האם מצבו הכלכלי של "ידיעות אחרונות" מצדיק פיטורים וקיצוצים במשכורת עובדי הדפוס, או שהעיתון עודנו מרוויח מאות מיליוני שקלים בשנה? זו השאלה שעמדה אתמול במוקד דיון מקדמי שנערך בבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב.

בעוד שהנהלת קבוצת ידיעות-אחרונות טענה בשבוע שעבר כי מצבה הכלכלי של הקבוצה קשה ובשל כך נאלצה לצמצם בשנה האחרונה 7.5% מסך כוח האדם, עובדי הדפוס בעיתון, המאורגנים במסגרת הסתדרות העובדים הכללית, טוענים כי אין להם מידע מוסמך באשר לאיתנות הכלכלית של העיתון וכי להערכתם מצבו דווקא אינו בכי רע.

נציגות העובדים פנתה בשבוע שעבר לבית-הדין, באמצעות עורכי-הדין אשר חלד, רותי בודוביץ-סגיר ושרי אמרוסי-ישי, וטענה כי "התייחסות הנהלת העיתון לכל העיתונות הכתובה כמקשה אחת מהווה ניסיון, חסר תום לב, לנצל 'הזדמנות' להיפטר מעובדים ותיקים מאורגנים אשר עלות העסקתם גבוהה. זאת ללא כל קשר למצבה הכלכלי של קבוצת ידיעות-אחרונות עצמה".

לטענת באי-כוחם של העובדים, לא במקרה נמנעה הנהלת הקבוצה מלטעון במפורש כי העיתון סובל מהפסדים. "הניסיון להציג את 'ידיעות אחרונות' כעיתון פשוט ודל אמצעים הנאבק על חייו מול עיתון עשיר 'הממומן על-ידי גורמים בעלי הון' הינו ניסיון ציני אשר כל המצוי בהוויה הישראלית יודע שאין בו דבר וחצי דבר", נכתב בכתב התשובה שהגישה ההסתדרות לבית-הדין.

אתמול הגישה הנהלת העיתון את תגובתה לכתב התשובה של העובדים וטענה, באמצעות עורכי-הדין אריאל שמר ואשר סלע, כי "המטרה היחידה של המבקשת היא מטרה טקטית, קרי - להעלות טענות בלתי נכונות, על מנת למנוע את תהליך הצמצומים ולגרום לעיתון להיכנס למאבק ממושך ויקר".

ראש ועד הרוטציה ב"ידיעות אחרונות", אפרים זילבר, בבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב-יפו, 19.3.13 (צילום: "העין השביעית")

ראש ועד הרוטציה ב"ידיעות אחרונות", אפרים זילבר, בבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב-יפו, 19.3.13 (צילום: "העין השביעית")

אתמול נערך דיון סוער למדי בין הצדדים. אולמו של השופט שמואל טננבוים התמלא עד אפס מקום בעובדי הקבוצה. מצד ההנהלה נכחו יעקב כפיר, המשנה למנכ"ל "ידיעות אחרונות", וסמנכ"ל התפעול והלוגיסטיקה אלון בוברמן. מטעם העובדים נכחו אנשי דפוס ומסדרה רבים, כמה מהם מועמדים לפיטורים. הנוכחות היתה כה גדולה עד שלא היה די מקום בספסלי האולם ורבים מהעובדים נעמדו במעברים שבין הספסלים ואף התיישבו על רצפת האולם, כדי שלא להפסיד את הדיון בעניינם. באי-כוחם של הצדדים סתרו זה את דבריו של זה, האשימו איש את רעהו בשקרים ואף הרימו את קולם לכדי צעקות.

הנהלת "ידיעות אחרונות": "לאינפורמציה יש משמעות אדירה כי ההתנהלות של העיתון היא מול שוק קוני המודעות, שבכל הרחה של משבר מתלבשים על העניין ומנסים בגינו לסחוט הפחתות במחיר"

בא-כוחה של ההנהלה, עו"ד שמר, טען כי הנהלת "ידיעות אחרונות" מוכנה להציג נתונים בדבר מצבו הכלכלי של העיתון בפני בא-כוחם של העובדים או נציג ההסתדרות, והוסיף כי כל טענה אחרת מצד בא-כוחם של העובדים אינה אלא "פירוטכניקה עבור בית-המשפט". יחד עם זאת, עו"ד שמר הדגיש את חשיבות הסודיות של הנתונים על מצבו של העיתון. "יש חברות שבהן להצגת הנתונים אין משמעות גדולה על מצב החברה והשוק", אמר. "בתחום שאנחנו מדברים עליו, לאינפורמציה יש משמעות אדירה, כי ההתנהלות של העיתון היא מול שוק קוני המודעות, שבכל הרחה של משבר מתלבשים על העניין ומנסים בגינו לסחוט הפחתות במחיר ובכך מאיצים תהליכים שאלמלא כן לא היו מתרחשים".

בא-כוחם של העובדים, עו"ד חלד, טען מנגד כי רק אתמול בלילה הוצע לו לעיין בנתוני העיתון, וכי השיב כי אין לו די הבנה כלכלית כדי לפסוק בעניין. עו"ד חלד הציע שההנהלה תציג את הנתונים בפני גורם מוסכם, שיחווה דעתו בדבר מצבו הכלכלי של העיתון. "אם יחזור אלינו ויגיד שהעיתון במצב כזה שמצדיק [צמצומים], אנחנו נשב ונדון כמו בני-אדם מבוגרים", אמר. "אני מוכן לקבל כל נתון, ואומר לאנשי 'ידיעות אחרונות' שעובדי 'ידיעות' חרדים מאוד שלא ייפגע. הם רוצים לעבוד בעיתון הזה עוד שנים, כולם מתפרנסים מאותו מקום".

בא-כוחה של ההנהלה טען בתשובתו כי העיתון מצפה מעובדי הדפוס להסכים ראשית כל להפחתה זמנית של 10% משכרם, תוך כדי הדיונים על עתידם. "הפחתת השכר היא לא פתרון אלטרנטיבי באופן מלא", ציין. "היא מכסה רק חלק קטן מהעלויות שאותן אנחנו מבקשים לחסוך. [...] העיתון מרגיש שלייצר חריג דווקא אצל העובדים האלה מול כל האחרים, הם משתכרים הכי הרבה בעיתון ביי-פר, ודווקא אצלם לעשות חריגים, זה לא אסתטי".

בא-כוחם של העובדים התנגד נחרצות להצעה לקצץ בשכר וכינה אותה "דרישה מוגזמת". לדבריו, "כל הנתונים שלנו מלמדים שמצב העיתונות לא טוב, אבל מצב 'ידיעות אחרונות' מצוין. אנחנו מצוידים בנתונים ש'ידיעות אחרונות' מצבו מצוין".

עובדי הדפוס: "אולי יתברר שבתקופה שבה בוכים וצועקים שצריך לשלוח הביתה אנשים בני 50 ו-60 עם משפחה וילדים ערב חג הפסח, קומץ של אנשים שמרוויחים מאות אלפים ומיליונים תיגברו את המשיכות שלהם"

בהמשך הוסיף עו"ד חלד: "אגב, לא בדקתי בכמה הפחיתו המנהלים שיושבים כאן בשכרם. ואולי באיזשהו רגע יתברר כתוצאה מבדיקתו של הבודק המוסכם שבתקופה שבה בוכים וצועקים שצריך לשלוח הביתה אנשים בני 50 ו-60 עם משפחה וילדים ערב חג הפסח, אולי דווקא בתקופה הזו קומץ של אנשים שמרוויחים מאות אלפים ומיליונים תיגברו את המשיכות שלהם. אולי יתברר שהעיתון לא מרוויח מיליארד כמו חברת סלולר, אבל אולי הוא מרוויח מאתיים מיליון. גם זה ייתכן".

השופט טננבוים קבע מועד לדיון נוסף בתיק אחרי פסח והחליט כי על הצדדים לנצל את הזמן כדי להיפגש ולהסכים על זהות מומחה שיעיין בנתונים ויפסוק אם מצבו הכלכלי של "ידיעות אחרונות" אכן מצדיק קיצוצים ופיטורים.

61486-01-13