עיתונאים ישראלים שדיווחו על חשיפת זהותו של סוכן כפול שריגל בעבר למען ישראל מחקו את דיווחיהם מהרשת בעקבות דרישת הצנזורה הצבאית. זהותו של המרגל, איש עסקים מוכר במעגלי הפוליטיקה וההון, נחשפה השבוע על-ידי ח"כ מיקי רוזנטל, בדיון בנושא לוביסטים שהתקיים במכון הישראלי לדמוקרטיה. ביומיים האחרונים מופצת זהותו של איש העסקים גם ברשתות החברתיות ובבלוגוספירה, אך עיתונאים שביקשו לחלוק פרטים בנושא עם הקהל הרחב ‒ נבלמו.

לדברי שבי גטניו מהעמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שהשתתף גם הוא בכנס, ח"כ רוזנטל פתח את דבריו בחשיפת סיפורו של איש העסקים. לדברי גטניו, כמה ממשתתפי הדיון, ובכללם לוביסט בכיר, חשו אי-נוחות מהחשיפה ואף מחו על דבריו של רוזנטל.

משתתף אחר בדיון, העיתונאי העצמאי תומר אביטל, דווקא חשב שמדובר במידע בעל ערך ‒ ומיהר לעדכן את עוקבי עמוד הפייסבוק של פרויקט "100 ימים של שקיפות" כי רוזנטל חשף שלאיש העסקים המדובר "יש עבר מסתורי, ולא שקוף בכלל". זמן לא רב לאחר מכן מחק את הפרסום בעקבות הוראה שקיבל מהצנזורה הצבאית.

עיתונאי נוסף שהתייחס לדברים הוא עמית סגל, שעוד באותו הערב עידכן את צופי המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2 בנוגע לכמה מן הפרטים. ח"כ רוזנטל, אמר סגל, דיבר בכנס על "בכיר בעולם העסקי-פוליטי, באגפי ההון-שלטון, שהיה לדבריו מרגל רוסי במשך שנים רבות, וממשיך לפעול היום בתור בכיר בקהילה העסקית בישראל". דיווחו לא הוסר מהרשת. יש לציין כי נציג של הצנזורה הצבאית יושב באופן שגרתי במערכת חדשות 2.

ח"כ מיקי רוזנטל (צילום: מרים אלסטר)

ח"כ מיקי רוזנטל (צילום: מרים אלסטר)

סגל ציין כי מדובר בפרשה ותיקה, "פרשה רגישה שעירבה לא מעט גורמים שלטוניים בישראל בשנות ה-80", כהגדרתו, וכי שמו של איש העסקים נאסר לפרסום בשל הוראות הצנזורה הצבאית וחוק השב"כ. סיפורו של האיש כבר נחשף בעבר בהרחבה בכלי תקשורת מרכזיים ‒ על-ידי רונן ברגמן ב"ידיעות אחרונות" ובתוכנית "פנים אמיתיות" בערוץ 10 ‒ אך ללא ציון שמו. רמיזות שקשרו בין האיש לקהילת המודיעין הרוסית והישראלית פורסמו בשנה שעברה באתר חדשות מוכר.

למחרת הפרסום של סגל התפרסמה ב"ידיעות אחרונות" ידיעה של יובל קרני על עצם חשיפת זהותו של איש העסקים, אך ללא ציון שמו ומשלח ידו. "ישנו איש עסקים מרכזי, שנפגש ומדבר עם ראשי ממשלה ושרים, ומקבל עבודות מהתעשיות הבטחוניות, אבל מי שמדבר איתו אפילו לא יודע שהוא היה מרגל רוסי", ציטט קרני את ח"כ רוזנטל. "אין לי מושג מדוע ולמה החליטה הצנזורה שלא לפרסם את שמו, אבל אני עשיתי את זה כדי לתת דוגמה מדוע ההחלטה בעייתית".

הדיווח על התבטאותו של רוזנטל בשני כלי התקשורת הפופולריים הצית דיון בסוגיה ברשתות החברתיות, בפורומים ובבלוגוספירה, והוביל גם להתעניינות של עיתונאים זרים. התסיסה ברשת, שבמסגרתה גם נחשף שמו של איש העסקים, הובילה לפרסומה של ידיעה שעלתה שלשום (30.11.15) באתר "גלובס", ובה ציין הכתב גור מגידו את שמה של אחת הבימות המקוונות שבהן פורסמו הפרטים. זמן לא רב לאחר פרסום הידיעה, היא נמחקה מהאתר.

תגובת השב"כ לכתבה ששודרה ב"פנים אמיתיות". ערוץ 10, 2012 (צילום מסך)

תגובת השב"כ לכתבה ששודרה ב"פנים אמיתיות". ערוץ 10, 2012 (צילום מסך)

בשיחה עם "העין השביעית" אמר רוזנטל כי בעת שחשף את שמו של איש העסקים לא ידע כי המידע אסור בפרסום. הדיווח שהתפרסם ב"ידיעות אחרונות", הוא אומר, ייחס לו בטעות ידע מוקדם על הוראות הצנזורה. "רק בדיעבד נודע לי שיש איסור פרסום, ולפיכך אני לא מתכוון לפרסם את שמו שוב", אמר חבר-הכנסת, והוסיף: "זה גם נוגד את כללי האתיקה של חברי-הכנסת, ואני לא עושה עבירות אתיות".

לדברי ח"כ רוזנטל, הוא בחר שלא לשתף פעולה עם עיתונאים זרים שפנו אליו כדי לשוחח איתו על התבטאותו. "אם הייתי רוצה לחשוף את זהותו של האיש הייתי עושה את זה במליאת הכנסת – ואז הצנזורה היתה מתקשה הרבה יותר", אמר. "בכל מקרה, הסיפור כבר פורסם בחו"ל, אז אני מניח שהצו הזה לא יחזיק מעמד הרבה זמן".

איש העסקים בחר שלא למסור תגובה לדברים. "תכתבו מה שאתם רוצים, על אחריותכם", אמר.