קבוצת "ערוץ 7", המוציאה-לאור של השבועון החינמי הנפוץ "בשבע" ושל קבוצת אתרי "ערוץ 7", נשלטת על-ידי שני אזרחים אמריקאים. כך חשף היום (19.1.14) כתב "הארץ" חיים לוינסון. קבוצת התקשורת בעלת הצביון הדתי-ימני נשלטת על-ידי תאגיד זר בשם Holyland Holdings, הרשום באיי מרשל, מדינה הידועה כמקלט מס ומאפשרת לבעלי החברות הרשומות בה שלא לחשוף את זהותם ופרטיהם האישיים.

הרב זלמן ברוך מלמד. 19.6.12 (צילום: יונתן זינדל)

הרב זלמן ברוך מלמד (צילום: יונתן זינדל)

צורת אחזקה זו, החריגה בנוף התקשורתי בישראל, מאפשרת לבעלי התאגיד לשמור על זהותם בסוד; ראשי "ערוץ 7" ו"בשבע", שנשאלו על-ידי "העין השביעית" מיהו בעל השליטה בקבוצת התקשורת, סירבו להשיב לשאלה או טענו כי אינם יודעים את התשובה.

זהותם של הבעלים עלתה גם במסגרת תביעת דיבה שהוגשה לאחרונה נגד "ערוץ 7"; גם במסגרת זאת סירבו אנשי "ערוץ 7" למסור מידע בעניין זה, שנדרש לנוכח אחריותו של מוציא-לאור על התכנים המתפרסמים בכלי התקשורת. במסגרת תביעה זו התגלה כי יו"ר מועצת המנהלים של החברה המפעילה את "ערוץ 7" הוא הרב זלמן ברוך מלמד, ראש ישיבת בית-אל ומפטרוניה הרוחניים של מפלגת הבית-היהודי. הרב מלמד הוא גם בעלה של שולמית מלמד, מנכ"לית האתר.

על-פי המסמכים שהגיעו לידי לוינסון, בעליו הרשומים של התאגיד הזר הם משה גנץ ושילה סימנוביץ, המזוהים שניהם כאזרחי ארצות-הברית. גנץ מכהן כחבר דירקטוריון בחברה המפעילה את אתר "ערוץ 7", "ישראל-נשיונל ניוז.קום בע"מ", ובחברת "ש.פ.ה. פרסום בע"מ", הקשורה בקשרי בעלות לשבועון "בשבע". גנץ הוא גם חבר דירקטוריון בחברות "ארץ הצבי – ערוץ 7 בע"מ" ו"יוזמות ערוץ 7 בע"מ", וב"חברה לפיתוח קריית-הישיבה בית-אל" – חברת הנדל"ן וספקית המזון של ישיבת בית-אל, העומדת מאחורי הבנייה הלא-חוקית בשכונת האולפנה. גם חברה זו, כמו יתר החברות המוזכרות לעיל, נשלטת על-ידי התאגיד מאיי מרשל.

שמה של סימנוביץ, החברה באגודת ידידי בית-אל בארצות-הברית, עלה במהלך החקירה המשטרתית והמשפט שנערך לפני כעשור למפעילי "ערוץ 7", בתקופתו כתחנת רדיו פיראטית. מנהל הכספים של התחנה דאז ויו"ר מועצת המנהלים של קבוצת "ערוץ 7" כיום, יעקב כץ, טען בחקירתו במשטרה כי סימנוביץ היא בעלת השליטה בתחנה. בהכרעת הדין, שבה הורשע כץ בין היתר במתן עדות שקר ובשבועת שקר, הובהר כי חרף טענתו בחקירה – סימנוביץ אינה הבעלים של "ערוץ 7".

על-פי פרסומי הארגון שבו חברה סימנוביץ, בעלת השליטה הנוכחית של אתר "ערוץ 7" ועיתון "בשבע" היא ישיבת בית-אל שבראשות הרב מלמד, באמצעות מוסדותיה השונים. לנוכח השימוש שנעשה בעבר בשמה של סימנוביץ מטעם מנהלי קבוצת התקשורת, לנוכח מעורבותה העמוקה של ישיבת בית-אל במלאכת גיוס הכספים ל"ערוץ 7" ו"בשבע" ולנוכח העובדה שהישיבה העבירה את השליטה בגופים אלה תמורת סכום סמלי לתאגיד הזר מאיי מרשל, כפי שנחשף בתחקיר "העין השביעית", לא ניתן לפסול אפשרות שלפיה גנץ וסימנוביץ אינם בעלי השליטה האמיתיים של כלי התקשורת.

בקבוצת "ערוץ 7" העדיפו שלא למסור תגובה לדברים.