם העונש על זה הוא הקפאת תקציבים – אז בכיף אשלם את המחיר", אומרת רוט, "אני את הכסף שלי אקבל מאלוקים, בדרכים שלו".

התוכנית נחתמת בראיון עם דני בר-און, עורך עמוד הבית באתר "הארץ" ובעל טור ביקורת חטיפים באתר – ומי שנחשף השבוע ככותבו של מדור היחסים השבועי של מוסף התרבות "גלריה". לרגל הטור ה-100 של המדור, שפורסם תחת הפסבדונים "שחר קדרון", החליט בר-און לחשוף בפני קוראיו את שמו האמיתי.

בשיחה עמו מספר בר-און על האופן שבו שמר על סוד זהותו והסביר אותו למרואיינים, מונה את היתרונות והחסרונות של השימוש בפסבדונים ומתייחס לטיבם של מדורי היחסים המתחרים. כשהוא נשאל מדוע בחר לכתוב בשם בדוי, משיב בר-און: "אחת הפנטזיות שלי בקשר לזה היתה שאני אוכל לכתוב בצורה יותר חופשית. יחסים זה נושא מאוד רגיש ואישי, והיה לי איזה מין חלום שבגלל שאני אכתוב בשם אחר, אוכל לחשוף את עצמי בצורה חסרת תקדים".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". ניתן גם להתחבר לפיד ה-RSS של "קול העין" באתר icast. עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.