משרד הפרסום גיתם BBDO פיתח "שיטת עבודה ייחודית" וסודית לפרסום תוכן שיווקי, המיושמת באתר ynet. כך עולה ממכתב ששלח בא-כוחה של החברה, שבו מנומק מדוע אין לחשוף מידע על שיתופי הפעולה של גיתם עם מערכת אתר החדשות הפופולרי מקבוצת "ידיעות אחרונות".

רבים מלקוחותיה של חברת גיתם מעורבים בעסקאות רכישת תוכן מערכתי בכלי תקשורת שבהם שולטת משפחת מוזס, ובראשם ynet והעיתון "ידיעות אחרונות". אחד מבעלי גיתם, הפרסומאי מושיק תאומים, תואר יותר מפעם אחת כהוגה תחרות "המורה של המדינה" שמקיימת קבוצת "ידיעות אחרונות" מדי שנה בשיתוף עם הסתדרות המורים ומפעל הפיס (טענה שנענתה בהכחשה מפי גורם בכיר בעיתון).

מועצת-החלב שילמה 400 אלף שקל עבור רכישת פרסום סמוי ב-ynet במסגרת שיתוף פעולה לקידום צריכה של מוצרי חלב, הנמשך גם כיום. המכתב שבו אוזכר הקשר המיוחד בין קבוצת "ידיעות אחרונות" לגיתם הוגש לבית-המשפט המחוזי מרכז כנספח לתשובה שהגישה מועצת-החלב לעתירה של עמותת תנו-לחיות-לחיות, הדורשת לקבל מידע ומסמכים על ההתקשרות.

מסמך התוכן השיווקי של BBDO Content (לחצו להגדלה)

מסמך של BBDO Content ובו פרטים על הסכם התוכן השיווקי עם ynet. המסמך נמסר לתנו-לחיות-לחיות בעקבות בקשת חופש מידע (לחצו להגדלה)

הסכם שיתוף הפעולה שנדון כעת בבית-המשפט בוצע באמצעות BBDO Content, חברת התוכן השיווקי של גיתם, המנהלת את קמפיין הפרסום הסמוי של מועצת-החלב ב-ynet. בכתב התגובה של מועצת-החלב, שהוגש בשבוע שעבר, נטען כי אין עניין ציבורי בנתונים שמבקשים אנשי תנו-לחיות-לחיות, וכי מדובר במידע סודי של גיתם ושל ynet – ועל כן אין לחושפו.

את הטענה הזאת גיבתה מועצת-החלב בשני מכתבים ששלח לה עורך-דין מטעם חברת גיתם במסגרת הטיפול בבקשת חופש מידע שהגישה תנו-לחיות-לחיות. עו"ד אריאל גרופר, החתום על המכתבים, טען כי תכתובות דואר אלקטרוני שהמועצה שקלה למסור כוללות מידע על "סודות מקצועיים" ו"שיטות עבודה ייחודיות" של חברת גיתם, ועל כן חשיפתן עלולה לגרום "פגיעה קשה בפעילותה המסחרית" של החברה.

לדבריו, התכתובות כוללות, בין היתר, "פרטים על אודות מערכת היחסים המקצועית שבין גיתם ל-ynet ובין צדדים שלישיים נוספים", כמו גם מידע בנוגע לתעריפים שמשלמת חברת הפרסום לאתר החדשות. מידע זה, מודגש במכתב, הוא סוד מסחרי של גיתם.

"חשיפת המידע הנ"ל הינה למעשה חשיפת ליבת הפעילות של גיתם, המהווה נכס צאן ברזל מבחינתה. זו הסיבה לכך שגיתם מעוניינת לשמור מידע זה בסודיות"

"שיטות העבודה הייחודיות שפיתחה גיתם, בין היתר מול ynet, ומערכת היחסים המקצועית הנ"ל, הן שמאפשרות לגיתם להעניק ללקוחותיה, בנוסף לשירות האיכותי והמקצועי, גם מחירים אטרקטיביים המעניקים תמורה מקסימלית עבור כספם", כתב עו"ד גרופר.

"כאמור לעיל, תכתובות הדוא"ל כוללות פרטים על אודות הגורמים שעימם גיתם מצויה בקשר, פרטים על אודות אופן סגירת העסקאות מול ynet וכן פרטים על אודות העסקאות עצמן, פרטים על אודות אופן הפיקוח והמעקב אחר מתן השירותים, וכיוצא באלו", הוסיף.

"חשיפת המידע הנ"ל הינה למעשה חשיפת ליבת הפעילות של גיתם, המהווה נכס צאן ברזל מבחינתה. זו הסיבה לכך שגיתם מעוניינת לשמור מידע זה בסודיות", נכתב בהמשך המכתב. "חשיפת המידע המסחרי והמקצועי של גיתם עלולה לפגוע קשות בפעילותה העסקית, לבטל את היתרון היחסי שלה בשוק הפרסום ובכך למנוע מלקוחות פוטנציאליים נוספים (כמו מועצת-החלב) לשכור את שירותיה בעתיד. מעבר לכך היא עלולה לפגוע משמעותית גם במערכת היחסים שבין גיתם לבין ynet".

בכירי קבוצת "ידיעות אחרונות" נמנעים באופן קבוע ממסירת פרטים על רכישת תכנים מערכתיים על-ידי גורמים חיצוניים, ובעבר אף הכחישו בתוקף את קיומה של התופעה. עם זאת, שורה של מסמכים ועדויות שנחשפו בשנים האחרונות הפריכו את הטענות הללו והמחישו כי מדובר באפיק הכנסה קבוע ומרכזי במודל העסקי של קבוצת התקשורת.

36648-05-15‏