החברות העסקיות המפעילות את אתר החדשות "ערוץ 7" ואת השבועון החינמי "בשבע", המוחזקות על-ידי תאגיד בינלאומי מאיי מרשל שזהות בעליו נשמרת בסוד, עושות שימוש קבוע ובלתי תקין בכספי תרומות שמגייסת עבורן עמותה ללא מטרות רווח. כך עולה מדו"ח בדיקת עומק שערכה פירמת רואי-חשבון ישראלית עבור משרד המשפטים. "עמותת ידידי ערוץ 7", שנוסדה ב-1993 וכל תכליתה גיוס כספים פטורים ממס והזרמתם לחברות העסקיות, העבירה באופן זה לקבוצת "ערוץ 7" יותר מ-40 מיליון שקל מאז שנת 2000.

בשנים 2000–2011 הסתכמו סכומי התרומות שהוזרמו לקבוצת התקשורת המסחרית בכ-40.3 מיליון שקל. סכום נוסף של כ-6.3 מיליון שקל ייעדה עמותת הידידים להקמת אולפנים

דו"ח בדיקת העומק, בצירוף שורה של מסמכים שהתקבלו מידי רשם העמותות, חושף את אופן מימונם של שני גופי התקשורת המסחריים, המזוהים עם הפלג החרדי-לאומי של קהילת מתנחלי יהודה ושומרון – לכאורה תוך הפרה של חוקים, הנחיות וכללי ניהול תקין. כמו כן עולה מהדו"ח כי מוסדות ישיבת בית-אל, הממומנים בחלקם מכספי מדינה ומנוהלים על-ידי המנהיג הרוחני של קבוצת "ערוץ 7", מאפשרים לעמותה לפעול משטחם תמורת סכום סמלי, ובכך לכאורה מסבסדים את פעילותה – ואת פעילותם של "ערוץ 7" ו"בשבע".

המידע הכלול בדו"ח גם מפריך טענה שנמסרה ל"העין השביעית" בשנה שעברה מטעם עורך-דינם של מנהלי קבוצת התקשורת המגזרית. בהצהרות פומביות וראיונות שמעניקים ראשי הקבוצה לכלי תקשורת שבה וחוזרת הטענה כי "בשבע" הוא עיתון מסחרי לכל דבר, שלעתים אף נושא רווחים. בתגובה לממצאים שעלו בתחקיר שפורסם באתר זה באוקטובר 2012, מסר עו"ד יהודה גרינהויז-לנדוי כי השבועון "בשבע", המופץ בחינם, "אינו ממומן מתרומות והינו עסק מסחרי לכל דבר ועניין".

דו"ח בדיקת העומק שנערך לעמותה עבור משרד המשפטים קובע כי זוהי אינה אמת – ואף מייחס את הטענה שלפיה העמותה אכן מסייעת במימון החינמון לאחד מאנשי העמותה, שעימו נפגשו הבודקים. "למיטב ידיעתי, המידע לפיו 'בשבע' אינו ממומן מתרומות והינו עסק מסחרי לכל דבר ועניין היה נכון", מסר עו"ד גרינהויז-לנדוי בתגובה לפנייה עכשווית (בתגובה לפנייה חוזרת מסר מטעם לקוחותיו כי מדובר במידע שגוי שנמסר לבודקים בשגגה).

גם פיראטים צריכים הכנסות

כדי להבין את מקורותיה של ההתנהלות הכלכלית הייחודית של מנהלי קבוצת התקשורת המגזרית יש להרחיק לכת לסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת, לשנת 1988, אז הוקם "ערוץ 7" כתחנת רדיו פיראטית שהעניקה קול למגזר המתעורר, שכמעט לא זכה לערוצי ביטוי תקשורתיים. מקימיה, דמויות מוכרות בקרב ציבור המתנחלים, ידעו כי חוקי המדינה אוסרים עליהם להשתמש בתדרי רדיו ללא היתר, ולכן הצהירו כי השידורים נעשים כולם מסיפונה של ספינה שרכשו לצורך זה, העוגנת כביכול מחוץ לגבולותיה הימיים של ישראל.

הרב זלמן ברוך מלמד, ממייסדי "ערוץ 7" והסמכות הרוחנית של קבוצת התקשורת, לוקח חלק בתפילה קבוצתית בגבעת-האולפנה, בית-אל, 19.6.12 (צילום: יונתן זינדל)

הרב זלמן ברוך מלמד, ממייסדי "ערוץ 7" והסמכות הרוחנית של קבוצת התקשורת, לוקח חלק בתפילה קבוצתית בגבעת-האולפנה, בית-אל, 19.6.12 (צילום: יונתן זינדל)

הגם שההצהרות על מיקומם של משדרי הרדיו של "ערוץ 7" התבררו כעבור שנים ככוזבות בחלקן (במשפט שבו הורשעו ראשי התחנה התגלה כי לעתים קרובות שודרו התוכניות משטח מדינת ישראל ומכמה התנחלויות, בין היתר מהישיבה בבית-אל), שילוב של שתדלנות, עצימת עין והעדר הוכחות שיפריכו את ההצהרות הללו זיכה את התחנה הפיראטית במרחב נשימה שאיפשר לה לפעול במשך עשור וחצי.

תחנת הרדיו הפיראטית, שנועדה לשמש במה ופה לציבור המתנחלים האידיאולוגיים, נזקקה למודל כלכלי שמתוקפו תפעל. לשם כך החלו ראשיה בסוף שנות ה-80 לבנות פירמידה קטנה של חברות, ובהן שלוש חברות בע"מ שנרשמו כחוק בישראל, שבאמצעותן יכלו לגבות כספים ממפרסמים ולשלם לעובדים, רובם אזרחים ישראלים. בהמשך הקימו גם חברה שנרשמה באיי בהאמה באופן שאיפשר להסתיר את זהות בעליה (זהות שנחשפה בבית-המשפט, בעקבות תביעה של עובד).

שנים אחדות לאחר הקמת הרדיו, ב-1992, לנוכח התעוררותו של צורך בהגדלת תזרים הכספים לכלי התקשורת החלוצי, הגיעו מנהלי "ערוץ 7" למסקנה כי דרוש להם אפיק הכנסה נוסף. אף שהרדיו הלא-חוקי שהפעילו נוהל על-ידי חברות עסקיות, החליטו קברניטי "ערוץ 7" לגוון את מקורותיהם הכספיים ולבסס את פעילותה של התחנה גם על תרומות. לשם כך הקימו מוסד שהוגדר כנטול כוונות רווח.

המטרה המקורית: הפעלת חברה מסחרית

"עמותת ידידי ערוץ 7" נרשמה כחוק בפנקס העמותות לפני 20 שנה, ב-9 במאי 1993. מייסדיה הם מקימי ומנהלי "ערוץ 7", ובהם הרב זלמן ברוך מלמד, ראש הישיבה בבית-אל והסמכות הרוחנית של קבוצת התקשורת, ורעייתו שולמית, המכהנת כיום כמנהלת התוכן וכוח האדם של אתר "ערוץ 7"; יעקב כץ, מנהל הכספים של התחנה הפיראטית, עסקן ו"שנורר" על-פי הגדרתו, לימים חבר-כנסת בולט מטעם מפלגת האיחוד-הלאומי; והרב חנוך הכהן-פיוטרקובסקי, מנהל בישיבה של הרב מלמד, חבר מועצת בית-אל ואיש הקשר עם בעליו העלומים של התאגיד הזר המחזיק בקבוצת התקשורת.

יעקב כץ, הרוח החיה מאחורי הרדיו הפיראטי וכיום יו"ר מועצת מנהלי "בשבע", נושא דברים במסגרת מסיבת עיתונאים בכנסת, 2.3.11 (צילום: אביר סולטן)

יעקב כץ, הרוח החיה מאחורי הרדיו הפיראטי וכיום יו"ר מועצת מנהלי "בשבע", נושא דברים במסגרת מסיבת עיתונאים בכנסת, 2.3.11 (צילום: אביר סולטן)

המטרה המקורית של העמותה היתה לקחת חלק פעיל בתפעול התחנה באמצעות "הפקת תוכניות" עבור החברות העסקיות שהפעילו את תחנת הרדיו. כץ, הרוח החיה מאחורי התחנה הבלתי חוקית וכיום יו"ר מועצת מנהלי "בשבע", פנה לרשם העמותות שבועיים לפני חג הפורים של שנת תשנ"ג (1993) וביקש לזרז את הטיפול בהליכי הקמת העמותה, משום שהמקימים מעוניינים לארגן התרמה. "חשוב לנו מאוד שההתרמה תתבצע בצורה רשמית ומסודרת", כתב כץ.

עורך-דין מטעם הרשם ענה לו כי יש בעיה עם מטרותיה המוצהרות של העמותה. "'הפקת תוכניות' הינה מתפקידיו של 'ערוץ 7' ואינה בתחום פעילות 'עמותת הידידים'", כתב לכץ עורך-הדין, וציין כי מטרות העמותה אינן הולמות את שמה. בעקבות ביקורת זו החליטו חברי העמותה לשנות את מטרותיה המוצהרות, ובהתאם להמלצת עורך-הדין נקבע כי הללו יהיו "לסייע ל'ערוץ 7' בהפקת תוכניות, שיפורן והרחבתן". בדו"חות כספיים שהגישה העמותה בשנות ה-90 נכתב כי מטרותיה הן "הפצת ערכי היהדות באמצעות כלי התקשורת".

"למעשה העמותה, המאוגדת כמוסד ללא כוונת רווח, מוציאה לפועל את מטרותיה בכך שהיא מתקצבת מוסד שנועד לשם כוונות רווח" (מתוך דו"ח בדיקת העומק)

בשני העשורים שחלפו מאז גויסו באמצעות העמותה עשרות מיליוני שקלים שהוזרמו לחשבונותיהן של החברות המפעילות את "ערוץ 7". עד לפני עשור מומנה כך תחנת הרדיו הפיראטית, שנסגרה ב-2003, ומתחילת העשור הקודם מומנו באופן זה גם אתר "ערוץ 7" והחינמון הנפוץ "בשבע".

מעיון בדו"חותיה הכספיים של העמותה עולה כי בשנים הראשונות לפעילותה היא מימנה את "ערוץ 7" בעיקר באמצעות העמדת הלוואות ארוכות טווח למען קידום "המטרות שלשמן הוקמה העמותה". נוסף לכך שילמה העמותה "שכר סופרים" לגורמים שאינם מפורטים בדו"חותיה.

בשנת 2000 עמד סך ההלוואות ארוכות הטווח שהקצתה העמותה על סכום של 7.9 מיליון שקל. בשנה זו, כך עולה מהדו"חות, השתנה דפוס המימון העיקרי של העמותה את פעילות "ערוץ 7", והוחלף בהזרמת כספים ישירה לחברות העסקיות המפעילות את קבוצת התקשורת. בשנים 2000–2011 הסתכמו התרומות שהוזרמו לקבוצת התקשורת המסחרית בכ-40.3 מיליון שקל (נתוני 2012–2013 טרם דווחו). סכום נוסף, של כ-6.3 מיליון שקל, ייעדה העמותה להקמת אולפנים עבור קבוצת התקשורת. כמו כן העניקה העמותה ערבויות להלוואות שלקחו החברות העסקיות שמאחורי "ערוץ 7".

אופן ועצם מימונם של גופים עסקיים על-ידי עמותה האוספת למענם תרומות פטורות ממס עמדו במרכזה של בדיקת עומק שערך בשנת 2010 משרד רואי-חשבון שנשכר לצורך זה מטעם חטיבת הניהול התקין ברשם העמותות, יחידה ממשלתית הפועלת בתוך משרד המשפטים.

בדיקת העומק: עמותת הידידים התבררה כצינור

בקיץ 2009 התקבל במשרדי "עמותת ידידי ערוץ 7" בבית-אל מכתב ממשרד רואי-החשבון גולדברג ושות' בירושלים, שנשכר על-ידי רשם העמותות כדי לערוך לעמותה בדיקת עומק שבסופה יתברר אם התנהלותה עולה בקנה אחד עם חוקי המדינה. הבדיקה התמקדה בתנועות הכספים של העמותה – שדה העשייה העיקרי שלה, אם לא היחיד.

אנשיו של משרד רואי-החשבון בדקו את קשריה של העמותה עם גופים אחרים, את היקף נכסיה, את רישומיה הבנקאיים ואת מסד נתוני הנהלת החשבונות הפנימי שלה, ובכלל זה תיעוד של העברות הכספים מחשבונותיה לחשבונות אחרים. נוסף לבדיקת המסמכים ערכו אנשי המשרד גם ביקור במשרדי העמותה – אירוע שבו התחוור להם כי למעשה העמותה אינה מחזיקה משרדים משל עצמה (ועל כך בהמשך).

שולמית מלמד, רעייתו של הרב מלמד, מנהלת התוכן וכוח האדם של "ערוץ 7" וממקימות עמותת הידידים, בכנס במכון הישראלי לדמוקרטיה, 11.6.13 (צילום: יוסי זמיר)

שולמית מלמד, רעייתו של הרב מלמד, מנהלת התוכן וכוח האדם של "ערוץ 7" וממקימות עמותת הידידים, בכנס במכון הישראלי לדמוקרטיה, 11.6.13 (צילום: יוסי זמיר)

דו"ח תוצאות הבדיקה, שהוגש לרשם העמותות כעבור שנה, כולל פירוט של אי-סדרים וחשש לביצוע עבירות, בעיקר סביב אופן ועצם מימון החברות העסקיות המפעילות את "ערוץ 7" ו"בשבע" באמצעות תרומות שגייסה העמותה.

מבדיקת רישומי הנהלת החשבונות הפנימיים עלה כי עמותת הידידים מעבירה באופן קבוע כספים לחברה המפעילה את אתר "ערוץ 7", ישראל נשיונל ניוז.קום בע"מ. על-פי דו"חותיה השנתיים של העמותה, כספים אלה מוקצים ל"רכישת תוכניות"; ואולם, הבודקים העלו כי זהו מינוח מכובס שמשמעותו האמיתית היא הזרמת כספי תרומות לחברות עסקיות ללא קבלת תמורה ממשית.

הבודקים גילו גם כי העמותה העניקה ערבות להלוואה שלקחה החברה המפעילה את אתר "ערוץ 7", מצב שבו יש לדעתם טעם לפגם. "לדעתנו, מצב בו העמותה ערבה להלוואות שהחברה לקחה אינו תקין", כתבו ("מתן ערבות זו עולה בקנה אחד עם מטרות העמותה", הגיבו בעמותה).

"בנוסף, במהלך ביקורנו בעמותה הוסבר לנו שהעמותה, במסגרת קידום מטרותיה, תומכת גם בעיתון 'בשבע', שאף הוא מאוגד כחברה עסקית", הוסיפו הבודקים. "העמותה הסבירה לנו שעיתון 'בשבע' הינו גוף נוסף אשר מוציא לפועל את אותן מטרות של 'ערוץ 7', שנעשות באמצעות עיתון שבועי".

יואל צור, המכהן כחבר הוועד המנהל של עמותת הידידים לצד הרב מלמד, בוועידה של המפד"ל, 23.11.08 (צילום: מיכל פתאל)

יואל צור, המכהן כחבר הוועד המנהל של עמותת הידידים לצד הרב מלמד, בוועידה של המפד"ל, 23.11.08 (צילום: מיכל פתאל)

התנהלות זו, הבהירו רואי-החשבון, אינה תקינה. "למעשה העמותה, המאוגדת כמוסד ללא כוונת רווח, מוציאה לפועל את מטרותיה בכך שהיא מתקצבת מוסד שנועד לשם כוונות רווח", הסבירו הבודקים בדו"ח שחיברו. "נציין כי מצב שבו עמותה פועלת רק לשם תמיכה בחברות עסקיות אינו עומד בהוראות ניהול תקין של רשם העמותות. עמותה רשאית בתנאים מסוימים לתמוך במוסד אחר שגם הוא פועל ללא כוונת רווח, אך בשום מקרה היא אינה רשאית לתמוך בחברה עסקית", הוסיפו.

קביעה ביקורתית אחרת הופנתה להחלטתה של העמותה לממן את הקמתו של אולפן שישמש את החברות העסקיות המפעילות את אתר "ערוץ 7" ולהקצות כספים גם לפיתוח תכניה של קבוצת התקשורת. "ייעוד הכספים לצורך קידום מטרות של חברה אינו תקין, העמותה אמורה לייעד כספים לצורך קידום מטרותיה בלבד", כתבו הבודקים.

בתגובה לדברים אלה, הוסיפו הבודקים, מסרו בעמותה כי היא רוכשת שירותי הפעלת אתר אינטרנט מהחברה המפעילה את אתר "ערוץ 7" ומחברות אחרות "על מנת להפעיל את 'ערוץ 7'". מתשובה זו עולה כי אנשי העמותה מודים לכאורה כי יש להם יד בניהול "ערוץ 7", וכי הם אינם עוסקים רק בתמיכה בפעילותו.

תרומה לחברה: חשש לחלוקת רווחים אסורה

חוקי מדינת ישראל מעניקים לעמותות מעמד חוקי ייחודי והקלות רבות בתחום המיסוי. בדומה למדינות אחרות, גם מדינת ישראל מעוניינת להקל על פעילותם של גופים שהוקמו ללא מטרות רווח מתוך כוונה לקדם יוזמות חברתיות. הקלות המיסוי ניתנות לעמותות תחת כמה תנאים, שנועדו לוודא כי לא נעשה בעמותות שימוש מסחרי מוסווה – מעשה לא נדיר במשק הישראלי, השופע בנסיונות לנצל הקלות מס מסוגים שונים לצרכים שלא להם נועדו.

בסוף הדו"ח קבעו הבודקים כי על "עמותת ידידי ערוץ 7" להפסיק להעביר כספים לחברות העסקיות, וכי עליה לחדול גם מהעמדת ערבויות להלוואותיהן. כמו כן המליצו לשלול ממנה את האישור על ניהול תקין

הפרק הראשון בחוק העמותות נפתח בהבהרה שלפיה עמותה היא ארגון שפעילותו לא נועדה לגרוף רווחים, ואחד מסעיפי החוק קובע כי "עמותה אינה רשאית לבצע חלוקת רווחים לחבריה, במישרין או בעקיפין". בכללי הניהול התקין שנוסחו ברשם העמותות מובהר כי לעמותה מותר להעביר כספים או נכסים לתאגידים אחרים ללא קבלת תמורה רק במקרה שבו תאגידים אלה הם גופים ללא מטרות רווח שמטרותיהם החברתיות דומות לשלה. עו"ד ירון קידר, ראש רשם העמותות ורשות התאגידים בדימוס, הרחיב על כך בראיון שהעניק ל"העין השביעית".

במקרה של קבוצת "ערוץ 7" אין מדובר רק בהעברת כספי תרומות לחברות עסקיות – אלא בהעברה שבה מי שמעביר את הכספים מטעם הגוף הפילנתרופי הוא גם מי שמקבל את הכסף עבור הגוף העסקי. מדובר באותם אנשים תחת כובעים שונים: חברי העמותה, הרב זלמן מלמד ויואל צור (ובעבר גם יעקב כץ), מכהנים במקביל כדירקטורים בחברות המפעילות את "ערוץ 7" ו"בשבע", וגם בחברה נוספת השייכת לתאגיד העלום מאיי מרשל – החברה לפיתוח קריית-הישיבה בית-אל, ספקית המזון של הישיבה, האחראית לבנייתה של השכונה הבלתי חוקית בחלקה גבעת-האולפנה. גם חברה זו נמצאת בקשר כלכלי עם עמותת הידידים.

אנשי משרד רואי-החשבון שבדקו את "עמותת ידידי ערוץ 7" לא נדרשו לכהונתם של צור ומלמד בדירקטוריונים של החברות המקבלות כספים מהעמותה, אך בכל זאת העלו חשש שלפיו חברי ועובדי העמותה עברו על הסעיף בחוק האוסר על חלוקת רווחים. "לאור העברות הכספים התדירות מהעמותה לחברה, אין באפשרותנו לקבוע כי אין חשש לחלוקת רווחים", כתבו הבודקים בדו"ח. בתגובה שהעבירו אנשי העמותה לבודקים נטען כי הקפידו בעבר ובהווה "שלא לחלק רווחים בשום אופן", וכי הכספים נועדו לממש את מטרותיה המוצהרות – הפקת תוכניות.

בניסיון לאמת את הטענה שלפיה העמותה מעבירה לחברות העסקיות כספים לשם "רכישת תוכניות", ולא כהזרמת כספים עיוורת ואסורה, ביקשו הבודקים לקבל לידיהם את המחירון שלפיו מתומחרות התוכניות. בעמותה המציאו לידיהם מחירון, אך רואי-החשבון לא התרשמו כי העברות הכספים אכן מתבצעות על-פיו. "לא הועברו אסמכתאות המאמתות את הטענה ואף לא חשבונות הקושרים את הכספים המועברים להפקת תוכניות מסוימות. לפיכך איננו מקבלים את עמדת העמותה", נכתב בהקשר זה בדו"ח.

"בבדיקתנו נמצא כי אין הסכם כלשהו בין הגופים לעניין יחסי הגומלין ואופן העברת הכספים", הוסיפו מחברי הדו"ח. "העמותה מעבירה את התרומות אותן היא מגייסת ל'ערוץ 7' ללא התערבות בפעילות הממשית של הערוץ", כתבו הבודקים, וציינו כי בתגובה שמסרה העמותה לטענות שהועלו בדו"ח נמנעו אנשיה מלהתייחס לקביעה זו.

הרב מלמד במהלך ביקור בגבעת-האולפנה, לפני הריסת הבתים. החברה הקבלנית שהקימה את הבניינים הבלתי חוקיים נמצאת גם היא בקשרים כלכליים עם עמותת הידידים. 1.7.12 (צילום: נועם מושקוביץ)

הרב מלמד במהלך ביקור בגבעת-האולפנה, לפני הריסת הבתים. החברה הקבלנית שהקימה את הבניינים הבלתי חוקיים נמצאת גם היא בקשרים כלכליים עם עמותת הידידים. 1.7.12 (צילום: נועם מושקוביץ)

"הכספים עוברים ללא כל יחס בין התרומות המתקבלות מתורמי העמותה לבין הסכומים המועברים ל'ערוץ 7'", כתבו עוד הבודקים בהקשר זה. בתגובה טענו חברי העמותה כי היקף הזרמת הכספים דווקא תואם את היקף גיוס התרומות. "תגובת העמותה אינה מתיישבת עם העובדה שהעמותה צברה בשנים האחרונות עודפים של מיליוני שקלים", ציינו הבודקים בתגובה לתגובה, ובמקום אחר ציינו כי צבירת עודפים בהיקף זה נוגדת את הוראות רשם העמותות.

בסוף הדו"ח, בשורת ההמלצות, קבעו הבודקים כי על העמותה להפסיק את העברות הכספים לחברות העסקיות, וכי עליה לחדול גם מהעמדת ערבויות להלוואותיהן. כמו כן המליצו לשלול ממנה את האישור על ניהול תקין שניתן לה לפני הבדיקה.

ההמלצה הראשונה, שהופנתה לעמותה, נענתה בהתעלמות; השנייה, שהופנתה לגוף הממלכתי, החזיקה מעמד שנה וחצי. ב-2012–2013 שבה העמותה לקבל אישור ניהול תקין, דבר המעיד, לטענת מנהליה, על כשרות פעילותה. ואולם, פניית "העין השביעית" לרשם העמותות נענתה בהודאה שלפיה האישור ניתן מחדש לעמותה בשל "טעות אנוש".

האם המדינה מממנת בעקיפין את ערוץ 7?

הבודקת שביקרה במטה עמותת הידידים בהתנחלות בית-אל, שלוותה על-ידי חבר ועדת הביקורת חנוך הכהן-פיוטרקובסקי, מציינת בדו"ח שסיכם את ממצאי ביקורה כי העמותה פועלת מתוך ישיבת בית-אל. הישיבה, שמנהיג הרב זלמן מלמד – שהוא כמוזכר לעיל גם חבר העמותה וגם דירקטור בחברות המרכיבות את קבוצת "ערוץ 7" – מופעלת על-ידי אגף אחר בפירמידת העמותות והחברות העסקיות הקשורות לתאגיד המסתורי מאיי מרשל, הולילנד-הולדינגס.

חנוך הכהן-פיוטרקובסקי, חבר ועדת הביקורת של עמותת הידידים, במהלך ביקור בגבעת-האולפנה (צילום: מתוך הסרט "מה באמת קרה ביום הגירוש האחרון בבית-אל?")

חנוך הכהן-פיוטרקובסקי, חבר ועדת הביקורת של עמותת הידידים, במהלך ביקור בגבעת-האולפנה (צילום: מתוך הסרט "מה באמת קרה ביום הגירוש האחרון בבית-אל?")

בדיקה קודמת, מטעם משרד רואי-חשבון אחר, העלתה כי העמותה אינה משלמת דמי שכירות ואינה מחזיקה נכסי נדל"ן משלה (כך על-פי דו"חותיה הכספיים). בדיקת משרד רואי-החשבון גולדברג ושות' העלתה כי רבות מהוצאות העמותה משולמות על-ידי גופים אחרים הקשורים לישיבה, ובכלל זה הוצאות ביטוח, הנהלת חשבונות, טלפון ותקשורת; הוצאות התקשורת אינן דבר של מה בכך – מדו"חותיה של העמותה עולה כי שיטת גיוס הכספים העיקרית של עובדיה היא התרמה באמצעות טלמרקטינג, וכי רוב הכנסותיה מקורן ביהודים תושבי ארצות-הברית.

מהבדיקה עולה כי ישיבת בית-אל מארחת את העמותה בין כתליה, ובמחיר סמלי. משמעותו של ממצא זה היא שיש סבירות לכך שהמוסד החינוכי למעשה מממן את הוצאות העמותה – שמממנת את החברות העסקיות שעניינן הפעלת כלי תקשורת מסחריים. עוד גילו הבודקים כי עובדי העמותה, העוסקים כולם בגיוס כספים, מועסקים במקביל בעמותות אחרות המפעילות את מוסדות הישיבה.

השימוש שעושה "עמותת ידידי ערוץ 7" במתקני ובתקציבי מוסדות החינוך בבית-אל מעלה חשש להעברת כספי תמיכה מתקציב המדינה, דרך עמותת הידידים – לחברות העסקיות

כשהעירו הבודקים לחברי העמותה על המצב מעורר החשד, נמסר לידיהם הסכם שנחתם בינה לבין ישיבת בית-אל. "על ההסכם חתומים אותם אנשים כמייצגי שני הצדדים", כתבו הבודקים בתגובה, והוסיפו: "מצב בו אותם אנשים חתומים על הסכם כמייצגי שני הצדדים אינו תקין משום שלא ניתן לדעת אינטרסים של איזה צד הם מקדמים".

עבור כל ההוצאות שהוזכרו לעיל, טענו בעמותת הידידים, משלמים אנשיה לישיבה סכום סמלי של 300 שקל בחודש. הבודקים ציינו כי לא מצאו אזכור של תשלומים אלו בדו"חות העמותה. "לדעתנו, על העמותה לתת ביטוי מלא בדו"חותיה הכספיים לכל הוצאה שיש לה, אפילו אם מדובר בהתקזזות הדדית", הוסיפו מחברי הדו"ח, והבהירו: "מצב כזה הינו בעייתי שכן הוצאות מהותיות של העמותה לא נרשמות בספריה".

לא מדובר בסתם אי-סדרים. תחת כנפיו של הרב מלמד פועלים בבית-אל, בין היתר, שלושה מוסדות חינוכיים שכל אחד מהם מתוקצב על-ידי מדינת ישראל במיליוני שקלים בשנה; בשנת 2012 קיבלו שלושת המוסדות הללו ממשרד החינוך וממשרד הפנים סכומים המצטברים לכדי כ-20 מיליון שקל (סכום זה אינו כולל כספי תמיכה נוספים, שהתקבלו מהרשויות המוניציפליות ומארגונים ציוניים, וכספים שניתנו לעמותות אחרות הקשורות לישיבה).

השימוש שעושה "עמותת ידידי ערוץ 7" במתקני ובתקציבי מוסדות החינוך מעלה חשש להעברת כספי תמיכה מתקציב המדינה, דרך עמותת הידידים, לחברות העסקיות.

הדו"ח נקבר, הרגולטור גרר רגליים

הדו"ח שחיבר משרד רואי-החשבון החיצוני נועד לאפשר לרשם העמותות לקבל מושג על אופן התנהלותה של העמותה, כדי שניתן יהיה להעניק לה "אישור ניהול תקין" – תעודת ההכשר המיוחלת של עמותות בישראל – או לחלופין לפתוח בהליכים משפטיים נגד חבריה ועובדיה, אם אכן ביצעו עבירות כלשהן. ב-1998, למשל, רצה הרשם לסגור את העמותה בעקבות מעורבותה בשידורים הפיראטיים – יוזמה שנענתה בהכחשה מצד חברי העמותה ולא מוצתה.

משרד המשפטים: "אכן, בקשות העמותה לקבל אישור ניהול תקין לשנים 2012–2013 נענו. זאת, ככל הנראה, בשל טעות אנוש"

דו"ח בדיקת העומק שממצאיו הובאו לעיל נושא את התאריך 29 ביוני 2010. כעבור ארבעה חודשים התקבלה ברשם העמותות החלטה להוציא "התראה לפני ביטול" (האישור על ניהול תקין), ולמסור העתק של הדו"ח לידי רשות המסים ולידי החשב הכללי במשרד האוצר. כמו כן ניתנה הוראה להעביר את הדו"ח לבדיקת המחלקה המשפטית של רשם העמותות.

אלא שמאז פרש רואה-החשבון של רשם העמותות שטיפל בתיק, והטיפול בו, כך נראה, הופסק. לטענת אנשי רשם העמותות, בשל טעות אנוש, בשנתיים האחרונות שבה העמותה לקבל אישור ניהול תקין, חרף המלצות הבודקים.

שלוש שנים לאחר הגשת הדו"ח, בתגובה שנשלחה מטעם דוברות משרד המשפטים, המייצגת את רשם העמותות, נטען כי הטיפול בדו"ח אמנם התעכב – אך לא הופסק. "ביקורת העומק שנערכה בעמותה מטעם רשם העמותות המליצה לרשם לבחון את המשך פעילות העמותה במתכונת לפיה עיקר פעילותה בהעברת כספי תרומות שהיא מגייסת לטובת 'ערוץ 7', בשים לב למטרותיה המאושרות", נמסר בתגובה שנשלחה ל"העין השביעית" מטעם רשם העמותות ורשות התאגידים.

לגבי סוגיית אישורי הניהול התקין שניתנו לעמותה בשנתיים האחרונות נמסר כי לאחר בדיקה התברר כי האישורים לא היו צריכים להינתן. "אכן, בקשות העמותה לקבל אישור ניהול תקין לשנים 2012–2013 נענו. זאת, ככל הנראה, בשל טעות אנוש של הגורם המטפל ביחידה, אשר לא נתן דעתו לכך שהליך הבירור כאמור לא הסתיים", נמסר מרשם העמותות ורשות התאגידים.

"הטיפול בדו"ח הבדיקה האמור התעכב, אולם כיום מתבצעים בדיקה והמשך טיפול בעניין בחטיבה הרלבנטית ביחידת רשם העמותות", הוסיפו דוברי הגופים. "מכל מקום, כיום מבצעת יחידת רשם העמותות בדיקה וטיפול מקיפים, בשים לב לממצאי דו"ח ביקורת העומק. עם השלמת הבדיקה, יחליט הרשם בדבר נקיטה בסמכויות העומדות לו על-פי דין. דו"ח סיום תוצאות בדיקת הרשם יעמוד לעיון הציבור הרחב".

בנוגע לנסיבות העיכוב נמסרו הדברים הבאים: "נדגיש כי רשם העמותות עצמאי בהפעלת סמכויותיו, והחלטותיו אינן מושפעות מכל דרג פוליטי זה או אחר. גם במקרה זה, לא ידוע לרשם על כל מעורבות של הדרג הפוליטי או של כל דרג אחר מחוץ ליחידת רשם העמותות בטיפול בעניין.

"בהתאם לחוק העמותות", הוסיפו ברשות הממשלתית, "כאמור בתשובתנו, עמותה יכולה לגייס כספים עבור עמותות אחרות, אנשים פרטיים וגופים נוספים. ברם, פעילות זו חייבת לעלות בקנה אחד עם מטרותיה, תקנונה, כללי ניהול תקין והוראות החוק".

ראשי "ערוץ 7": פועלים בהתאם להנחיות

בתגובה שהעבירו ל"העין השביעית" באמצעות עו"ד יהודה גרינהויז-לנדוי, מכחישים ראשי "ערוץ 7", "בשבע" ועמותת הידידים כי המוסד ללא כוונות רווח שהקימו פועל באופן המנוגד לחוק הישראלי, ולראיה מזכירים כי "לעמותה ניתן אישור ניהול תקין עד לסוף שנת 2013" (אישור שכמובהר לעיל ניתן בשל טעות אנוש ודינו להישלל). מושאיה של כתבה זו חוזרים על טענות שהעלו בפני רואי-החשבון שבדקו את התנהלותם – טענות שבחרו שלא לגבות באסמכתות, שבחלקן הגדול נדחו על-ידי מחברי הדו"ח החמור.

ראשי קבוצת "ערוץ 7" ועמותת הידידים: "התשלום שמקבל 'ערוץ 7' מהעמותה הינו בגין שירותי תוכן בהתאם למטרות העמותה"

"'בשבע' אינו מקבל מימון מהעמותה", נמסר בתגובה מאת עו"ד גרינהויז-לנדוי, המוסיף קביעה העומדת בסתירה לתוכן המסמכים שבידי "העין השביעית": "העמותה אינה מעבירה כספים ל'בשבע' והדבר אף לא צוין במסגרת בדיקת העומק שנערכה עבור רשם העמותות". בעבר, מציין עורך-הדין, ייתכן ש"נמסרה בשגגה תשובה אחרת ביחס לכך".

באשר לייעודם של הכספים שמקבלת החברה המפעילה את "ערוץ 7" מעמותת הידידים נמסר כי "התשלום שמקבל 'ערוץ 7' מהעמותה הינו בגין שירותי תוכן בהתאם למטרות העמותה". טענה זו נמסרה גם לרואי-החשבון שערכו את בדיקת העומק, והללו קבעו כי בהעדר אסמכתאות, דינו של הסבר זה שלא להתקבל.

ב"ערוץ 7" נמנעו מלהתייחס לחשש שהעלו הבודקים שלפיו ייתכן שמפעילי העמותה עברו על הסעיף בחוק העמותות האוסר על חלוקת רווחים. "תכלית העמותה היא כפי שנכתב במטרותיה, כשלשם כך רוכשת העמותה שירותי תוכן מ'ערוץ 7' בהתאם להנחיות רשם העמותות", נמסר בתגובה לממצא זה. כפי שתואר לעיל, טענה זו אינה עומדת במבחן המציאות – העמותה אינה פועלת בהתאם להנחיות רשם העמותות, ולכן נקבע כי אינה עומדת בדרישות הניהול התקין.

הרב מלמד מסייר בגבעת-האולפנה, 27.6.12 (צילום: נועם מושקוביץ)

הרב מלמד מסייר בגבעת-האולפנה, 27.6.12 (צילום: נועם מושקוביץ)

בא-כוחם של מושאי כתבה זו בחר להתעלם מהטענות בנוגע לחשש לביצוע עבירות מס. בתגובה לאחת מכמה טענות בנושא זה מסר כי "אין המדובר בעבירה על פקודת מס הכנסה" וכי "העמותה מקבלת חשבונית מס כחוק כולל מע"מ עבור כל תשלום".

בהתייחס לשירותים ולקורת הגג שמקבלת העמותה ממוסדות הישיבה תמורת סכום סמלי נמסר: "העמותה משלמת באופן מלא את הוצאותיה תוך התחשבנות שהוצגה לרשם העמותות, ואינה מקבלת כספים כלשהם מישיבת בית-אל. לא נכתב בדו"ח כי קיימים אי-סדרים כספיים בין העמותה למוסדות ישיבת בית-אל".

לנוכח עקלקלותו של נתיב הכסף והחשש לביצוע עבירות נשאלו ראשי "ערוץ 7" שוב מיהו בעליו של התאגיד הבינלאומי הסודי המחזיק בחברות הישראליות המפעילות את תשלובת כלי התקשורת המגזרית. "מדובר במידע שהחוק אינו מחייב למוסרו", מסר עורך-דינם.

תגובות נוספות

מלשכת החשב הכללי במשרד האוצר, שנדרשה לתוכנו של הדו"ח ולאפשרות לשימוש פסול בכספי מדינה, נמסר ל"העין השביעית" כי היות שעמותת הידידים אינה מקבלת תמיכה ממלכתית, היא אינה נמצאת תחת פיקוח או בקרה מטעם החשב הכללי. על-פי החשב, בדיקה שנערכה בעמותה המפעילה את קריית-הישיבה בבית-אל העלתה את קיומם של קשרים כלכליים בינה לבין "עמותת ידידי ערוץ 7", אך באופן שאינו עולה לכדי ליקוי.

"קריית-הישיבה בבית-אל (להלן – הגוף) נתמכת על-ידי האגף למוסדות תורניים במשרד החינוך", נמסר מטעם החשב הכללי. "בגוף בוצעה ביקורת עומק מטעם מערך הביקורת המרכזי על גופים נתמכים, אשר הסתיימה בינואר 2013. במסגרת הביקורת נבדק נושא הצדדים הקשורים של הגוף, ובין היתר נבדק גם הקשר בין הגוף ל'עמותת ידידי ערוץ 7'.

"מהביקורת עולה כי חברי הוועדה ומורשי החתימה זהים בשני הגופים וקיים ביניהם הסכם בנוגע לביטוח. במגבלות הביקורת לא נמצאו ליקויים בקשר שבין שתי העמותות. מסקנות הביקורת הובאו לידי האגף למוסדות תורניים". במשרד האוצר לא התייחסו לכספים שמקבלת הישיבה ממשרד הפנים.

מדוברות רשות המסים, שהתבקשה בין היתר להתייחס לאפשרות שמפעילי העמותה ביצעו עבירות מס, לא נמסרה התייחסות לממצאים המובאים בכתבה ובדו"ח בדיקת העומק. כלל לא ברור אם הדו"ח אכן נמסר לרשות המסים. "בשל חובת הסודיות הקבועה בדיני המס, אנו מנועים מלמסור מידע לגבי העמותה, כמו גם מלמסור מידע לגבי פעולות בדיקה/חקירה, בין אם נערכו ובין אם לאו", נמסר.