ענקית הרשת גוגל הסירה מתוצאות החיפוש שלה קישורים הקשורים לזהותו של איש עסקים בכיר ששימש בעבר סוכן כפול עבור השב"כ והקג"ב. העיסוק בעברו של איש העסקים, שזהותו אסורה בפרסום בשל הוראות הצנזורה הצבאית וחוק השב"כ, התעורר בשבוע שעבר לאחר שח"כ מיקי רוזנטל הזכיר את סיפורו בכנס בנושא לוביסטים שהתקיים בירושלים. עיתונאים שפירסמו מידע על דבריו של רוזנטל התבקשו למחוק את הפרטים האסורים בפרסום, אך הללו זמינים ברשתות החברתיות, בפורומים ובבלוגוספירה.

גולשים שניסו לחפש בימים האחרונים מידע על האיש בגרסה הישראלית של מנוע החיפוש גוגל, google.co.il, נתקלו בהודעה שלפיה לפחות שלוש מהתוצאות הוסרו "בתגובה לבקשה משפטית" שהוגשה לענקית הרשת העולמית, שלה סניף בישראל. גולשים המעוניינים במידע נוסף מופנים למסד הנתונים Lumen, שבו מאורכבות בקשות להסרת מידע מהרשת – אם כי לפי שעה מסד הנתונים אינו כולל הסבר בנוגע להסרת הקישורים על איש העסקים הישראלי.

שבי גטניו מהעמותה לדמוקרטיה מתקדמת תיעד עמוד תוצאות שממנו הוסרו שישה קישורים. במנוע החיפוש Bing של חברת מיקרוסופט, המפעיל גם הוא גרסה ישראלית, לא מופיעה הודעה מסוג זה.

באופן מעניין, אחד מלקוחותיה של החברה שבראשה עומד איש העסקים היא הזרוע הישראלית של חברת גוגל. עובדיו של איש העסקים מעניקים לגוגל שירותים בתחום התמחותם, שאותו לא ניתן לחשוף בשל האיסור על חשיפת זהותו של האיש. עם זאת, אין בידי "העין השביעית" מידע שלפיו הקשר העסקי בין גוגל ואיש העסקים קשור להסרת תוצאות החיפוש.

הודעה בתחתית עמוד תוצאות חיפוש, google.co.il (צילום מסך)

הודעה בתחתית עמוד תוצאות חיפוש, google.co.il (צילום מסך)

לפני שלושה חודשים דווח כאן על הליך הסרה דומה בעקבות היעלמותן של הפניות לאתר האינטרנט של תנועת המחאה באים-לבנקאים. בחברת גוגל סירבו להתייחס אז להליך המשפטי שהוביל להסרת הקישור, אך מסרו לעו"ד יהונתן קלינגר מידע שממנו עלה כי ההסרה קשורה כביכול לצו ההרחקה שהוציא מנכ"ל בנק הפועלים, ציון קינן, נגד מנהיג באים-לבנקאים ברק כהן.

כמו במקרה ההוא, גם במקרה של איש העסקים ששמו אסור בפרסום ניתן לעקוף את ההסתרה באמצעות גלישה באחת השלוחות הלא-ישראליות של גוגל, שמהן לא הוסרו הקישורים. באופן פרדוקסלי, גולש ישראלי שיבחר להשתמש במנוע החיפוש google.co.il, המותאם לצורכי הישראלים, יזכה לשירות גרוע בהשוואה לזה שיקבל אם ישתמש במנוע החיפוש הגלובלי של החברה, google.com – שאינו כפוף באותה מידה לדרישותיהן של רשויות אכיפת החוק בישראל.