מדינת ישראל מינתה חוקר מיוחד שיבדוק האם אתר "ערוץ 7" והשבועון הנפוץ "בשבע" קיבלו עשרות מיליוני שקלים באופן בלתי חוקי. בשנים האחרונות בודק משרד המשפטים את ההתנהלות הפיננסית של "עמותת ידידי ערוץ 7", ארגון ללא מטרות רווח שבאמצעותו הוזרמו כספי תרומות לשני גופי התקשורת המסחריים – לכאורה, בניגוד לחוק. שיטת הפעולה של הארגון נחשפה בתחקיר שפורסם באתר "העין השביעית" בשנת 2013. בעקבות התחקיר נשלל אישור הניהול התקין של העמותה.

החוק בישראל אוסר על עמותות לתמוך כלכלית בגופים עסקיים. אף על-פי כן, גורמים מהמעגלים הקרובים של הנהלת "ערוץ 7" הפעילו במשך יותר מעשרים שנה עמותה שכל תכליתה היא סיוע לפעילות "ערוץ 7", שמופעל על-ידי חברה עסקית ולמטרות רווח. על-פי דו"חות העמותה, מאז שנת 2000 היא העבירה ל"ערוץ 7" סכום מצטבר של כ-55 מיליון שקל. גורם בעמותה מסר בעבר לרשם העמותות שחלק מהכסף נועד גם למימון פעילותו של העיתון "בשבע" – טענה שעורך-דין מטעם "בשבע" הכחיש באוזני "העין השביעית".

לפני שנתיים דווח כאן כי משרד המשפטים עורך בדיקה חסויה בנוגע לפעילות העמותה. חודשים אחדים לאחר מכן הודיע המשרד ל"עמותת ידידי ערוץ 7" כי מהבדיקה עולה שהעמותה פעלה שלא כדין ובניגוד לכללי הניהול התקין. "העמותה פועלת בניגוד לחוק, שכן היא מגייסת כספים ומעבירה אותם לפעילות עסקית, ובכך עוקפת את ההוראה הקבועה בחוק", כתבה עו"ד שולי אבני-שוהם ממשרד המשפטים במכתב שנשלח לעמותה. בנוסף, ציינה, העמותה העניקה ערבויות להלוואות של "ערוץ 7" – פעולה בלתי תקינה המנוגדת להנחיות רשם העמותות.

הבדיקה שערך משרד המשפטים עלולה לסבך גם את שני חברי הוועד של העמותה – העסקן יואל צור והרב זלמן מלמד, הסמכות הרוחנית של "ערוץ 7". מלמד הוא דמות בולטת בהנהגה הרבנית של מפלגת הבית-היהודי, ובעלה של מנהלת האתר, שולמית מלמד. צור והרב מלמד כיהנו במשך שנים ארוכות כחברי הוועד המנהל של "עמותת ידידי ערוץ 7", ובמקביל כיהנו כדירקטורים בחברה שמפעילה את "ערוץ 7" – שקיבלה כאמור מיליוני שקלים מעמותת הידידים. במשרד המשפטים סבורים כי די בכך כדי לקבוע שהשניים פעלו בניגוד עניינים.

ב"ערוץ 7" עדיין מסתירים את זהות הבעלים

סוגיה נוספת שהעסיקה את משרד המשפטים היא שאלת זהותם של בעלי השליטה ב"ערוץ 7". במשך עשר שנים, "ערוץ 7" הוחזק על-ידי פירמידה של חברות שבראשה עמדה חברה בשם הולילנד-הולדינגס שנרשמה באיי מרשל – מדינה שמאפשרת לאזרחים זרים לרשום בה חברות באופן שמקשה על גילוי בעליהן. מאז 2016 מוחזק אתר החדשות על-ידי עורך-דין ישראלי בשם דן סלע. בשנה שעברה נשאל עו"ד סלע על מבנה הבעלות בחברה, אך סירב למסור פרטים.

(סמליל ערוץ 7)

(סמליל ערוץ 7)

נציגי רשם העמותות פנו ל"עמותת ידידי ערוץ 7" וביקשו מאנשיה פרטים על בעלי החברה מאיי מרשל, אך לא נענו. "על-פי תשובת העמותה", כתבה עו"ד אבני-שוהם במכתבה, "חברי הוועד הנ"ל [צור ומלמד] אינם מחזיקים במניות החברה, אולם לא ברור כיצד חברי הדירקטוריון לא יודעים מיהם בעלי המניות בחברה המחזיקה במניות החברה שבה הם משמשים כדירקטורים, ואשר אליה הם מעבירים מיליוני שקלים". לדבריה, התנהלותם של צור והרב מלמד "מעלה חשש לחלוקת רווחים אסורה בניגוד להוראות חוק העמותות". על רקע זה, התריעה עורכת-הדין, רשם העמותות שוקל להורות על פירוק העמותה.

התגובה של עמותת הידידים היתה מפתיעה: חבר הוועד יואל צור שלח למשרד המשפטים מכתב קצר, ובו הודיע כי חברי העמותה החליטו להפסיק את פעילותה בעקבות ירידה בהיקף התרומות, וכי בקרוב יגישו הם בעצמם בקשה לפירוקה מרצון. בשל כך, טען, "מיותר להיכנס לדיון על הטענות שהועלו במכתב".

עמותת הידידים: "ערוץ 7" מפסיד כסף

אף על פי כן, בהמשך התכתובת בין הצדדים ניסו בעמותה להתמודד עם הטענות. "האם פעילותה של עמותה המבקשת להקטין את תאונות הדרכים ורוכשת לשם כך בכספי תרומות זמן פרסום בטלוויזיה מסחרית או שטח פרסום בעיתון מסחרי אסורה? האם פעילות כזו הופכת את פעילות אותה עמותה לפעילות מסחרית? עוקפת את הוראות החוק?", כתב עו"ד אופיר כץ בשם עמותת הידידים.

לטענת עמותת הידידים, החברה המפעילה את "ערוץ 7" אינה רווחית, ושרויה בהפסד מצטבר בסך 8 מיליון שקל

"התשובה היא, כמובן, שפעילות כזו מותרת הן לעמותה העוסקת בתאונות דרכים והן לעמותה שעניינה לקדם הנחלת תורה, דת, ציונות, אהבת הארץ, חינוך וכו', וכל אלה תחת פיקוח תורני רוחני ותכני", כתב עו"ד כץ.

לטענת עורך-הדין של העמותה, צור ומלמד לא פעלו בניגוד עניינים – ולא היו מעורבים בחלוקת רווחים משום שהחברה המפעילה את "ערוץ 7" כלל אינה רווחית. "החברה לא חילקה מעולם רווחים", טען עו"ד כץ. לדבריו, צור ומלמד הצהירו כי "החברה לא יכולה לחלק רווחים כי אין לה רווחים והיא מצויה בהפסד מצטבר גדול", ואף נקבו בסכום: 8 מיליון שקל. סכום זה, ראוי להדגיש, נמוך בהרבה מהסכומים שהעבירה העמותה ל"ערוץ 7" במשך השנים.

במשרד המשפטים לא קיבלו את העמדה הזאת. "העברת כל העודפים הצבורים של העמותה, בסך מיליוני שקלים, לחברה העסקית מעוררת חשש להתנהלות בלתי תקינה בכספי העמותה ואף מחזקת את המסקנה כי אין עסקינן בתשלום בעד שירותי תוכן, אלא כי העמותה משמשת כצינור להעברת כל כספי התרומות לחברה העסקית", מסרה נציגת משרד המשפטים, עו"ד רונית רובין, לבית-המשפט המחוזי בירושלים במסגרת הליך הפירוק.

עורכת-הדין חזרה על הקביעה שלפיה עמותת הידידים פעלה בניגוד לחוק, והוסיפה כי מאז הקמת העמותה ב-1993 לא ציינה העמותה בדו"חותיה הכספיים כי היא מעבירה כספים באופן ישיר לחברה עסקית פרטית. כמו הרב מלמד, גם רואה החשבון של העמותה מאז שנות התשעים ומי שחתום על דו"חותיה הכספיים הוא דמות מוכרת במפלגת הבית-היהודי – דב קלמנוביץ, המכהן מטעם המפלגה כמשנה לראש עיריית ירושלים ניר ברקת.

בדיון שהתקיים באפריל 2017 בפני השופט אביגדור דורות הוחלט לפרק את העמותה – אך לא בתנאים שביקשו אנשיה. בהסכמת הצדדים הורה השופט למנות ל"עמותת ידידי ערוץ 7" מנהל מיוחד בעל סמכויות של מפרק קבוע, עו"ד חגי אולמן, שיחקור את התנהלותה הפיננסית ואת הקשרים בינה ובין החברה העסקית שמפעילה את "ערוץ 7". אם ישתכנע שאנשי העמותה אכן ביצעו עבירות, יוכל לפנות למשטרה ולבקש שתפתח בחקירה פלילית. בקרוב אמור המפרק להגיש לבית-המשפט דו"ח ראשוני על ממצאי החקירה.

הרב מלמד: לא הפרנו חוק, פעלנו בעצת עורכי-דין

בשיחה עם "העין השביעית", הרב זלמן מלמד טוען כי לא נפל רבב בפעילותו. "כל מה שעשינו היה בעצת עורכי-הדין שלנו, לא היתה פעולה אחת שעשינו שהיתה בניגוד לחוק", הוא אומר כשהוא נשאל על החשדות נגדו ונגד עמיתיו. "אנחנו תמיד מתנהלים באופן הוגן. אנחנו אף פעם לא פועלים בניגוד לחוק – זה משהו שאנחנו מקפידים עליו ומחנכים לפיו. את העמותה החלטנו לפרק, כי היא היתה מיותרת".

יואל צור בחר שלא להגיב לדברים, וכך גם רואה החשבון דב קלמנוביץ.

64826-11-16