אתו"ס, תאגיד הפקות התרבות והספורט של עיריית חיפה, מתנהל כבר שנה וחצי ללא מנכ"ל. גורמי אופוזיציה מתריעים מפני מעורבות אפשרית של ראש העיר יונה יהב בהליכי המינוי. לגוף העירוני מחזור של עשרות מיליוני שקלים בשנה והוא אחראי לחלק הארי של אירועי הבידור והפנאי בעיר הנמל הצפונית. בספטמבר 2013 התפטר המנכ"ל דוד לפלר, ומאז לא מונה לו מחליף. זאת, חרף העובדה שהתקיימו שני הליכי מכרז רשמיים ממושכים שאליהם ניגשו עשרות מועמדים ומהם אותרו כמה מועמדים שעמדו בתנאי המכרז והומלצו על-ידי ועדת האיתור.

במכרז האחרון, שהליכיו הסתיימו כבר בנובמבר אשתקד, אותרו שלושה מועמדים מתאימים, שקיבלו על כך הודעה רשמית מוועדת האיתור. למרות זאת עיכב יו"ר דירקטוריון אתו"ס את זימונה לראיון של המתמודדת שהגיעה למקום הראשון, וסירב לזמן לראיון את המועמדים במקומות האחרים. היו"ר, חשוב לציין, הוא יונה יהב עצמו, המכהן בתפקיד במקומו של היו"ר הקודם, דני נישליס, שנאלץ להתפטר עקב ניגוד עניינים: נישליס הוא מקורבו של יהב ומי שנבחר למועצת העיר ברשימתו של יהב. נישליס נאלץ להתפטר גם מתפקידו זה עקב ניגוד עניינים: נישליס הוא הבעלים של תחנת הרדיו המקומית רדיו חיפה.

מודעה למכרז על מנכ"לות אתו"ס, 16.6.14

מודעה למכרז על מנכ"לות אתו"ס, 16.6.14

כעת נראה כי אין בכוונתו של יהב לממש גם את תוצאות המכרז השני. גורם בכיר בעירייה אמר לנו: "כנראה נלך לוועדת איתור נוספת, כי המועמדים הקיימים פשוט נוראיים". זאת, על אף שבשני המכרזים בחרה ועדת האיתור באותה המועמדת למקום הראשון: עו"ד ענבל ריבלין, פרקליטה בלשכת היועץ המשפטי של העירייה. במכרז הראשון גברה ריבלין על כעשרה מועמדים, אך העירייה ביקשה לצאת למכרז חדש. למועמדים נאמר כי הסיבה היא מספר המתמודדים הנמוך במכרז הראשון. אל המכרז השני ניגשו כבר כ-60 מועמדים. אלה עברו הליך ממושך של מיון, שכלל הופעות בפני ועדה, ראיונות פרטניים, מבחנים בכתב ועוד.

בתום ההליך, שנמשך קרוב לחצי שנה, ובמהלכו דולל מספר המועמדים בכל שלב, נותרו שישה מועמדים שנשלחו למבחני מיון נוספים, שאותם עברו בהצלחה שלושה. ריבלין קיבלה הודעה מוועדת האיתור על הגעתה למקום הראשון לפני יותר משלושה חודשים, ב-22 בנובמבר 2014, בזו הלשון: "הוועדה דנה ברשימת המועמדים שעברו אבחון עומק על-ידי חברת ההשמה והחליטה, תוך שקלול תוצאות המבחנים, להעלות בפני דירקטוריון אתו"ס את מועמדותך למשרה המבוקשת".

למרות זאת נמנע הדירקטוריון מלזמן את ריבלין לראיון במשך למעלה מחודשיים, חרף בקשותיה החוזרות ונשנות. במהלך אותה תקופה קיבלה, לדבריה, "רמזים עבים" כי סיכוייה לקבל את התפקיד קלושים, וכי "ראש העיר אינו מעוניין בה". גורם בעירייה אמר לריבלין כי החלטת ועדת האיתור בעניינה הינה בגדר "טעות". רק כעבור יותר מחודשיים של התכתבות ותזכורות זימן אותה הדירקטוריון לשיחה, שבמהלכה טענו חברי הדירקטוריון כי לריבלין אין ניסיון בניהול הפקות, ולדבריה ראש העיר אף הפטיר: "לא תתגלחי על הזקן של אתו"ס".

בתום הישיבה החליט הדירקטוריון לא לקבל את מועמדותה של ריבלין, מפאת חוסר נסיונה בניהול הפקות, על אף המלצת ועדת האיתור, שהיתה מודעת לפרט זה והחליטה כי כישוריה האחרים מחפים עליו. אלא שגם מהמועמד הנבחר הבא ברשימת ועדת האיתור, אמיר נפתלי, נמנע התפקיד, על אף נסיונו העשיר בתחום: נפתלי היה מנכ"ל תאגיד התיירות של אילת, ובמסגרת תפקידו עסק בניהול הפקות בעיר הנופש בתקציבים של עשרות מיליוני שקלים. למרות זאת, הדירקטוריון סירב לזמן את נפתלי לראיון, חרף שורה של בקשות שהגיש בכתב.

להורדת הקובץ (PDF, 34KB)

גורמים בסביבת ראש העיר מאשרים כי יהב ושאר חברי הדירקטוריון אינם מרוצים מהמועמדים שהוצגו בפניהם, זאת על אף שכאמור, כמה מהם אף לא זומנו לשיחה על-ידי הדירקטוריון.

"איך יכול להיות שהם מסכימים לזמן רק את המועמדת שהתקבלה למרות חוסר נסיונה בתחום, ואז קובעים שאינה מתאימה בגלל אותו חוסר ניסיון, ואז מסרבים לקבל אפילו לשיחה את הבאים בתור שכן יש להם ניסיון, וקובעים א-פריורי שהם לא מתאימים?", תוהה נפתלי. "זה מריח לא טוב, כאילו מראש מישהו שם החליט לא לממש גם את תוצאות המכרז הזה". גם ריבלין מטילה ספק ביושרת התהליכים ותוהה אם נעשה ניסיון לשמור את ניהול אתו"ס עבור מועמד שיהיה מקובל על ראש העיר.

בתגובה לדברים מסר דובר עיריית חיפה, בין היתר, כי "עו"ד ענבל ריבלין לא הומלצה על-ידי ועדת המכרזים", אלא שהדברים עומדים בסתירה למכתב ששלחה הוועדה לריבלין, המוצג כאן, ובו היא דווקא כן ממליצה על מועמדותה. עוד מסר הדובר כי חברי הוועדה "החליטו להעלות בפני הדירקטוריון את מועמדותה של עו"ד ענבל ריבלין תוך שהם מסבים את תשומת לב חברי הדירקטוריון לעניין העדר ניסיון ניהולי מספיק בארגון היקף דומה וכן בתחום בו עוסק התאגיד". אלא שבמכתב הוועדה דברים כאלו כלל אינם כתובים.

הפקת לקחים

בחודשים האחרונים מרבה לפקוד את אתו"ס עוזרו של ראש העיר, נמרוד שיין, לשעבר איש רדיו חיפה ומקורבם של נישליס ויהב. במקומון "כלבו" דווח כי שיין היה מועמד לתפקיד יו"ר הדירקטוריון וכי הוא המועמד המועדף על יהב לתפקיד היו"ר. שיין משך מאז את מועמדותו, אך גורמים במועצה טוענים כי שיין משמש מעין "מנכ"ל בפועל" של אתו"ס ושוהה במשרדיה כמעט מדי יום. גורם בסביבת יהב מאשר: "שיין אכן משקיע הרבה זמן באתו"ס, מתוקף תפקידו כעוזרו של ראש העיר".

מי שדורשת כעת בדק בית יסודי של הליך המינוי כולו היא חברת המועצה עינת קליש-רותם, מסיעת האופוזיציה חיים-בחיפה. במכתב למבקר המדינה, למשרד הפנים ולראש עיריית חיפה מאשימה קליש-רותם את יהב, המשמש כאמור גם יו"ר אתו"ס, בעיכוב מכוון של ביצוע המכרזים ובניסיון לשמור את התפקידים הבכירים בתאגיד פנויים כדי למנות להם את מקורביו. "במהלך השנה האחרונה מתנהלת חברת אתו"ס ללא מנכ"ל ובניגוד מוחלט להנחיות משרד הפנים והתנהלות ציבורית תקינה", כותבת קליש-רותם במכתבה.

חברת מועצת עיריית חיפה עינת קליש-רותם (צילום: חיים בחיפה)

חברת מועצת עיריית חיפה עינת קליש-רותם (צילום: חיים בחיפה)

מינויו האפשרי של שיין, טוענת קליש-רותם, נגוע בניגוד עניינים משום שהוא "מכהן כעוזר ראש העיר, והינו בעל קשרים פוליטיים ואישיים עם העומד בראשה. אם אכן מר שיין לוקח חלק בהתנהלותה השוטפת של החברה באופן זה או אחר, בלי שמעמדו הוסדר עד כה בצורה רשמית, מן הראוי שאנו, וכל הציבור החיפאי, נדע מה תפקידו שם, מי הם האנשים שמנהלים היום את חברת אתו"ס ומי הם האחראים על ניהול הכספים שמגלגלים סכומי עתק, מיליונים רבים של כספי ציבור".

קליש-רותם ניסתה להעלות את הנושא לדיון במועצת העיר באמצעות שאילתא, אך נדחתה על-ידי היועץ המשפטי של העירייה, עו"ד רשף חן, בטיעונים פורמליים ובלי להתייחס לתוכן תהיותיה. במקביל קיבלה תשובה מנציג משרד הפנים בחיפה המפנה אותה למשרד הפנים בירושלים. ראש אגף תאגידים עירוניים במשרד הפנים בירושלים, משה בן-נון, החזיר את המקל לעיריית חיפה, "לצורך הפקת הלקחים ושיפור ההליך בהתאם לכללים".

קליש-רותם אומרת על כך ל"העין השביעית" כי תשובת המשרד אינה מספקת. לדבריה, "משרד הפנים לא יכול להתנער מחובתו לשמור על החתול ששומר על השמנת".

הנה תגובתה המלאה של עיריית חיפה לדברים המובאים בכתבה כפי שנמסרה ל"העין השביעית" על-ידי דובר העירייה: "עו"ד ענבל ריבלין לא הומלצה על-ידי ועדת המכרזים. חברי הוועדה החליטו להעלות בפני הדירקטוריון את מועמדותה של עו"ד ענבל ריבלין תוך שהם מסבים את תשומת לב חברי הדירקטוריון לעניין העדר ניסיון ניהולי מספיק בארגון היקף דומה וכן בתחום בו עוסק התאגיד. דירקטוריון החברה, לאחר שהזמין את המועמדת לראיון בפני מליאת הדירקטוריון ושמע שעה ארוכה את דבריה, החליט שלא לקבל את מועמדותה מאותם נימוקים שוועדת הבחינה ציינה בהפנייתה.

"אף מועמד נוסף לא אותר כמתאים לתפקיד, וזאת על סמך חוות דעת תעסוקתית וחוות דעת מהימנות ולאחר ראיון אישי. למותר לציין כי הוועדה הינה וועדה אובייקטיבית שרוב חבריה אינם חברי דירקטוריון אתו"ס ומפוקחת על-ידי סגן הממונה על המחוז, שהינו חבר הוועדה, והתהליך כולו מתחילתו ועד סופו לווה באופן צמוד על-ידי היועץ המשפטי של החברה, אשר שימש אף כמרכז הוועדה.

"מכרז שלישי לתפקיד מנכ"ל אתו"ס יוצא בימים אלה, והדירקטוריון יתעקש כי המועמד שייבחר יהיה המתאים ביותר לתפקיד. לפי שעה התאגיד מתנהל בהקפדה ובהצלחה על-ידי מ"מ המנכ"ל ובפיקוח הדירקטוריון. מדובר בתפקיד הדורש כישורים רבים הן בתחום התרבות, הן בתחום הארגוני והן בתחום הכלכלי, והוא דורש אישיות בעלת כישורים מיוחדים, שלא היו מצויים במועמדים שהציגו מועמדותם לתפקיד. יציאה למכרז לעולם אינה ערובה לכך שיימצא מבין המועמדים האדם המתאים. בחירת מנכ"ל רק לצורך ההליך הביורוקרטי אינה המטרה העומדת בפני הדירקטוריון, אלא מציאת האדם המתאים לעמוד בראשות החברה בשנים הבאות.

"מעת פרישתו של מנכ"ל אתו"ס (ספטמבר 2013) מונתה סמנכ"ל הכספים והמנהל בחברה רו"ח אירנה וייסבך כממלאת-מקום מנכ"ל, והיא פועלת בתפקידה בשיתוף חבר הדירקטוריון מנהל אגף החשבות בעיריית חיפה מר רוני בן-חיים. כב' ראש העיר מר יונה יהב מונה על-ידי מועצת העירייה כדירקטור וכיו"ר מועצת המנהלים. נמרוד שיין הינו עוזרו הבכיר ומתוקף תפקידו מסייע לו".