קוראי אתרי האינטרנט שביקשו לדעת מה שיעור הצפייה בתוכניות הטלוויזיה הפופולריות בישראל קיבלו גם השבוע נתוני רייטינג מנופחים, וזאת בשל דרכי הפעולה של הוועדה הישראלית למדרוג ועיתונאי האתרים המדווחים.

בהודעות לעיתונות שהיא מפיצה נמנעת הוועדה הישראלית למדרוג מלשגר מדי יום את נתוני הרייטינג המדויקים, לפי שיעור הצפייה של פרטים בני 4 ומעלה בקרב מדגם המייצג את כלל האוכלוסייה, על אף שהנתונים ברשותה. עיתונאי שמעוניין למצוא את הנתונים המדויקים מתבקש לסור לאתר הוועדה וללקט אותם בעצמו. במקום זאת מפיצה הוועדה אך ורק נתונים לפי חתך של משקי בית באוכלוסייה.

מנגד, העיתונאים המדווחים על נתוני הרייטינג אינם טורחים לחפש את הנתונים המדויקים באתר הוועדה, ומעדיפים להציג לציבור את נתוני הרייטינג לפי חתך של משקי בית. חתך זה מנפק נתונים מעוותים ומנופחים, והעיוות גדל עוד יותר כשכלי התקשורת בוחרים בחתך משקי הבית בקרב האוכלוסייה היהודית בלבד.

כך, למשל, דיווח אתר "וואלה" השבוע כי פרק בתוכנית "האח הגדול" זכה לרייטינג בשיעור 33.1%, וזאת בלי לציין כלל כי מדובר בנתוני רייטינג לפי משקי בית באוכלוסייה היהודית. "בראש טבלת הרייטינג אתמול (שלישי) מתמקם פרק ההדחה של התוכנית 'האח הגדול', שלא יורדת מתחת ל-30% צפייה ורושמת נתון של 33.1%", דווח באתר. אכן, התוכנית לא יורדת מתחת ל-30% צפייה, אלא אם כן בודקים את נתוני הרייטינג לפי פרטים בני 4 ומעלה, ולא לפי משקי בית. במקרה כזה הרייטינג של התוכנית עומד על 14.3% בלבד בקרב כלל האוכלוסייה.

באתר "אייס" הופיע דיווח דומה, וב"גלובס" דווח כי "בשבועות האחרונים התקבעה התוכנית ['האח הגדול'] סביב 33% צפייה, אך ההערכה היא שככל שיתקרב הגמר במהלך אוגוסט, יתחממו הנתונים". עם זאת, ב"גלובס" צוין חתך האוכלוסייה שלפיו מוצגים הנתונים.

להורדת הקובץ (PDF, 54KB)

הפער בשיעורי הצפייה, פי שניים ומעלה, נשמר גם בהמשך הטבלה. פרק בתוכנית "המירוץ למיליון" זכה לשיעור צפייה של 13.7%, ולא 26.3% כפי שדווח בתקשורת. בפרק אחר של "האח הגדול" צפו 13.5% מהאוכלוסייה, ולא 32.8% כפי שדווח. פרק נוסף של "המירוץ למיליון" זכה ל-12.5% רייטינג ולא 27.3% כפי שדווח.

כפי שניתן לראות, המדידה המדויקת יותר אינה רק מקטינה את שיעור הצפייה, אלא גם משנה את סדר התוכניות הנצפות ביותר. לפי משקי בית באוכלוסייה היהודית, שתי התוכניות הנצפות ביותר היו הפרקים של "האח הגדול", אולם לפי מדידת פרטים בני ארבע ומעלה, פרק בתוכנית "המירוץ למיליון" מעפיל למקום השני (גם בהמשך הטבלה משתנה סדר התוכניות הנצפות ביותר).

להורדת הקובץ (PDF, 53KB)

לפי הנתונים המדויקים יותר של הוועדה למדרוג, פרק בתוכנית "סופר נני" זכה ל-10.1% רייטינג בלבד, לא ל-25.7%; פרק בסדרה "עבודה ערבית" הגיע ל-9.2% רייטינג ולא ל-21.3%; ופרק של "מצב האומה" זכה אף הוא ל9.2% רייטינג, ולא ל-20.1%, כפי שדווח בכלי התקשורת.