אדם שחזר זה עתה משבי של 17 שנה היה בוודאי מתקשה להסתגל לחיים בישראל 2010. טכנולוגיות ומגמות שבשנת 1993 היו בחיתוליהן חולשות היום בגאון על חיי היומיום ומתקבלות פעמים רבות כעניין מובן מאליו. האינטרנט למשל. דוגמה אחרת: פרסום סמוי.

בתסריט הפרק האחרון ששודר של סדרת הדרמה "חטופים", שבמרכזה סיפורים של חיילים השבים לישראל לאחר 17 שנה בשבי, שולבה פרסומת לתשתית האינטרנט החדשה שמציעה חברת בזק, NGN. במהלך הפרק (דקות 35–36) מבקש אחד השבויים שנפדה לברר מידע באינטרנט, ולשם כך מתעניין אצל אחת הדמויות בפלאי הטכנולוגיה המקוונת.

דמות זו מבקשת ממנו לשבת לצדה, מול המחשב, ומסבירה לו כיצד גולשים. "ככה נראה דף של אינטרנט", שומע השבוי לשעבר ורואה מולו, יחד עם צופי הסדרה, צג מחשב שעליו דפדפן המציג את אתר הבית של רשת NGN, כולל לוגו הרשת והלוגו של בזק. מיד בהמשך מציינת הדמות כך: "לנו יש NGN במהירות של 50 מגה". כשהשבוי לשעבר נראה מבולבל, מוסבר לו כי "זה ממש-ממש מהיר".

צילום מסך: מתוך התוכנית "חטופים" בשידורי קשת

צילום מסך: מתוך התוכנית "חטופים" בשידורי קשת

בכללי הרשות השנייה מצוין במפורש: "לא ישדר בעל זיכיון דבר שהוא בגדר פרסומת אלא בדרך של תשדיר פרסומת", וכן: "לא ישדר בעל זיכיון דבר שהוא בגדר פרסומת מוסווית, פרסומת בלתי מודעת או פרסומת אגב". בהמשך אף מודגש כי גם במקרים שבהם מאושרת פרסומת אגב לגורם מסחרי, כגון באירוע התרמה מיוחד, "לא ייאמרו דברי שבח, תיאור טכני או איכותי, הסבר או השוואה למוצרים או שירותים מתחרים". גם לפי הסטנדרטים המקילים יחסית של ועדת כשר, ועדה ברשות אסא כשר שכונסה לפני כחמש שנים כדי לקבוע כללים לפרסום הסמוי בטלוויזיה המסחרית, אין לשדר פרסום סמוי בתוכניות דרמה.

זו אינה הפעם הראשונה שהזכיינית קשת, המשדרת את הסדרה "חטופים", משלבת בשידוריה פרסומת סמויה לרשת NGN. לפני כחצי שנה שידרה קשת תוכנית בידור בת מחצית השעה שכולה היתה פרסומת לרשת NGN של בזק. בעקבות השידור בדקה הרשות השנייה אם הפרה קשת את כללי הרשות, ומצאה כי בתוכנית אכן נכלל "תוכן שיווקי בוטה לחברת בזק ולטכנולוגיית ה-NGN". כעונש, הוחלט ברשות השנייה לקחת מהזכיינית זמן פרסום.

מהרשות השנייה נמסר כי גם הפעם היא "פתחה בהליך הפרה לכאורה בגין חשיפה פרסומית אסורה לרשת NGN של בזק, בפרק של 'חטופים'". אלא שנראה כי הגוף המפקח אינו מצליח להרתיע את הזכייניות מלעבור על הכללים. למרות העונש שהוטל על קשת רק לפני ארבעה חודשים בגין שיתוף הפעולה המסחרי האסור עם חברת בזק והמותג NGN, נראה שאנשי הזכיינית הגיעו למסקנה שכדאי להמשיך בשיתוף הפעולה הזה.

עדכון 27.4: מקשת נמסר בתגובה כי אינם נוהגים לנהל את ענייניהם מול הרשות השנייה מעל גבי העיתון.