העיתון "ישראל היום" ממשיך לערוך סקרים ליהודים בלבד, אך באופן יוצא דופן, שינה ממנהגו להטעות את הקוראים לחשוב כאילו ממצאי הסקר מייצגים את עמדות הציבור הישראלי כולו. הבוקר, בכותרת הראשית של "ישראל היום" ובכפולה הפותחת של העיתון, מובאים ממצאי סקר דעת קהל שנערך אתמול על-ידי מכון הגל-החדש.

הסקר, המשרת קמפיין שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו להדחת חברי-כנסת ערבים שנפגשו עם משפחות מחבלים פלסטינים, נועד לבחון את עמדות הציבור בעניין. ממצאי הסקר אינם מוצגים לקוראים כאילו הם מלמדים על דעת הקהל בקרב "הציבור" או "הציבור הישראלי", כפי שנהג העיתון פעמים רבות בעבר. הפעם הכותרת הראשית של "ישראל היום" מדגישה כי התוצאות מתייחסות ל"ציבור היהודי".

כרגיל ב"ישראל היום", הסקר בוצע בקרב מדגם מייצג של מרואיינים מהאוכלוסייה היהודית דוברת עברית בלבד, תוך התעלמות מדעתם (וקיומם) של כחמישית מאוכלוסיית אזרחי ישראל. לא ברור מדוע אנשי מערכת "ישראל היום" ומכון הסקרים שעובד עימם התעלמו פעם נוספת מהאוכלוסייה הלא-יהודית בישראל. בעקבות ביקורת ציבורית שספג לאחרונה מכון הסקרים הגל-החדש על סקרי האפרטהייד שערך עבור חדשות ערוץ 2, הצהירה הסוקרת ד"ר מינה צמח כי לא תערוך עוד עבור התקשורת סקרי דעת קהל ליהודים בלבד, כשנושא הסקר נוגע לכלל הציבור בישראל.

הנושא שבחן הסקר ב"ישראל היום" אינו פנים-יהודי. למעשה זהו נושא שנוי במחלוקת עד מאוד בתוך החברה בישראל, שכוללת יהודים ולא-יהודים כאחד. לו היה הסקר מתבסס על מדגם מייצג של כלל הציבור בישראל, אפשר להניח שהתוצאות היו משתנות.

שער "ישראל היום", 8.2.2016

שער "ישראל היום", 8.2.2016

300 אלף הגליונות שהודפסו ממהדורת הבוקר של "ישראל היום", יש לזכור, מופצים בכל הארץ, גם בערים שבהן חיים לא-יהודים. אחד העקרונות שעליהם מכריז העיתון מדי בוקר הוא "לזכור שאנחנו ישראלים". ודוק: לא "לזכור שאנחנו יהודים" או "לזכור שאנחנו ציונים". אפשר היה להניח שהעיתון תופס את עצמו כמיועד לקוראים מכלל החברה בישראל, ולא ליהודים בלבד. זאת ועוד: שיעור ניכר מקרב אזרחי ישראל הלא-יהודים העידו כי הם קוראים את העיתון דרך קבע.

סקר שערכה לשכת הפרסום הממשלתית לפני כשנתיים העלה כי למעלה מרבע מהנשאלים בקרב האוכלוסייה הערבית אמרו כי קראו את "ישראל היום" בשבוע האחרון. העיתון והסקר מתעלמים אפוא לא רק מציבור רחב של אזרחי מדינת ישראל, אלא גם מציבור רחב של קוראי העיתון.

אפילו הצעת החוק שמקדם בימים אלה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שתאפשר הדחת חברי-כנסת ברוב מיוחס בכנסת, אינה מבדילה בין חברי-כנסת יהודים ולא יהודים. והרי זו מהות הדמוקרטיה – לכל אזרח ולכל נבחר ציבור בבית-הנבחרים קול שווה. לא ב"ישראל היום". שם מושתקים ומועלמים קולותיהם של כחמישית מאוכלוסיית ישראל. בעיתון זה, הלכה למעשה, ההדחה מהזירה הציבורית של מי שאינו יהודי כבר בוצעה.