העיתונאי הפלסטיני עומר נזאל שוחרר לאחרונה מהכלא הישראלי לאחר כעשרה חודשים של מעצר מינהלי. נזאל, בשנות החמישים לחייו, נעצר בחודש אפריל האחרון במחסום אלנבי כשעשה את דרכו לכנס בינלאומי של עיתונאים.

בראיון שקיימנו עם בא-כוחו, עו"ד מחמוד חסאן, בחודש דצמבר האחרון, אמר עו"ד חסאן כי נזאל צפוי להשתחרר בתוך ימים אחדים, אולם בכל זאת לקח עוד למעלה מחודשיים עד שיצא העיתונאי מהכלא הישראלי. עו"ד חסאן שב ושוחח עם אורן פרסיקו ונמרוד הלברטל בתוכנית "קול העין". להלן גרסה ערוכה של הראיון.

חסאן: "קרו דברים בלתי מוצדקים. היה לנזאל קיצור מהותי של המעצר המינהלי עד חודש דצמבר, אבל בחודש דצמבר הוציאו לו צו חדש בטענה שיש חומר חסוי חדש שמצדיק את המשך מעצרו. בית-המשפט הצבאי הביע פליאה על מועד הגשת החומר הנוסף, ואמר שהחומר הזה היה בידי התביעה קודם לישיבת הערעורים, ולכן זה לא נחשב לחומר חדש. התביעה לא עשתה שום דבר עם החומר הנוסף במשך תקופה ארוכה ונתנה לנזאל להבין שהוא הולך להשתחרר בדצמבר.

"בית-המשפט מתח ביקורת על התנהלות התביעה, אבל בסופו של יום החליט להאריך את המעצר שלו בחודשיים, והוא שוחרר ב-20.2. זה מעלה הרהורים האם הביקורת השיפוטית היא אכן ביקורת שיפוטית, או שמי שקובע בתיקים האלה הם השב"כ וגורמי הביטחון".

ספר לנו קצת על מצבו ותחושותיו.

"הוא שמח שהשתחרר, אבל מצד שני הוא עדיין לא יודע מה סיבת מעצרו האמיתית, והוא כל הזמן אומר: 'אם היו מגישים נגדי כתב אישום הייתי יודע על מה, אבל אני ישבתי עשרה חודשים לא בגלל דברים שעשיתי, כל מה שעשיתי זה פעילות עיתונאית גרידא'".

האם הוטלו עליו מגבלות כלשהן?

"לא, הוא שוחרר אבל הוא עדיין מנוע יציאה לחו"ל. כלומר, כל ניסיון שלו לצאת לחו"ל עלול להסתיים במעצרו בשנית".

השב"כ מייחס לנזאל קרבה או פעילות בחזית העממית לשחרור פלסטין, זו הסיבה הרשמית למעצרו.

"בפרפראזה הגלויה זה מה שהם טוענים, אבל אין לזה שום אחיזה במציאות. אין להם שום ראיה שאכן הוא פעיל בחזית העממית. הוא עבד בטלוויזיה של 'פלסטין אל-יום', שהוצאה מחוץ לחוק בטענה שהיא מזוהה עם תנועת הג'יהאד האסלאמי. הוא עבד שם תקופה ארוכה כמנהל, ובין הג'יהאד האסלאמי ובין החזית העממית יש פער גדול, והוא עושה את העבודה שלו בתור עיתונאי גרידא".

מה אתה יכול לספר לנו על תקופת המעצר, האם עבר עינויים כלשהם?

"עינויים לא, אבל העינוי הכי גדול הוא שאתה יושב בכלא ולא יודע למה. הוא נחקר חקירה אחת, חקירה של עמוד וחצי, נשאל אם הוא פעיל ואמר שלא, וזהו. חוץ מזה הכל נשאר חסוי. כל פעם שניסינו לדעת אמרו שרק בית-המשפט יכול לעיין בחומר. אנחנו לא יודעים מה המקורות ומה המידע, ואם הוא מצדיק מעצר. אני יודע שהוא כתב מאמרים לפני מעצרו על הריגתו של עומר אל-נאיף בשגרירות פלסטין בבולגריה, ומן הסתם ברשות זעמו על מה שכתב.

"אני חושב שבראש ובראשונה המעצר היה לצורך הרתעה, ואגב, הוא לא העיתונאי היחידי שנמצא בכלא. ישראל עושה המון על מנת לעצור עיתונאים שכותבים מאמרים ומביעים דעות, ויש קרוב ל-250 תיקים שנפתחו על פרסומים בפייסבוק והסתה בפייסבוק כביכול, וכל זה כדי ליצור הרתעה".

נזאל הורתע? אמר שלא יכתוב עוד מאמרים ביקורתיים נגד הרשות?

"לא. בדיון האחרון הוא אמר לשופט הצבאי: 'ברגע שאני משתחרר מכאן אני הולך לפרסם מאמר גדול על כך שנעצרתי ללא כל עוול וללא כתב אישום, ואני אמשיך בדרך שלי. אני אכתוב על כל מה שאני מאמין ועל כל מה שנראה לי נכון'".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". ניתן גם להתחבר לפיד ה-RSS של "קול העין" באתר icast. עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.