העיתונאי הפלסטיני עומר נזאל, המוחזק במעצר מינהלי מאז חודש אפריל האחרון, עשוי להשתחרר כבר החודש אם בשב"כ לא יציגו בפני בית-המשפט ראיות חדשות המצדיקות את המשך מעצרו, כך אמר בא כוחו, עו"ד מחמוד חסאן, בראיון לתוכנית "קול העין".

נזאל בן ה-53, החבר באיגוד העיתונאים הפלסטיני (PJS), היה במשך שנים ארוכות מנוע מלצאת מתחומי השטחים, סיפר עורך-דינו בשיחה עם מגישי התוכנית אורן פרסיקו ונמרוד הלברטל. לפני כשנה קיבל את אישור היציאה המיוחל, אולם כשהגיע למעבר אלנבי, בדרכו לכנס של פדרציית העיתונאים האירופית, נעצר.

מאז הוחזק נזאל במעצר מינהלי, בטענה כי יש לו קשרים לארגון החזית העממית לשחרור פלסטין. עו"ד חסאן טוען כי הקשרים היחידים של לקוחו לארגון זה ולארגונים אחרים נובעים מעבודתו העיתונאית. בחודש אוגוסט האחרון, לאחר ארבעה חודשי מעצר מינהלי, הוארך מעצרו של נזאל בשלושה חודשים, שהסתיימו בנובמבר, אלא שכעת מעצרו הוארך מחדש. להלן גרסה ערוכה של השיחה של חסאן עם פרסיקו והלברטל.

"המפקד הצבאי של הגדה המערבית החליט להאריך את מעצרו בעוד שלושה חודשים, שאמורים היו להסתיים בחודש פברואר 2017", סיפר עו"ד חסאן, "ואולם בית-המשפט הצבאי שדן בבקשה לעצור אותו בעוד שלושה חודשים קיצר את הצו ל-22 בדצמבר".

כלומר, בית-המשפט לא השתכנע שהמסוכנות שלו היא כזו שמצדיקה מעצר של שלושה חודשים?

"נכון מאוד. מלכתחילה המעצר שלו היה תמוה ולא היה מבוסס על דברים אמיתיים, כיוון שהוא עיתונאי וטבע העבודה של כל העיתונאים זה קשר עם האנשים האלו".

בשב"כ טוענים שהוא פעיל בחזית העממית לשחרור פלסטין ועל כן הוא במעצר.

"נכון, הם טוענים את זה, אבל אין להם אינדיקציה על הפעילות שלו, ואין להם פעילות קונקרטית שהוא עשה. אף אחד לא יכול היה לטעון לאורך כל הדרך שהוא עשה משהו ספציפי, שהיתה לו פעילות ספציפית. אנחנו לא נדע לעולם מה סיבת המעצר האמיתית שלו. יש לנו תחושות ויש לנו אינדיקציות, אבל זה לא אומר שזאת סיבת המעצר האמיתית".

יש מידע שהשב"כ מציג במעמד צד אחד לבית-המשפט, ומשכנע אותו להאריך את המעצר. אולי בכל זאת יש שם משהו?

"מבחינה תיאורטית זה נכון, אבל יש חלק גלוי בכל ההליך הזה, ואם הם בחלק הגלוי לא יכולים אפילו להצביע על החומר החסוי שמגישים לבית-המשפט, שהיתה לו פעילות, שהוא 'ביום כזה עשה דבר כזה', הם לא יכולים ולא יכלו להראות לבית-המשפט דבר כזה. הם אומרים שהוא פעיל בחזית העממית, זה אולי מספיק למעצר מינהלי. ומעצר מינהלי זה כלי שמשתמשים בו נגד הפלסטינים באופן תדיר. זו שיטה של השב"כ, שיודע להעניש את האוכלוסייה הפלסטינית".

כלומר, יכול להיות שאתם תגיעו ל-22 בדצמבר והמעצר יוארך שוב?

"לא, זה מהותי – השופט אמר: 'אם לא תביאו משהו חדש, הוא הולך הביתה'".

אתה יכול לספר לנו על המצב הפיזי והנפשי שלו?

"כפי שהוא אמר בבית-המשפט: 'אני כבר שבעה חודשים אין לי ראשית של דבר שאני יכול להגיד למה נשפטתי עליו. ואני הולך לכתוב על זה שאני נשפטתי, ואני ביליתי בכלא שבעה או עשרה חודשים מבלי לדעת על מה. אני הולך לכתוב על זה, כיוון שאני לא עשיתי שום דבר'. הפעילות שלו היתה פעילות של עיתונאי שיש לו קשר עם אנשים ופלגים אחרים, ומזמינים אותו לכל מיני אירועים והוא הולך ומסקר או כותב. זה כל מה שהוא עשה. האם זה מספיק למעצר מינהלי? אני בספק.

"פעם אחרונה שהוא היה בכלא הוא היה עדיין קטין, או על סף הקטינות, הוא בילה 10 חודשים במעצר ואחר-כך שוחרר, למד, התחתן, הקים משפחה. היום המצב של המשפחה הוא הכי קשה, כיוון שהם לא יודעים על מה הם משלמים.

"זה מצב נפשי של בנאדם שקודם כל לא יודע על מה הוא יושב, ושנית הוא גם לא יודע מתי הוא משתחרר, ואף פעם לא אומרים לו. בית-המשפט רק עכשיו אמר לו שהוא הולך להשתחרר ב-22 בדצמבר. כל הזמן הזה הוא לא ידע כמה נותר לו, ואיזה תוכניות הוא יכול לעשות.

"אני לא חושב שזה סוף הסיפור, כיוון שהוא מבקש לפנות לבג"ץ על מנת להסיר את מניעת יציאתו מהארץ, כיוון שיש לו עוד עבודה והוא חבר בפדרציה העיתונאית, והוא מוזמן כל הזמן להשתתף כנציג פלסטיני בכל מיני כנסים בעולם. עד כשנה לפני מעצרו היה מנוע יציאה, קיבל אישור לצאת ואז עצרו אותו".

ועכשיו כשישוחרר הוא ינסה מחדש לצאת?

"אני חושב שכן. הוא אמר לי שזאת העבודה שלו, ואם הוא משלם מחיר על עבודתו, יותר קל בשבילו לשאת את הכלא".

בהכנת הידיעה סייע איתמר מרגלית

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.