האם השימוש בטלפון החכם שלך טוב לבריאות, בטוח ומועיל לנפש ולגוף? אני מתערב שאתם לא צריכים לחפש ב"גוגל סקולר" בשביל לענות מיד ב"לא" מהדהד. לא צריך מחקר מדעי בשביל לחוות כיצד המכשיר, מעצם טבעו הזמין והנייד, מעודד שימוש מוגבר ומיותר, וכל אחד יכול להרגיש על בשרו כיצד שימוש כזה מזיק לו גופנית, גם מבלי להיכנס לדיון המחקרי על נזקי הקרינה הסלולרית והגידולים במוח.

ברור גם לכל משתמש סמארטפון מה הוא יכול לעולל מבחינה רגשית וחברתית. הנתק מהסביבה ששימוש מוגבר במכשיר (וכאמור, המכשיר מיועד מעצם טבעו לשימוש כזה) יכול להביא, הבעייתיות שבווירטואליזציה של יחסים חברתיים והקשר להפרעות קשב וריכוז (שעליו מצביעים גם מדענים). ואם ככה במבוגרים, על אחת כמה וכמה בילדים, הפגיעים יותר גופנית ועוד יותר נפשית, ושלא פיתחו עדיין את מנגנוני ההגנה ודחיית הסיפוקים שאמורים להיות אצל מבוגר. כל זה לא מפריע לאתר "וואלה" להמליץ על סמארטפונים – לא פחות – כעל טיפול להפרעות קשב וריכוז.

"כך הסמארטפון יכול להועיל לילדים עם הפרעות קשב", אתר "וואלה"

"כך הסמארטפון יכול להועיל לילדים עם הפרעות קשב", אתר "וואלה"

"כך הסמארטפון יכול להועיל לילדים עם הפרעת קשב", מפתה ההפניה לכתבה. כותרת הכתבה עצמה קוראת "הילד רוצה סמארטפון? לא בטוח שכדאי לכם לסרב" (בכלל, מה הקטע המופרע הזה שלכם, הורים, למנוע מהילדים את הדברים המזיקים שהם דורשים לקבל? תתביישו). נכון שמשרד החינוך אוסר על שימוש במכשירים בכיתות ("שימוש לא ראוי עלול להביא לבדידות, לניכור ולהסתגרות חברתית, לקשיים בתקשורת בין-אישית, לקשיים בדחיית סיפוקים, לתפיסת מציאות מעוותת, לחשיפה לאלימות ולפורנוגרפיה, ובמצבים קיצוניים גם לניצול לרעה ולהתעללות מצד פדופילים ועבריינים מסוגים שונים"), אבל היי, מה הם מבינים, הנודניקים האלה?

הנה כמה פנינים מהכתבה של "וואלה", המופיעה ככתבה מן המניין במדור הטכנולוגיה של האתר:

בניגוד לדעה הרווחת, מדריכי בני נוער רבים דווקא מעודדים שימוש בתקשורת באמצעות המדיה החדשה, מכשירי הסמארטפון מאפשרים הורות מרחוק, בעידן בו אנו ההורים עסוקים כל-כך, אנחנו יכולים לאתר את ילדינו בכל עת, מבלי לעשות סבב טלפונים מייגע לכל תלמידי ו'-3".
לנוכחות הסמארטפון בחיי הילדים עשויות להיות תועלות רבות, למשל לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז יש אפליקציות שמסייעות בהתארגנות, לילדים עם קשיים חברתיים יש אפליקציות שדורשות מידת אקטיביות נמוכה שמאפשרת להם לתפעל קשרים חברתיים באמצעות מיומנויות חברתיות חדשות".
"הילד רוצה סמארטפון? לא בטוח שכדאי לכם לסרב", הכתבה ב"וואלה" (צילום מסך)

"הילד רוצה סמארטפון? לא בטוח שכדאי לכם לסרב", הכתבה ב"וואלה" (צילום מסך)

אגב, המלים "תועלות רבות" מכילות בכתבה המקורית קישור לדף פרסומי של חברת פלאפון, המציע לרכוש "סמארטפונים עם מסך ענק". למעשה, הכתבה כולה היא פרסומת סמויה אחת גדולה לחברת "פלאפון", כפי שמרמז הכיתוב הצנוע "קרן נוימן בשיתוף פלאפון" שבתחילתה. זה לא סתם פרסום סמוי, אלא פרסום סמוי בתוך המשפחה: אתר "וואלה" וחברת פלאפון נשלטים שניהם בידי חברת בזק.

מעניין אם קרן נוימן ממליצה לילדים שלה להיחשף לעולם הנפלא של קרינה סלולרית, להגביר מגיל צעיר את השימוש בסמארטפונים ולפתור את הבעיות החברתיות שלהם עם אפליקציות. כמובן, יכול להיות שאין בכלל "קרן נוימן", ומדובר בשם בדוי לצורכי תוכן שיווקי. אבל יש שם אחד שבטוח שאינו בדוי, אלא מחובר לאדם בשר ודם: שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק (וב"וואלה" ובפלאפון). מר אלוביץ', ככה אתה גם שומר על הבריאות של הנכדים שלך?