האסיפה הכללית של אגודת העיתונאים בתל-אביב אישרה הערב את המלצתה של הנהלת האגודה לבטל את המשא-ומתן עם רשות מקרקעי ישראל ולהקים ועדה שתתקשר ישירות עם יזם חיצוני לצורך מיצוי זכויות הבנייה בשטח האגודה שברחוב קפלן בתל-אביב. ההחלטה על אימוץ עמדת ההנהלה והקמת הוועדה באה בסיומו של דיון ער, לעתים קולני וגס.

הסוגיה הנדל"נית, ולא סוגיית זכויות העיתונאים וארגונם, היא שעמדה במוקד הדיון באסיפה הכללית של אגודת העיתונאים, כפי שניתן לצפות מגוף שאיבד לאורך השנים את היציגות בשלל כלי תקשורת ובשנה האחרונה נדחק גם מ"ידיעות אחרונות" ומ"הארץ". בין באי האסיפה התגלעו חילוקי דעות באשר לדרך שבה על האגודה לטפל בנכס הנדל"ני יקר הערך שבידיה. הנהלת האגודה הציעה למנות ועדה שתורכב מנציגי ההנהלה, כולל היו"ר רותם אברוצקי, אמנון נדב, יחזקאל אדירם, ליאורה עיני ויו"ר ועדת הביקורת שמואל בן-צבי, כשבראשה יעמוד שמוליק שם-טוב.

האופוזיציה להנהלת אגודת העיתונאים קמה הפעם מצד עשרה מוותיקי האגודה, בהם אריה אבנרי, אריק בכר ושלמה נקדימון. הללו הביעו, איש-איש על פי סגנונו, אי-אמון בהנהלה הנוכחית וביקשו לשכנע את החברים למנות שופט מחוזי בדימוס לעמוד בראש הוועדה. בסופו של דיון, לאחר שרוב באי האסיפה תמכו בעמדת ההנהלה ומנכ"ל האגודה יוסי בר-מוחא, יצאו חברי האופוזיציה מן האולם בכעס.

בר-מוחא, אדם חם מזג, הדגיש בפתח דבריו כי יש בקהל גורמים המבקשים להוציא אותו מכליו. "צר לי", הודיע, "לא ילך להם". לאורך האסיפה ניכר היה כי הוא משתדל מאוד לשמור על שלוותו, בין היתר בשל מצלמות ערוץ 1 שנשלחו לסקר את האסיפה. בפעם האחרונה שמצלמות רשות השידור תיעדו אותו מקרוב הוא נראה מתפרץ ומגדף, התנהגות ששירתה את הנהלת הרשות במאבקה מולו. הפעם ניכר שניסה לנהוג באיפוק יחסי.

האסיפה הכללית של אגודת העיתונאים בתל-אביב, 28.5.14 (צילום: אורן פרסיקו)

האסיפה הכללית של אגודת העיתונאים בתל-אביב, 28.5.14 (צילום: אורן פרסיקו)

אחרי שהציג את תקציר הדו"ח הכספי של שנת 2013, החליט לשתף את החברים בסיפור מן העבר על הערה גזענית ששמע פעם במהלך אחד מדיוני בית-הדין של האגודה. סיפור זה נגע באופן עקיף לאריה אבנרי. ברגע ששמע אבנרי את בר-מוחא מזכיר את שמו, החל יו"ר עמותת אומ"ץ לנבל את הפה ולזלזל בכישורי הניהול של מנכ"ל אגודת העיתונאים. בר-מוחא התאפק ולא ענה בשפה דומה.

לרגע היה נדמה כי המנכ"ל יצליח לשמור על מכובדות הדיון, אולם אז החליט שנכון יהיה להעיר לחבר אחר באופוזיציה הפנימית שקמה לו, מזכ"ל מועצת העיתונות אריק בכר, כי עליו להחזיר את הטלפון הציבורי שלקח מבית אגודת העיתונאים בלא רשות ותלה בביתו. בר-מוחא הלהיט את עצמו בסוגיה שולית זו עד כדי כך שחברו לאגודה יוסף ג'קסון ניגש אליו וביקש ממנו להירגע. ג'קסון, אגב, נבחר כרגיל בתחילת הערב ליו"ר האסיפה. וגם כרגיל, מי שניהל אותה בפועל היה בר-מוחא, שהורה לג'קסון מה להגיד, מתי וכיצד, לעתים תוך הרמת קולו.

יו"ר אגודת העיתונאים תל-אביב רותם אברוצקי (צילום: אורן פרסיקו)

יו"ר אגודת העיתונאים תל-אביב רותם אברוצקי (צילום: אורן פרסיקו)

בר-מוחא לא היה היחיד שניצל את זכות הדיבור שקיבל כדי לבוא חשבון עם יריביו. יו"ר האגודה רותם אברוצקי פתח את דבריו בתזכורת להרשעה המשמעתית של משה נסטלבאום, מנהל חטיבת החדשות בערוץ 1. בשל כך, אוסף הפרוטוקולים של האסיפה הכללית של אגודת העיתונאים בתל-אביב יכלול מעתה גם את הביטוי "אני אפתח לך מטרייה בתחת". בהמשך ביקר אברוצקי בחריפות את עבודת ההסתדרות, שתחת כנפיה קם ארגון העיתונאים, בכל הנוגע לטכנאי רשות השידור. לדבריו, ההסתדרות פועלת ברשות השידור לא רק בעד הטכנאים, אלא גם נגד העיתונאים.

הנאום היחיד שהיה ענייני ברובו נישא על-ידי עו"ד שי סגל, המלווה את יוזמת הנדל"ן של האגודה. סגל פירט באוזני החברים את זכויות הבנייה בשטח שהאגודה חוכרת ותיאר בפרוטרוט את היתרונות והחסרונות בהצעה שהתקבלה מרשות מקרקעי ישראל לעומת זו שלדעת שמאי עצמאי תתקבל מהתקשרות ישירה עם יזם.

הפער הכספי בין שתי ההצעות, לדבריו, עומד על כ-45% לטובת הערכת השמאי העצמאי. "פער כזה", אמר עו"ד סגל, "חייב היה לבוא קודם כל לידיעתכם". אחרי שחברי האגודה שמעו את דבריו, נותרו עשרת חברי האופוזיציה לבדם. האסיפה הכללית של אגודת העיתונאים בתל-אביב החליטה לאמץ את המלצת הנהלת האגודה ברוב של 40 תומכים לעומת 10 מתנגדים. באגודה, יש לציין, רשומים למעלה מאלף חברים.