"שום שוטר או קצין לא ידבר עם עיתונאי, אלא בתיאום ובנוכחות דובר", כך הנחה לאחרונה מפכ"ל המשטרה הנכנס רוני אלשיך את סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה. ההוראה מעוררת תרעומת בקרב עיתונאים המכסים את תחומי הפלילים והביטחון בישראל, המאשימים את אלשיך, עד לאחרונה סגן ראש השב"כ, בייבוא נורמות התנהלות שאינן מתאימות למשטרה.

כתבי פלילים טוענים גם כי המפכ"ל הורה על הורדה משמעותית במינון העבודה הדוברותית השוטפת. "אלשיך הנחה את הדוברים להפסיק להפיץ מאה הודעות דוברות ביום על כל דבר", כלשונו של אחד מהם. על כך אומר גורם משטרתי המכיר היטב את הנושא: "אין לזה שחר". בדוברות המשטרה העדיפו שלא להתייחס לכלל הדברים המובאים כאן.

כמו כן הנחה רב-ניצב אלשיך את יחידות הדוברות של המשטרה שלא לתת קרדיט ליחידות משטרה ספציפיות (במקום "שוטרי משטרת לכיש תפסו שודד" ייכתב בהודעות הדוברות "שוטרי משטרת ישראל לכדו שודד").

ביום שלישי השבוע ייפגש המפכ"ל החדש עם 32 הדוברים ביחידות ומחוזות המשטרה השונים. מדובר בקצינים מדרגת פקד ועד ניצב-משנה (תקן לקצין בדרגת תת-ניצב אינו מאויש בתקופה האחרונה). גורם בכיר במשטרה אומר כי לדעתו המפכ"ל אינו עתיד להצהיר הצהרות בעלות משקל והוא מגיע בעיקר כדי לשמוע, אך מוסיף: "אלשיך מבין את חשיבות הקשר של המשטרה עם העיתונאים. הוא יודע ששיפור התדמית של הארגון חשוב ביותר ושלקשר טוב עם העיתונאים בתחום חשיבות לטובת העניין".

לדברי הגורם הבכיר, שמטבע הדברים אינו מוכן להזדהות בשמו, אלשיך אמנם צבר בתפקידו הקודם ניסיון בטיפול בעבירות ביטחון וחקירות, אך הוא נעדר כל ניסיון במגע עם עולם התקשורת הישראלי.

בקרב כתבים לענייני משטרה ופלילים ששוחחתי איתם, ושגם הם אינם מעוניינים בחשיפת שמותיהם, הנחיית המפכ"ל מעוררת אי-שביעות רצון. "כבר שנים שאני מרים טלפון כל יום לכל מפקדי התחנות שאני מכיר. בשבוע האחרון הם לא מוכנים לדבר איתי", מספר בתסכול כתב בתחום ומוסיף: "זו הנחיה שתחזור למשטרה כבומרנג. הקשר הבלתי אמצעי שלי עם הקצינים הוא גם זה ששומר על המשטרה ביום סגריר".

כתב אחר מוסיף: "המקורות התייבשו באחת, וכעת, בשל ההנחיות החדשות, לכולם אין סיפורים: לא לעיתונאים העצלנים שעבדו עם הדוברים, ולא לעיתונאים החרוצים שעבדו עם מקורות בתוך המשטרה, שעכשיו מפחדים לדבר". "הוא אשכרה הביא סגירות מהשב"כ", אומר עיתונאי פלילים.

אל מול הדברים האלה אומר גורם בכיר במשטרה: "ככה זה עובד בכל הגופים הגדולים. גם בצה"ל, קצין, בכיר ככל שיהיה, לא יכול לשוחח באופן ישיר עם עיתונאי". אם ההשוואה הזו מלמדת על הבאות, הרי שלאור הידוע על קשריהם ההדוקים של קציני צבא בכירים עם עיתונאים, נראה שלכתבי הפלילים אין סיבה לחשוש.

כתב פחות מודאג לענייני פלילים מסכם: "שטויות. המפכ"ל נכנס ועושה הו-הא. זה כלום, האבק ישקע, וכל מי שדיבר איתנו יחזור וידבר איתנו. זה חזק מהם".