לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעתרק אחת מחמש התוכניות המובילות של חדשות ערוץ 2 לא כללה בשבוע שעבר מרואיין ערבי, כך עולה מנתוני מדד הייצוג, מיזם מתמשך של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, הבודק מדי שבוע את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתחנות הרדיו ובערוצי הטלוויזיה המרכזיים בארץ וב-19 התוכניות המובילות המשודרות בהם (מספר כלל המרואיינים בכל תוכנית מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר).

במשדרי המהדורה המרכזית של חברת החדשות (עורך: גיא סודרי, מגישה: יונית לוי) נכללו בשבוע שעבר חמישה מרואיינים ערבים. בתוכנית "אולפן שישי" (עורך: איתי דנקנר, מגיש: דני קושמרו) נכללה מרואיינת ערביה אחת (רובא בלאל) וכך גם בתוכניות "שש עם" (עורכת: תירזה אליה-זיסמן, מגיש: עודד בן-עמי) ו"פגוש את העיתונות" (שם התראיינה אבתיסאם מראענה).

עבור התוכנית הפוליטית "פגוש את העיתונות" (עורך: יניב אלון, מגישה: רינה מצליח) מדובר בנתון משמעותי. אחרי שבמשך חודשים ארוכים נמנעה כמעט לחלוטין מלארח ערבים, בשלוש מתוך ארבע התוכניות האחרונות נכלל מרואיין ערבי. שינוי המגמה הגיע בד בבד עם כניסתו של יניב אלון לתפקיד עורך התוכנית.

שיעור המרואיינים הערבים בארבעת השבועות הראשונים של "פגוש את העיתונות" בעריכת אלון אמנם עומד על כ-4% בלבד, כחמישית משיעור האוכלוסייה הערבית במדינה, אך בכל זאת מדובר בשיפור ניכר לעומת ביצועי התוכנית לפני כניסתו של אלון לתפקיד העורך. אז, במשך 27 תוכניות ששודרו מתחילת השנה ("פגוש את העיתונות" היתה בחופש באוגוסט ובשלושה סופי שבוע נוספים), התראיינו רק שמונה מרואיינים ערבים, פחות מ-2% מסך המרואיינים בתוכנית.

במלים אחרות, בתוך חודש בלבד הגיע "פגוש את העיתונות" בעריכת אלון ללמעלה משליש מספר המרואיינים הערבים שהופיעו בכל תשעת חודשי השנה הראשונים גם יחד.

שיעור המרואיינים הערבים ב"פגוש את העיתונות" , לפי שבועות, ינואר-ספטמבר 2016 (התוכנית היתה בחופשה בחודש אוגוסט ובשלושה שבועות נוספים לאורך השנה)

שיעור המרואיינים הערבים ב"פגוש את העיתונות" לפי שבועות, ינואר-ספטמבר 2016 (התוכנית היתה בחופשה בחודש אוגוסט ובשלושה שבועות נוספים לאורך השנה)

המסקנה המתבקשת משינוי המגמה ב"פגוש את העיתונות" היא שבסופו של דבר הכוח נמצא בידי אנשים פרטיים, עורכים או מגישים, הקובעים את תמהיל המרואיינים בכל תוכנית. נכון, לסביבת העבודה יש השפעה, וראו להלן את נתוני הייצוג בחלוקה לפי כלי תקשורת שונים, אולם גם בכלי תקשורת כמו ערוץ 1, שמציג באופן רוחבי שיעורי ייצוג גבוהים יחסית של האוכלוסייה הערבית, ישנן תוכניות בעלות שיעור ייצוג נמוך להחריד. מנגד, גם בכלי תקשורת כמו ערוץ 2, שמציג באופן רוחבי שיעורי ייצוג נמוכים לאוכלוסייה הערבית, יכולים אדם אחד או שניים בתוכנית ספציפית לשנות את התמונה.

כמובן שעם הכוח באה האחריות. אם אנו מקבלים את ההנחה ששיעור הייצוג של האוכלוסייה הערבית בכל תוכנית השידור נקבע על-ידי עורכיה ומגישיה ולא בשל איזו הנחיה רשמית או מרומזת של דרג הניהול, הרי שבמקרים שבהם שיעור הייצוג בתוכנית אפסי, או רק נמוך מאוד, את האצבע המאשימה יש להפנות לאותם עורכים ומגישים.

וכאן אנו מגיעים לתוכנית החמישית של חברת החדשות שנכללת ברשימת התוכניות של מדד הייצוג, "החדשות הלילה", המהדורה המסכמת של היום המשודרת מדי לילה בסביבות חצות. בשבוע שעבר שוב לא נכלל אף מרואיין ערבי ב"החדשות הלילה". היעדרם בשבוע שעבר של מרואיינים ערבים מ"החדשות הלילה" (עורך: יואב דקל) אינו חריג, הוא הנורמה בתוכנית זו. השוואה בינה לבין תוכנית אקטואליה יומית אחרת, המשודרת בערוץ המתחרה, מלמדת על הפערים בין תפיסות העולם של שתי התוכניות.

שיעור המרואיינים הערבים ב"החדשות הלילה" ו"לונדון את קירשנבאום" , לפי שבועות, ינואר-ספטמבר 2016

שיעור המרואיינים הערבים ב"החדשות הלילה" ו"לונדון את קירשנבאום" לפי שבועות, ינואר-ספטמבר 2016

בעוד "החדשות הלילה" סוגרת את טבלת התוכניות השבועית עם אפס מרואיינים ערבים, במקום הראשון נמצאת מהדורת "מבט" של ערוץ 1 (עורך: אבי מוסקל, מגיש: יעקב אילון) שכללה בשבוע שעבר 17 מרואיינים ערבים, המספר הגבוה ביותר שנמדד בתוכנית זו מאז תחילת השנה. בזכות 17 המרואיינים הערבים מגיעה "מבט" לשיעור ייצוג של כ-12%.

אחריה בטבלה "לונדון את קירשנבאום" (עורך: דרור זרסקי, מגיש: ירון לונדון) עם שיעור ייצוג של כ-7.6% ו"נכון להבוקר" (עורך: אפי טריגר, מגיש: ניב רסקין), מגזין האקטואליה היומי של גלי-צה"ל עם שיעור ייצוג של כ-7%.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 18.9–24.9. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 18.9–24.9. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מבט אל טבלת התוכניות המשוקללת מראה כי הנתון של "מבט" אכן עלה בעקבות השבוע שעבר, והיא עקפה את "ערב חדש" של החינוכית וכעת צמודה לתוכנית האקטואליה היומית של רשת ב', "סדר יום".

בחינת השבועות האחרונים של "סדר יום" (עורכת: מירית הושמנד, מגישה: קרן נויבך) מעלה כי אחרי כמה חודשים שבהם מדי שבוע נכללו בתוכנית מרואיינים ערבים, בחודשיים האחרונים היו כבר ארבעה שבועות שבהם לא נכלל אפילו מרואיין ערבי אחד. התוכנית, שכבר היתה במקום השלישי בטבלה המשוקללת, בדרך כעת למקום החמישי ואולי אף נמוך מכך.

בתחתית הטבלה המשוקללת "פגוש את העיתונות" משפרת את שיעור הייצוג המשוקלל אך עדיין לא את מיקומה השלישי מהסוף. "המטה המרכזי" של ערוץ 10 (עורכת: הדס ריבק, מגיש: גדי סוקניק) ו"החדשות הלילה" מתבססות עוד קצת במקומות האחרונים, עם שיעורי ייצוג מבישים של כ-1.5% וכ-1.3% בהתאמה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒24.9. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒24.9. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

בראש טבלת הערוצים השבועית, שם נמדדים שיעורי הייצוג של המרואיינים הערבים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של כלי התקשורת, נמצא גם הפעם ערוץ 1, הרבה תודות ל"מבט". למעשה, כ-90% מכלל המרואיינים הערבים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוץ נכללו במהדורת החדשות המרכזית שלו.

במקום השני והמפתיע נמצאת תחנת הרדיו הצבאית גלי-צה"ל, שבדרך כלל משתרכת מאחור, עם שיעור ייצוג של כ-2.6%. אחריה ערוץ 2 ורשת ב'. ערוץ 10, שבדרך כלל מגיע למקום הראשון מבין הערוצים המסחריים, סוגר הפעם את הטבלה השבועית.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 18.9–24.9. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 18.9–24.9. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

על-פי הטבלה השבועית, בסך הכל התראיינו בשבוע שעבר בחמשת כלי התקשורת המרכזיים בישראל 78 מרואיינים ערבים מתוך כ-3,300, או כ-2.4%, שיעור ייצוג נמוך להחריד בהתחשב בחלקה של החברה הערבית באוכלוסיית המדינה.

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, בין הנושאים שבהם התראיינו ערבים בשבוע שעבר בלטו החקירה בנושא קבלת כספים במרמה במפלגת בל"ד, הפגנת גורמי ימין מול ביתו של המחבל המת נשאת מלחם ומציאתו של בדואי שהוחזק קשור במחסן במשך 15 שנה.

טבלת הערוצים המשוקללת מציגה תוצאות זהות לאלו של השבוע שעבר, למעט עלייה קלה בשיעור הייצוג של ערוץ 1, שוב הודות ל"מבט".

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒24.9. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒24.9. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה