לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעתמהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2 היתה בשבוע שעבר תוכנית החדשות שכללה את השיעור הגבוה ביותר של מרואיינים ערבים, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. זו הפעם הראשונה מאז חודש יולי שמהדורת החדשות המרכזית של חברת החדשות, בהגשת יונית לוי ובעריכת גיא סודרי, מגיעה למקום הראשון בטבלת התוכנית של המדד.

מדד הייצוג, מיזם מתמשך של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתחנות הרדיו ובערוצי הטלוויזיה המרכזיים בארץ וב-19 התוכניות המובילות המשודרות בהם (מספר כלל המרואיינים בכל תוכנית מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר).

את המקום הראשון בטבלה חבה מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2 לכתבה שהכין פוראת נסאר על הנשק בחברה הערבית. בכתבה הופיעו ארבעה מתוך חמשת המרואיינים הערבים שהשתתפו במהדורות חדשות 2 בשבוע שעבר. נתון זה הביא את המהדורה לשיעור ייצוג של 6.6%, מספיק למקום הראשון בשבוע שבו ניכר מיעוט של מרואיינים ערבים, רחוק עדיין מ-20% שמהווה החברה הערבית באוכלוסיית ישראל.

עם זאת, מהדורת חדשות 2 ראויה לציון לא רק בשל שיעור המרואיינים הערבים שהשתתפו בה בשבוע שעבר. הנתון מהשבוע שעבר משתלב במגמה הניכרת במהדורה בחודשים האחרונים. כפי שניתן לראות להלן, מהדורת החדשות של ערוץ 2, תוכנית החדשות והאקטואליה הפופולריות ביותר מבין 19 התוכניות שנבדקות במדד, נמצאת במגמת עלייה בכל הקשור לשיבוץ מרואיינים ערבים. מאז תחילת חודש יולי לא עבר שבוע שבו לא כללה לפחות מרואיין ערבי אחד.

שיעור המרואיינים הערבים ב"מהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2, לפי שבועות, יוני-ספטמבר 2016

שיעור המרואיינים הערבים במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2 לפי שבועות, יוני-ספטמבר 2016

בשבועות האחרונים הצטרף אל מהדורת החדשות המרכזית של הערוץ מגזין האקטואליה "אולפן שישי", בהגשת דני קושמרו ובעריכת איתי דנקנר. אחרי חודשים ארוכים שבהם כמעט לא השתתפו ב"אולפן שישי" מרואיינים ערבים, בחמשת השבועות האחרונים השתתף לפחות מרואיין ערבי אחד בכל מהדורה של "אולפן שישי". בשבוע שעבר היה זה ח"כ אחמד טיבי, שהצטרף לשולחן הפרשנים ונכנס, בין היתר, לעימות חזיתי עם רוני דניאל.

כיוון שבשבוע שעבר, שבמהלכו חל יום כיפור, היו יחסית מעט מרואיינים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוצים המרכזיים, ומשום ש"אולפן שישי" מראש אין הרבה מרואיינים, די היה בראיון עם ח"כ טיבי כדי להביא את התוכנית למקום השני בטבלת התוכניות השבועית, עם כ-5.5%.

שיעור המרואיינים הערבים ב"אולפן שישי", לפי שבועות, יוני-ספטמבר 2016

שיעור המרואיינים הערבים ב"אולפן שישי", לפי שבועות, יוני-ספטמבר 2016

מבט רחב יותר על מצב שיעור המרואיינים הערבים בערוץ 2 מלמד כי המהדורה המרכזית ו"אולפן שישי" אינם לבד. אם בוחנים את שיעור המרואיינים הערבים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ 2, הן בחמש התוכניות שנמדדות באופן ספציפי מדי שבוע במדד הייצוג והן בכל היתר, הן בתוכניות שמופקות על-ידי חברת החדשות והן בתוכניות האקטואליה שמופקות על-ידי הזכייניות, ניכרת בשבועות ובחודשים האחרונים מגמה חיובית.

שיעור המרואיינים הערבים הממוצע בערוץ 2, לפי שבועות, יוני-אוקטובר 2016

שיעור המרואיינים הערבים הממוצע בערוץ 2, לפי שבועות, יוני-אוקטובר 2016

עם זאת, העלייה הכללית אינה משפיעה על כל תוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ 2. "החדשות הלילה", שעורך יואב דקל, ממשיכה לסגור את הטבלה השבועית והמשוקללת, עם שיעור הייצוג הנמוך ביותר במדד, שיעור זניח ממש, של קצת יותר מאחוז אחד. ראוי להזכיר כי הדרה חריפה שכזו, של כחמישית מאוכלוסיית המדינה, אינה רק בעיה אתית אלא גם מקצועית. לא ניתן לסכם את אירועי החדשות של היום עבור צופי ערוץ 2 תוך התעלמות כמעט יומיומית מ-20% מהמדינה, מבלי שהתמונה שתוצג תהיה חלקית ואף מעוותת.

השבוע פורסם כי עורך "החדשות הלילה" עובר לעבוד כרכז הכתבים בתאגיד השידור הציבורי. זו הזדמנות טובה לחברת החדשות של ערוץ 2 למנות עיתונאית ערבייה לתפקיד עורכת תוכנית סיכום היום, או לכל הפחות עורך יהודי שחושב שראוי לתת פתחון פה לא רק ליהודים החיים בישראל.

"אולפן שישי", 14.10.2016 (צילום מסך)

"אולפן שישי", 14.10.16 (צילום מסך)

התוכנית הראשונה בטבלת התוכניות השבועית שאינה מופקת על-ידי חדשות ערוץ 2 היא "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי. אחריה מגזין "שישי", שמגישה איילה חסון ועורך אבי זילברברג, אף הוא בהפקת ערוץ 10, ו"ערב חדש", שעורכים בינה לוז ושמואל כורזים, המופקת על-ידי הטלוויזיה החינוכית.

עוד תוכנית שראויה הפעם לציון היא "סדר יום" של רשת ב', שמגישה קרן נויבך ומפיקה מירית הושמנד. אמנם התוכנית כללה בשבוע האחרון רק מרואיין ערבי אחד מתוך 32, נתון שהביא אותה לשיעור ייצוג נמוך של כ-3.1% בלבד, אולם היה זה ראיון יוצא דופן. נויבך שוחחה על משבר השכר במערכת החינוך עם סולימאן, שאשתו מורה. בניגוד למקרים רבים אחרים שבהם מרואיינים ערבים, הראיון עם סולימאן עסק בנושא אזרחי כלל ישראלי, שאינו מזוהה דווקא עם הציבור הערבי בישראל.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 9.10–15.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 9.10–15.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

בתחתית הטבלה השבועית מדורגות שבע תוכניות שלא כללו אפילו מרואיין ערבי אחד. מלבד "החדשות הלילה" סוגרות את הטבלה "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, בהגשת ניב רסקין ובעריכת אפי טריגר; "יומן" של ערוץ 1, בהגשת תמר אלמוג ויאיר ויינרב ובעריכת אורי לוי ועמית וינטר; "המוסף", בהגשת גאולה אבן ובעריכת ישי צ'רניאק; ו"חמש בערב" שמגיש רפי רשף ועורך ניר נוימן ("פגוש את העיתונות" ו"המטה המרכזי" לא שודרו בשבוע שעבר).

תמר איש-שלום (צילום: יוסי זליגר)

תמר איש-שלום (צילום: יוסי זליגר)

שתי תוכניות נוספות שלא כללו בשבוע שעבר אפילו מרואיין ערבי אחד אינן מוצאות את עצמן בדרך כלל בתחתית הטבלה. "מה בוער", שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי, מקפידה זה חודשים ארוכים לשבץ מרואיינים ערבים רבים יחסית. למעשה, השבוע שעבר היה הראשון שבו לא שובץ לפחות מרואיין ערבי אחד זה ארבעה חודשים.

מפתיע גם כן למצוא בתחתית הטבלה, עם אפס מרואיינים ערבים, את מהדורת החדשות היומית של ערוץ 10, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ברוך שי. ההדרה של האוכלוסייה הערבית ממהדורת "חדשות 10" בולטת הן אל מול מספר המרואיינים הערבים במהדורות של ערוץ 2 וערוץ 1 בשבוע שעבר, והן בהשוואה לנתוני עבר של חדשות 10. השבוע שעבר היה הראשון מאז חודש ינואר שבו לא שובץ אפילו מרואיין ערבי אחד במהדורה המרכזית של הערוץ (יש לציין, עם זאת, כי בשל החג שודרו בשבוע שעבר פחות מהדורות מאשר בשבוע רגיל).

בטבלה המשוקללת לא נרשם שינוי בדירוג התוכניות, למעט מהדורת "שישי" של ערוץ 10 ומהדורת החדשות המרכזית של הערוץ, שהחליפו מקומות. מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10 מדורגת כעת במקום השלישי במשבצת השידור שלה, אחרי מהדורת החדשות של ערוץ 2 ו"מבט".

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒15.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒15.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מבט אל טבלת הערוצים מעלה כי בשבוע שעבר השתתפו רק 45 מרואיינים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזים. אמנם בשל יום כיפור ירד גם מספר כלל המרואיינים מכ-3,300 לכ-2,300, אך הירידה במספר המרואיינים הערבים היתה חריפה יותר. בשל זאת, שיעור המרואיינים הערבים הממוצע עמד על 1.9% בלבד.

מבדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה עולה כי עיקר האייטמים שכללו מרואיינים ערבים בשבוע שעבר עסקו בהשלכות היעדרותם של חברי-הכנסת של הרשימה המשותפת מהלווייתו של שמעון פרס (כגון הקריאה של שרים וחברי-כנסת להחרימם) וחשדות לאי-סדרים במפלגת בל"ד. לעומת זאת, בדיונים בתקשורת על הבחירות לנשיאות ארצות-הברית, הנושא שזוכה לתשומת לב הרבה ביותר בתקשורת הישראלית בחודש האחרון, נעדרים מרואיינים ערבים לחלוטין.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 9.10–15.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 9.10–15.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

בראש טבלת הערוצים של השבוע שעבר נמצאת רשת ב', עם שיעור ייצוג של כ-3.2%. אחריה באה הזרוע הטלוויזיונית של השידור הציבורי, עם כ-2.6%. העובדה ששתי הזרועות של השידור הציבורי מגיעות שבוע אחר שבוע למקומות הראשונים מלמדת כי גם במצבה החי-מת של רשות השידור, היא שומרת על האתוס של שידור ציבורי ונותנת פתחון פה גדול יותר, גם אם לא במידה מספקת, לקבוצות מיעוט באוכלוסייה.

ערוץ 2 מגיע למקום השלישי עם שיעור כמעט זהה לזה של ערוץ 1, ובפער ניכר מהם נמצאים תחנת הרדיו הצבאית גלי-צה"ל וערוץ 10. בשבוע שעבר פחות מאחוז אחד מכלל המרואיינים בתוכניות החדשות והאקטואליה של שני הערוצים הללו היו ערבים.

בטבלת הערוצים המשוקללת אין שינוי מהשבוע הקודם, למעט ירידה של עשירית האחוז בשיעור הייצוג הכללי, מכ-2.4% לכ-2.3%.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒15.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒15.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה