לאחרונה הושק מחדש "העיתון", ניוזלטר יומי המאגד את כותרות היום בנושאי חברה וכלכלה. עורך "העיתון", יואב ריבק, שוחח בתוכנית "קול העין" על הרעיון שמאחורי המיזם. להלן גרסה ערוכה של הראיון שערכו עמו אורן פרסיקו ונמרוד הלברטל (גילוי נאות: היועץ המשפטי של העמותה המוציאה לאור את "העיתון" הוא עו"ד אלעד מן, יו"ר עמותת "העין השביעית").

"'העיתון' הוא ניוזלטר יומי וחינמי", אומר ריבק בפתח הראיון, "שמאגד בתוכו את כל הידיעות שהתפרסמו באותו יום ברשת מכל המקורות העיתונאים, הבלוגים והרשתות החברתיות בנושאים של חברה, כלכלה, וקצת פוליטיקה וכל מה שביניהם".

אתה אומר "כל הידיעות", אבל בטח לא כל הידיעות נכנסות, אתה בוחר מה להכניס ומה לא להכניס.

"נכון. זה לא שהתקשורת מעלה אינסוף אייטמים בכל יום שעוסקים בנושאים האלה, במיוחד בתקופה הזאת, אני חושב ש-90% מהאייטמים הם על דונלד טראמפ, אז זה לא שיש לי שפע אינסופי של ידיעות שעוסקות בחברה הישראלית. אלמנט מאוד חשוב שאנחנו מכניסים ל'עיתון' זה הסדר של הדברים וההיררכיה שלהם. אני עובר מדי יום על כל האתרים בחיפוש אחר אייטמים שעוסקים בחברה הישראלית ובמגמות שעוברות עליה באירועים נקודתיים. עיקר האייטמים שאני מלקט מגיעים מהעיתונות הכלכלית דווקא. מ'ידיעות אחרונות' ו-ynet אין הרבה. זו האמת".

איך אתה מתייחס לאייטמים וטורי דעה עם עמדה הפוכה לחלוטין לשלך?

"אני מפרסם בלי לחשוב פעמיים. הנוחות העיתונאית שלי ממש לא מושפעת מהעמדה של טור מסוים, אלא מהאיכויות העיתונאיות שלו. כלומר, אם אני רואה שזה טור עם דעה מנומקת שכתובה היטב, ולא דמגוגית ולא פופוליסטית לכאן או לכאן, אני מכניס אותה בלב שלם ובאושר. הנוחות שלי מסתמכת על עיתונות ועל מקצועיות, ולא על הדעה, וככה הניוזלטר שלנו גם נראה".

יואב ריבק (צילום: "העין השביעית")

יואב ריבק (צילום: "העין השביעית")

אתה משנה את הכותרות ומשנה את הדגש לאייטמים שאתה מכניס ל"עיתון"?

"השאיפה היא לא לשחק עם הכותרות כי באמת אין לזה סוף, ואני גם לא מכיר את החומר, לא הייתי שם בשטח. זה סיכון שלא שווה לי לקחת, וגם לא נכון שאני אקח. אבל לפעמים העורך שבי מתגבר על האוצר שבי, וכשאני רואה כותרת שהיא זוועתית או כותרת משנה שאני רואה שהעורך באתר התעצל וחזר על הכותרת מלה במלה – אז אני בהחלט אגש לתוך הידיעה ואחפש איזה פרט אחר ואשים אותו במשנה".

לדברי ריבק, נכון להיום יש ל"עיתון" כאלפיים מנויים, והנתון במגמת עלייה. המיזם, הוא מדגיש, אינו למטרת רווח, ואין כל מחשבה להכניס פרסומות לניוזלטר, אלא להסתמך על תרומות וקרנות. היעד, כך אומר ריבק, הוא להגיע לכ-30 אלף מנויים.

מה בעצם המטרה? למה צריך דבר כזה?

"מטרת-העל היא בעצם לשפר את הדיון בישראל ולשפר את החברה הישראלית. לשם זה אני עיתונאי, אני רואה בזה שליחות, ולכן כל הדבר הזה מוגדר כפרויקט שלא למטרות רווח. מעשית, המטרה שלו היא באמת לספק לאנשים שאין להם זמן להיכנס לתוך כל האתרים וללקט את הידיעה הזאת בתחתית ynet ואת הידיעה הזאת מתחתית 'הארץ', ואת זאת מתחתית 'דה-מרקר', לספק להם מדי יום תמונת מצב של התהליכים שעוברים על החברה הישראלית, שמגיעה להם ישירות במייל.

"השאיפה שלנו היא לייצר איזשהו טקס, כמו שהיית מקבל את העיתון הביתה בבוקר וקורא אותו עם הקפה, אז אנחנו רוצים לשלוח את הניוזלטר שלנו מדי שש בערב, ושאנשים יפתחו איזה טקס מסביב. מהפידבקים שאנחנו מקבלים אני חושב שאנחנו די מצליחים, לאט-לאט, להגיע למקום הזה".

בהכנת הידיעה סייע איתמר מרגלית

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". ניתן גם להתחבר לפיד ה-RSS של "קול העין" באתר icast. עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.