העיתונאים אורי משגב ובן כספית, וגיא פורן ממובילי "מחאת הטייסים", טוענים כי התביעה שהגיש נגדם פעיל הימין שי קלך היא תביעת השתקה שנועדה להרתיע אותם ואחרים מלפרסם את האמת על קלך. משגב מספק בכתב ההגנה שהגיש עדויות לכאורה לכך שקלך, בניגוד להצהרתו בפני בית המשפט, אכן היה מעורב עד מאוד בניסוח וגיוס חתימות למכתב פומבי של "מחאת הטכנאים".

קלך הקים בשנה החולפת והחל לגייס תרומות לגוף בשם "נצח ישראל", שהוגדר בראיון איתו בערוץ הימין האוונגליסטי "טוב": "גוף חדש ועוצמתי שיתמודד עם האיום של אחים לנשק". עוד קודם לכן היה קלך פעיל נגד המחאה על קידום ההפיכה המשטרית ומקדם של תיאוריית הקשר בדבר "מדינת עומק" השולטת בישראל.

בחודש מרץ השנה שעברה סייע קלך לאנשי צוות קרקע בחיל האוויר לנסח ולערוך מכתב פומבי שבו יצאו נגד נגד אנשי צוות אוויר שקראו שלא להתנדב לשירות מילואים כמחאה על חוקי ההפיכה של ממשלת נתניהו. התגובות למכתב הן נשוא התביעה שהגיש קלך נגד משגב, כספית ופורן.

עיתונאי "הארץ" משגב פרסם באותם הימים בחשבון הטוויטר שלו מסמך שאותו הציג כ"דף משימות ומסרים מאת שי קלך, טייס לא פעיל מאז 2010, חוזר בתשובה (לכן האזכורים התנ"כיים המשונים), לקראת 'מחאת הטכנאים' האותנטית". באותו היום פרסם משגב ציוץ נוסף לפיו קלך הוא תלמיד ישיבת הר מור של הרב צבי טאו (המנהיג הרוחני של מפלגת ההומופוביה נעם) וכי בשירות הקבע שלו ביקש ממפקדיו בבית הספר לטיסה "להפסיק לטוס בגלל שהוא בתהליך". עוד טען משגב כי "במבצע 'עופרת יצוקה' קראו לו מהטייסת והשיב שהוא ב'התבוננות פנימית'"

במקביל ראיין בן כספית את קלך בתוכנית רדיו שהגיש בתחנת 103FM לצד אריה אלדד. בין היתר ייחס כספית לקלך את כתיבת "דף המסרים" שפרסם משגב והקריא מסר שקיבל מאחד ממפקדיו של קלך: "שי ביקש ממני בהיותו בשירות קבע, להפסיק טיסות מטעמי מצפון ודת כי הוא רוצה להתחזק, אמרתי לו שאני לא יכול לשחרר אותו כי הוא חתום על חוזה קבע, אז הוא פשוט לא הופיע".

באותם הימים הופיע קלך גם בתוכנית של אילה חסון בערוץ כאן 11 לצדו של גיא פורן, אף הוא טייס לשעבר, שניצב בצד השני של המתרס הפוליטי. במהלך העימות בין השניים אמר פורן: "הטייס היחיד שסירב פקודה זה אדון שייק'לך, שבעופרת יצוקה התבקש להגיע לטייסת והוא אמר למפקד הטייסת אני לא מגיע".

בגין הפרסומים האלה, ופרסומי המשך שלהם, הגיש קלך באמצעות עו"ד מיכאל דבורין תביעה נגד משגב, כספית ופורן, בדרישה לפיצוי בסך 750 אלף שקלים. בין היתר טען קלך כי הטענה כאילו חיבר וערך את מכתב "מחאת הטכנאים", היא "שקר מוחלט". לדבריו, למרות שהיה מעורב במכתב, הרי שהוא "לא הכיר את דף המסרים [...] ובוודאי שלא כתב או ערך אותו".

בבקשה לחתום כאן

בכתב ההגנה שהגיש משגב, באמצעות עו"ד טלי בן-סימון, מלבד הטענות לתביעת השתקה הוא טוען כי טרם פרסם את הציוץ על חלקו של קלך בניסוח "מכתב הטכנאים", היו ברשותו "ראיות לכך שהתובע גם שינה את נוסח המכתב, מספר פעמים, הפיץ אותו בקרב אנשי המערך הטכני בחיל האוויר ואף היה זה ששלח אותו לנמעניו". משגב אף מצטט חלק מהראיות שברשותו ומבטיח כי יציג אותן במהלך ההליך.

לפי משגב, המכתב התפרסם בקבוצת ווטסאפ של אנשי המערך הטכני של חיל האוויר כמסמך גוגל-דוקס פתוח, שמאפשר לכל אדם לחתום עליו באמצעים דיגיטליים. קלך עצמו פנה לחברי הקבוצה וכתב כך, לפי משגב: "שלום למצטרפים החדשים, בבקשה לחתום כאן, בדף המסרים השני, איפה שחתמו כבר לוחמים. בדף הראשון תוכלו לראות על מה חותמים".

במועד מאוחר יותר כתב קלך בקבוצה: "אחי אהובי הנפש. המכתב פורסם. כל מי שעוד לא חתם שיכתוב פה בבקשה פה שם, שם משפחה ודרגה. אנחנו נשנה פה את התמונה לגמרי. מחפשים מרואיינים. מי מכם רוצה להתראיין ויודע לבכות
בשידור?".

בהמשך כתב: "חברים, המון מנסים להיכנס לקישור. חסמתי אותו מחשש חפרפרות. כתבו פה את השם של מי שטרם חתם. דוד גלם יקר, תוכל בבקשה לרכז את המתראיינים? רוצים עלינו כתבת תחקיר בערוץ 13". וכן: "חברים אהובים פורום 555 בלחץ - זה מעיד על טיב העצומה. שגרתי כרגע למח"א רמטכ"ל שהב"ט. מי שעוד לא חתם שישלח פה בקבוצה את שמו".

התבוננות פנימית

הנתבעים מתייחסים בכתבי ההגנה גם להכחשה של קלך, לפיה לא השתמט משירות צבאי. לטענתם קלך אכן השתמט משירות.

"בשנת 2007 עקב משבר אישי/זוגי והליכי חזרה בתשובה בהם החל, ביקש התובע ממפקדו להשהות עצמו מטיסה בעודו משרת בשירות חובה והדבר אושר לו על ידי מפקדיו באותה תקופה לתקופה מסוימת", נכתב בכתב ההגנה של משגב, המפנה לציוץ של קלך שם הוא עצמו מספר על הדברים.

"לאחר השלמת שירות הקבע", ממשיך כתב ההגנה, "המשיך התובע בהליכי 'התבוננות פנימית' בהם החל עוד קודם, ולפיכך שעה שהיה טייס מילואים צעיר בן 27 בלבד, השעה עצמו מטיסה, נמנע מלהגיע לשירות המילואים אליו זומן והודיע למפקד הטייסת ש'אם יהיה בו צורך שיקראו לו והוא יבוא'. כך אירע שבשנת 2008 בעוד חבריו לטייסת שירתו את מדינת ישראל וסיכנו את חייהם במסגרת מבצע 'עופרת יצוקה', ישב התובע בביתו ו'התבונן'. בשנת 2009 הופסקו טיסותיו של התובע על ידי מפקדיו".

בהמשך כתב ההגנה נכתב עוד: "צא למד: 'התבוננות פנימית' כחלק מתהליכי חזרה בתשובה, הייתה סיבה מספקת בעיני התובע להשתמט מלטוס עוד במסגרת שירות החובה שלו כטייס, אך התבוננות אזרחית בהליכי ההפיכה המשטרית שהובילה ממשלת ישראל תוך הפיכתה, הלכה למעשה, מדמוקרטיה לדיקטטורה, לא מותירה את אותה החירות, לדידו של התובע, בידי אלה המתנגדים לכך".

גם בכתב ההגנה של כספית ופורן מתייחסים להכחשה של קלך: "בניגוד לדבריו של התובע, כלל אין זה מקובל כי איש צוות אוויר יוקפא מטיסה מבצעית או מאימון במשך שנה לטובת חופשה. התובע בחר בעצמו שלא להגיע במשך שנה שלמה, מתוך ידיעה ברורה כי מעשה חריג זה מוביל בהכרח לאי כשירות מבצעית שלו".

"סירובו של התובע להתייצב לצורך כשירות מבצעית לטיסה (כמו גם יכולותיו הדלות ממילא) 'תרמו' תרומה ממשית לסילוקו ממצבת אנשי צוות האוויר בחייל", נכתב עוד בכתב ההגנה של כספית ופורן.

כספית ופורן טוענים עוד בין היתר, באמצעות עו"ד גלעד שר, כי "בנוסף לניסיון ההשתקה במסגרת תביעה זו, חותר התובע להשיג שתי מטרות נוספות בעצם הגשת התביעה. האחת: ניסיון לדמות עצמו כמעין 'רובין הוד' העומד בחזית וכמוביל מאבק ציבורי נגד אליטות מדומיינות, ובכך להפיק רווח אישי; והאחרת: להסתיר את עברו העגום ולמרק את המוניטין השליליים שיצאו לו בחיל האוויר ובכלל".

31530-11-23