בערוץ "טוב - אקטואליה יהודית" ראיינו לאחרונה (22.11) שוב את סמדר שמואלי, שטענה בשידור כי ראש הממשלה לשעבר ברק פועל נגד מדינת ישראל ורמזה כי הוא בין היוזמים של מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר. בערוץ 14 כבר הודיעו לרשות השנייה שלא יארחו את שמואלי בתקופה הקרובה בשל הפצת תיאוריות הקושרות בין המחאה נגד ממשלת נתניהו לבין מתקפת חמאס.

שמואלי, המציגה עצמה כיועצת לשעבר של אהוד ברק, מפיצה מזה זמן את הטענה כאילו פעולות והתבטאויות של אהוד ברק וראשי המחאה נגד ההפיכה המשטרית קשורים לתקיפת חמאס ב-7.10. בין היתר הפיצה את תיאוריית הקשר הזו בערוץ "טוב" לפני כחודש. "אם יש קשר או אין קשר אני רוצה הסבר", אמרה לפני חודש ביחס לשתי התבטאויות של שקמה ברסלר וראש הממשלה לשעבר ברק.

ברסלר, ממובילות המחאה נגד ההפיכה המשטרית, הזהירה בחודש אוגוסט כי "בספטמבר נתניהו יישאר בלי צבא" וזאת לאור גל הפסקת ההתנדבות למילואים של מתנגדי ההפיכה המשטרית (יצוין כי עם פרוץ המלחמה הנוכחית לא נרשם כלל גל סרבנות, אלא להיפך: אחוזי השירות של כוחות המילואים היו גבוהים במיוחד). קונספירטורים ותומכי נתניהו משתמשים באמירה זו כדי להפיץ תיאוריה שקרית כאילו אנשי המחאה קשורים למתקפת חמאס.

ברק הוקלט לפני כמה שנים מספר על שיחה שהיתה לו עם חבר בנוגע לאפשרות של מלחמת אזרחים: "אהוד, לך יקראו כאשר יצופו גופות בירקון [...] גופות של יהודים שיהודים הרגו", אמר לו החבר. מיד בהמשך סיפר ברק כי אמר לאותו חבר "שלא יקרה ושלא יקראו", אולם תומכי נתניהו משתמשים בהקלטה החתוכה כדי לטעון טענות קונספירטיביות נגד ברק, אותו הם ממצבים כמי שמנווט את המחאה נגד נתניהו על מנת להתכחש לאופייה העממי והנרחב.

"עם אהוד ברק או בלי אהוד ברק, הוא ידע איך לשתול את החומרים שבעצם יחככו אבן באבן את ישראל הראשונה בישראל השנייה עד לקבלת התוצאה האסונית ביותר", אמרה שמואלי בחודש שעבר בערוץ "טוב אקטואליה יהודית".

כאמור, לפני כשבועיים הופיעה שמואלי גם בתוכניתו של אראל סג"ל בערוץ 14, ושם התייחסה לאנשי המחאה נגד ההפיכה המשטרית ואמרה: "הם פוחדים שידביקו להם את הפשלה מאחר שהם פעלו להחליש את הצבא, ואנחנו יודעים מה היה פה לפני פרוץ המלחמה ולפני הטבח. [...] זה לא דבר של מה בכך ששקמה ברסלר מנהיגת המחאה מוחקת את הפוסטים וזה לא טריוויאלי שהיו פה פלקטים כבר ממרץ על מחדל יום הכיפורים שעומד להגיע. הם יצטרכו בבוא היום להסביר איך הם ידעו, יש הרבה מאוד חומר שנצבר".

בעקבות האמירה הזו התקבלו תלונות בלשכת נציב פניות הציבור של הרשות השנייה, המפקחת על ערוץ 14, על כך שבערוץ מקדמים טענה שקרית לפיה אנשי המחאה ידעו כביכול על תוכניות חמאס. בערוץ מסרו לנציב כי החליטו ששמואלי לא תוזמן "לפי שעה" להופיע עוד בתוכניות הערוץ.

"האמירות שלה על שקמה ברסלר בהקשר של המלחמה נאמרו על דעתה בשידור חי מבלי שידענו שהיא מתכוונת לומר את הדברים", טענו בערוץ 14 במענה לנציב פניות הציבור של הרשות השנייה. "היא אינה עובדת של הערוץ ומעת לעת מוזמנת להופיע בתוכניות. יש לציין כי כאשר הדברים נאמרו המגיש וכמה מהמשתתפים הסתייגו מדבריה והעירו לה. בכל מקרה בעקבות דבריה שאינם מקובלים ולא ראויים שאנו מסתייגים מהם לחלוטין, לפי שעה היא לא תוזמן להשתתף בתוכניות של הערוץ".

סמדר הילה שמואלי (משמאל) עם המגישה אורנה ישר בערוץ היוטיוב "טוב אקטואליה יהודית", 22.11.23 (צילום מסך)

סמדר הילה שמואלי (משמאל) עם המגישה אורנה ישר בערוץ היוטיוב "טוב אקטואליה יהודית", 22.11.23 (צילום מסך)

בעוד ערוץ 14 נתון לפיקוח רגולטורי של הרשות השנייה, ערוץ "טוב אקטואליה יהודית" פועל ללא כל פיקוח וממילא לא ניתן להחיל עליו סנקציות רגולטוריות מכוח חוק השידורים אם ישדר תכני שטנה והסתה.

בראיון האחרון שערכו ב"טוב" עם שמואלי היא שבה לקשור בין ראש הממשלה לשעבר ברק והמחאה נגד ההפיכה משטרית לבין תקיפת חמאס. המגישה בערוץ, אורנה ישר, פנתה אל שמואלי וטענה כי אמירתו של ברק ב-CNN כי ישראל בנתה את קומות המקלט מתחת לבית-חולים שיפא בעזה בתקופה ששלטה ברצועה פגעה בהסברה וסיכנה חיי אדם. "אהוד עובד נגד המדינה", הגיבה שמואלי והוסיפה: "כנראה שהוא בלחץ. יש משהו בתוכנית שלו שאני חושבת שהוא עדיין פועל בתוכה אבל היא השתבשה כהוגן. יכול מאוד להיות שהוא מבחינתו כבר רואה כמה צעדים קדימה אחרי המלחמה את המקום שבו הוא יהיה מול אנשים אחרים בסוג של כיתת יורים במעגל".

בהמשך הראיון טענה שמואלי כי "המחדל הצבאי" של ה-7.10 הוא "חלק ממהלך ארוך שנים". שמואלי כללה במהלך זה את פרשת הצוללות וכלי השיט, שלטענתה "מסתבר שלא היתה ולא נבראה", את כתב האישום נגד נתניהו, שבו לדבריה "מסתבר שאין תיקים", ואת המחאה נגד ההפיכה המשטרית, אותה הגדירה "מחאת הסרבנות שהתחפשה למחאת הדיקטטורה, אבל היום אנחנו מבינים את ההקשר המדויק שלה". לפי שמואלי, מה שקושר את הכל יחדיו זו "מערכת שלטונית שהעבירה את הכוח שלה לשלטון הפקידים, מה שנהוג לקרוא במדעי המדינה 'דיפסטייט'".

ישראל זעירא, יו"ר "ראש יהודי", בכיכר דיזנגוף בתל-אביב למחרת יום כיפור. 26.9.2023 (צילום: אבשלום ששוני)

ישראל זעירא, יו"ר "ראש יהודי", בכיכר דיזנגוף בתל-אביב למחרת יום כיפור. 26.9.2023 (צילום: אבשלום ששוני)

בניגוד לדבריה של שמואלי, פרשת הצוללות הינה פרשה פלילית חמורה במסגרתה הוגשו שבעה כתבי אישום והיא מתבררת בימים אלה בבית המשפט וטרם הוכרעה (מלבד הרשעה אחת שכבר נקבעה בהסדר טיעון); במשפט שבו עומד נתניהו לדין פלילי התגלו ראיות מרשיעות רבות, ואף נתניהו עצמו ניהל מגעים להסדר טיעון במסגרתו יודה בחלק מהעבירות; ובמדעי המדינה לא נוהגים לקרוא לשלטון פקידים "דיפסטייט", מדובר במושג מהתרבות הפופולרית שנפוץ בקרב קונספירטורים.

עוד לפני שהחל הראיון פנתה המגישה ישר לצופים וביקשה את תרומתם כדי להפיץ את תכני הערוץ. "אל מול פייק-ניוז, אל מול הרבה מאוד שטחיות, להביא עומק אינטלקטואלי, חד, ברור, צלול, לא מתנצל", הגדירה המגישה את תכני "טוב - אקטואליה יהודית".

שמואלי אכן נשמעה כמי שאינה מתנצלת, אולם בכך הסתכם הדמיון להבטחה של המגישה. שמואלי, בעבר מועמדת במפלגת המחנה הדמוקרטי וכיום תומכת ראש הממשלה נתניהו, רמזה לאפשרות שבגידה מכוונת במדינה הובילה לתקיפת חמאס. "אם היה פה יותר ממחדל אז צריך לטפל בזה בעומק", אמרה.

בהמשך פירטה שמואלי סדרה של "אירועים שלא ניתן להסביר", כלשונה, כשההסבר המשתמע הוא שבכירי הצבא, יחד עם מנהיגי המחאה נגד נתניהו, היו שותפים בפועל של חמאס במתקפה על ישראל. בין היתר אמרה: "שקמה חזתה במדויק. ציטוט: 'לנתניהו אין צבא', אהוד ברק חזה במדויק: 'אזרחים יאבדו את חייהם'".

גם ציטוט זה של ברק, הפעם מראיון שהעניק ל-CBS בספטמבר האחרון, הוצא מהקשרו על-ידי שמואלי. ברק אמר כי במאבק נגד ההפיכה המשטרית אפשר שייהרגו אזרחים, אך ציין כי הוא מקווה שלא כך יקרה והוסיף כי האלימות תמיד מגיעה מימין. ברק התייחס לאפשרות של מלחמת אזרחים ולא התייחס כלל לאפשרות שאזרחים ייהרגו כתוצאה ממלחמה, ובוודאי שלא חזה פלישה של כוחות חמאס וטבח בלמעלה מ-1,200 ישראלים ליד הגבול עם עזה.

"שקמה ברסלר תצטרך להסביר לציבור הישראלי למה היא אמרה 'נתניהו בספטמבר אין לך צבא'", הודיעה שמואלי. "שקמה טעתה רק בחודש אחד. כשאהוד אמר שישראלים יאבדו את חייהם הוא לא טעה במבחן התוצאה".

תיאוריות הקשר המנסות לקשור את המחאה נגד ההפיכה המשטרית לטבח ה-7 באוקטובר הן חלק מקונספירציית "בוגדים מבפנים", שהחלה להיות מופצת כבר ממש ביום הטבח. בין מפיצי התיאוריה היו קונספירטורים "מקצועיים" ותומכי נתניהו מובהקים. אחד ממפיצי התיאוריה השקרית, אריה חלאטניק, נחקר בידי המשטרה לאחר שהכפיש את אחד השוטרים שנרצחו בטבח וגרם לשטף של הטרדות כלפי אלמנתו.

מי שראיינה את שמואלי בשבוע שעבר היא אורנה ישר, שזו אינה הפעם הראשונה בה היא מעניקה במה לטענות קונספירטיביות. בשבוע שעבר פרסמנו כאן ב"עין השביעית" כיצד ראיינה ישר את חברת הכנסת מהליכוד טלי גוטליב, שטענה ללא כל ביסוס כי לדעתה המחאה נגד נתניהו ממומנת על ידי איראן וקטאר. למרות שגוטליב הודתה כי אין לה כל הוכחה וכי היא מדברת מהרהורי ליבה, בערוץ מיהרו להפיץ את הטענה.

אלעזר שטורם (מימין) וטל ברקאי בערוץ "טוב אקטואליה יהודית" (צילום מסך)

אלעזר שטורם (מימין) וטל ברקאי בערוץ "טוב אקטואליה יהודית" (צילום מסך)

מעט אחרי זה התפרסמה באתר "טוב אקטואליה יהודית" תיאוריית קונספירציה נוספת, הפעם על-ידי איש הערוץ בשם מאיר אוחנה, שהסתמך על חשבון טוויטר איזוטרי בשם "ארבלאו צייד הטונות". לפי "טוב", אוחנה ו"צייד הטונות", אהוד ברק, יחד עם "חבריו", הוא המחולל של כל המחאות שהתרחשו בישראל בעשור וחצי האחרונים, מהמחאות החברתיות של ראשית העשור הקודם ועד למחאות המגוונות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלתו בשנים האחרונות. המטרה של כל המחאות הללו שחולל אהוד ברק, לפי "טוב אקטואליה יהודית", אינה המטרה המוצהרת שלהן - למשל, מאבק ביוקר המחיה או בחוקי ההפיכה המשטרית - אלא הדחת נתניהו והקמת מדינה פלסטינית.

עוד קודם לכן, ב-4 בנובמבר, ראיין המגיש יצחק זאגא את פעיל הימין שי קלך וניסה לקדם תיאוריית קונספירציה נוספת, מז'אנר "בוגדים מבפנים", המופצת על ידי תומכי נתניהו וגורמים איראניים. המרואיין היה מי שנצרך להדוף את הטענה השקרית.

ערוץ "טוב" שייך לאיש הנדל"ן ישראל זעירא, שעלה לכותרות לפני המלחמה בשל מיזם אחר שהוא מוביל, הארגון האנטי-חילוני "ראש יהודי". בערוץ "טוב", כפי שכבר דווח בעבר בתוכנית "הצינור" של רשת 13, נפוצות תיאוריות קשר בשלל תחומים והוא מוטה פוליטית למחנה הביביסטי בליכוד ולסיעות הקיצוניות בציונות הדתית. מנהל ומייסד הערוץ הוא טל ברקאי, שהיה שותף גם להקמת ערוץ 14 וערוץ "אורות" (המציע תכני יהדות והחזרה בתשובה). המנחה הראשי של הערוץ הוא אלעזר שטורם, לשעבר עסקן שניהל את עמותות "שורשים" ו"אמנות לעם".

שמואלי מסרה בתגובה כי לא ניתן היה להבין מדבריה בערוץ 14 ובערוץ "טוב" כי היא תומכת בתיאוריית קשר שקרית שקשרה בין טבח 7 באוקטובר לאהוד ברק והמחאה נגד ההפיכה המשטרית. עוד ביקשה להוסיף כי "ערוץ 14 הוא ערוץ ימין מוביל שמביא אמת חשובה לצופים. תמיד שמחתי להתארח בו ואשמח להתארח בו גם בעתיד".

מערוץ "טוב" לא נמסרה תגובה.