משרד החינוך שילם מאות אלפי שקלים עבור שילוב של תכנים מטעמו בתוכנית "ערב טוב עם גיא פינס" בערוץ 10. במסגרת ההתקשרות, שבוצעה בתקופת כהונתו של השר הקודם, שי פירון, שובצו בתוכנית הבידור פינות שבהן ידוענים סיפרו על ילדותם כחלק מהמיזם "האחר הוא אני" של משרד החינוך, בצירוף קריינות מפי גיא פינס. לדברי דוברת המשרד, חגית כהן, עבור שיתוף הפעולה שולם לערוץ סכום של כ-600 אלף שקל.

בתקופת כהונתו של שי פירון הוקצו כספים רבים לשם רכישת תוכן כמו-מערכתי בכלי התקשורת, באופן ששילב בין קידום של מיזמים משרדיים לקידום תדמיתי אישי של השר לשעבר. לקבוצת מוזס, שפירסמה על פירון ועל יוזמותיו שלל כתבות חיוביות ב"ידיעות אחרונות" ובאתר ynet, שולמו מתקציב המשרד למעלה מ-2 מיליון שקל ב-2014. סכום דומה שולם השנה לחברת קשת עבור שילוב תכנים מטעם משרד החינוך בתוכניות "אנשים", "הבוקר של קשת", "חי בלילה" ואחרות.

בניגוד לעסקאות פרסום סמוי שגופים טלוויזיוניים מבצעים עם גורמים מסחריים, העסקה בין ערוץ 10 למשרד החינוך אינה אסורה על-פי חוק, ואף בוצעה בהיתר. סעיף ייעודי בכללי הרשות השנייה מאפשר לכלי התקשורת המפוקחים לקבל כסף בתמורה לשילוב של מסרים מטעם גופים ממשלתיים ומוסדות ללא כוונות רווח, כפוף לאישור מוקדם מטעם הרשות.

בתחילת השנה שעברה פנתה נציגה מטעם ערוץ 10 לרשות השנייה וביקשה אישור לשידור התוכן הממומן. "הפקת התוכנית 'ערב טוב עם גיא פינס' והערוץ החליטו לקדם ברצועה הפונה לקהל הצעיר ביותר ולהקדיש פינה לקידום האג'נדה החברתית ולקידום הסבלנות כלפי האחר בפרויקט מיוחד הנקרא 'האחר הוא אני'", כתבה הנציגה, אחראית הרגולציה לימור ג'רבי, במכתב ששלחה בשלהי פברואר 2014.

מתוך פתיח הסרטונים (צילום מסך)

מתוך פתיח הסרטונים (צילום מסך)

בהודעה מצולמת שפורסמה כמה שבועות לפני פיטוריו, הגדיר השר לשעבר פירון את המיזם ככזה שנועד ליצור "לב אחד פועם שכל החלקים שלו מרכיבים בסוף את הפאזל הנפלא שנקרא מדינת ישראל". מחליפו, השר נפתלי בנט, הודיע לאחרונה כי יקדם גישה חינוכית שונה.

במכתבה של ג'רבי לרשות השנייה פורט כיצד ביקשו בערוץ 10 להוציא לפועל את שיתוף הפעולה הממומן. "פעם בשבוע במשך מספר שבועות מוביל דעת קהל אחר (מפורסם ואיש ציבור) אשר חווה התמודדות מיוחדת (בהיותו זר או שונה) ישתף על ההתמודדות והתובנה שלו ויקדם מודעות למסר. לדוגמה: התמודדות עם עלייה לארץ, שפה חדשה והשתלבות בחברה. התמודדות עם שונות חיצונית: נכות, גובה, כבדי משקל וכו'", כתבה אחראית הרגולציה של הערוץ.

"בדרך זו אנו מאמינים שניתן להאיר ערכים של זהות, שייכות, קבלת האחר, שוויון ועוד, ולאפשר שיח ציבורי על תופעה חברתית בנושא. כמובן שרוב תקציב ההפקה חל על הערוץ והפינה תסומן על-ידי שקופית ייעודית ובהפניה של המנחה יצוין כי מדובר בשת"פ עם משרד החינוך", הוסיפה ג'רבי במכתבה.

ברשות השנייה אישרו את ההתקשרות בתוך שלושה ימים. אל המסכים הגיעו פירותיה כעבור כחצי שנה, בצורת עשרה סרטונים קצרים, בני שלוש-ארבע דקות, בכיכובם של עשרה ידוענים: הזמרים דודו אהרון, קרן פלס ואפרת גוש, המגיש ובעל הטור אביעד קיסוס, הדוגמנית טיטי איינאו, השחקנית דנה פרידר, הרקדנית וכוכבת הריאליטי אנה ארונוב, כוכבי הילדים יובל שם-טוב ועודד פז, ושחקן הכדורגל סלים טועמה.

* * *

מתוך הסרטונים של משרד החינוך ו"ערב טוב עם גיא פינס"

* * *

על אף שבמשרד החינוך אישרו כי בערוץ 10 קיבלו תשלום עבור שידור הפינות שהופקו במעורבות חיצונית, סמנכ"ל השיווק והתקשורת היוצא של הערוץ, דוד ועקנין, התעקש למסור ל"העין השביעית" כי לא התקבל כל תשלום עבור שילוב התכנים מטעם המשרד הממשלתי. ועקנין השיב בשלילה כשנשאל אם שולם עבור שילוב התכנים הממומנים בשידורי הערוץ. דוברת משרד החינוך, כפי שהוזכר לעיל, דווקא מסרה שלערוץ שולם סכום של כ-600 אלף שקל במסגרת ההתקשרות.

גיא פינס (צילום מסך מתוך קדימון)

גיא פינס (צילום מסך מתוך קדימון)

"לא מדובר בתוכן שיווקי, ואנחנו פועלים על-פי כללי הרשות השנייה", מסר ועקנין מטעם ערוץ 10. "מדובר היה במהלך חינוכי-חברתי חשוב של 'האחר הוא אני', שתכניו גובשו בשיתוף משרד החינוך. מידע על כך נמסר לצופים במסגרת התוכנית. משרד החינוך רכש בזמנו זמני פרסום לשידור תשדירי פרסום בערוץ 10".

"מעולם לא היתה להפקת התוכנית שלנו התקשרות עם משרד החינוך", נמסר בתגובה מהפקת התוכנית "ערב טוב עם גיא פינס". "בתיאום עם ערוץ 10 ולאחר בחינה מערכתית, הפקנו ושידרנו בשנת 2014 סדרת כתבות קצרות בנושא 'האחר הוא אני', שבה נבחרת של כוכבי ילדים מתחומים שונים סיפרו על קשיים חברתיים שחוו בילדות וכיצד נחלצו מהם.

"נבהיר: לא קיבלנו עבור השידור כל מימון מגורמי חוץ. אנחנו גאים במסר ובתוכן ששודר. אין לנו כל מידע באשר להתנהלויות הכספיות של הערוץ, ואנחנו לא שותפים להן. מאחורי התוכן אנחנו עומדים לחלוטין. אחרת הוא לא היה משודר, והוא לא הוכתב לנו". גורם בתוכניתו של גיא פינס, שבחר שלא להזדהות בשמו, מסר שהגוף האחראי להתקשרות עם משרד החינוך הוא הערוץ, ולא מערכת התוכנית.

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 1.17MB)