אתר "טוב - אקטואליה יהודית" הפיץ הבוקר בכותרתו הראשית תיאוריית קשר בסגנון תיאוריות קשר אנטישמיות, מעלילת הדם המפורסמת של הפרוטוקולים של זקני ציון שמקורה במשטרה החשאית הצארית ועד לקונספירציה שמפיץ המנהיג האוטוריטרי ההונגרי ויקטור אורבן.

המשותף לתיאוריות השקריות הללו הוא ההאשמה של אדם אחד או קבוצה קטנה של אנשים, כאילו הם המחוללים של שלל אירועים היסטוריים בלתי קשורים, שמפיץ התיאוריה טוען כי הם התרחשו כולם בגלל מטרה נסתרת של אותו אדם או קבוצה, ללא קשר לדעותיהם ופעולותיהם של מיליוני האנשים שחוללו את אותן ההתרחשויות בפועל, וכמובן - ללא שום הוכחות.

במיתולוגיה הקונספירטיבית של אורבן, שלמרבה האירוניה הגה יועץ הסתרים היהודי ארתור פינקלשטיין, הדמות הדמונית שמניעה את ההיסטוריה למטרותיה הזדוניות היא המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס. במיתולוגיה הקונספירטיבית של האוכרנה הצארית אלו חברי מועצת חכמים יהודית דמיונית. עבור שר התעמולה הנאצי גבלס זהו "היהודי זיס" האנונימי. עבור מאיר אוחנה מ"טוב אקטואליה יהודית", מדובר ביהודי אהוד ברק, לשעבר הרמטכ"ל וראש ממשלת ישראל.

טל ברקאי בערוץ "טוב" (צילום מסך)

טל ברקאי בערוץ "טוב" (צילום מסך)

לפי אתר "טוב", אהוד ברק, יחד עם "חבריו", הוא המחולל של כל המחאות שהתרחשו בישראל בעשור וחצי האחרונים, מהמחאות החברתיות של ראשית העשור הקודם ועד למחאות המגוונות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלתו בשנים האחרונות. המטרה של כל המחאות הללו שחולל אהוד ברק, לפי "טוב אקטואליה יהודית", אינה המטרה המוצהרת שלהן - למשל, מאבק ביוקר המחיה או בחוקי ההפיכה המשטרית - אלא הקמת מדינה פלסטינית.

מיליוני המשתתפים במחאות השונות לאורך השנים הם למעשה, ללא ידיעתם, פיונים במשחק השח של אהוד ברק, ראש ממשלה כושל ולא פופולרי שלפי תיאוריית הקונספירציה הזו הצליח איכשהו להיות המושך בחוטים של המציאות הישראלית. "ברצותם הם מתדלקים מחאות כמו: מחאת הקוטג' בשנת 2011. מחאת בלפור בעיצומה של מגיפת הקורונה וכמובן מחאת קפלן שהתחילה במסווה של הרפורמה המשפטית", כותב מאיר אוחנה מ"טוב", "לכל אלה מטרה אחת משנית ועיקרית. המשנית להדיח את רה"מ נתניהו בכל מחיר משום שהוא מונע את המטרה העיקרית – שתי מדינות לשני עמים".

דף הבית של אתר "טוב - אקטואליה יהודית", 21.11.23

דף הבית של אתר "טוב - אקטואליה יהודית", 21.11.23

לפי הדיווח, עבודת המחקר של כתב "טוב" מסתכמת בחיפוש בטוויטר. מלוא הטרלול של הפרסום ב"טוב אקטואליה יהודית" נחשף כבר במשפט הפתיחה: "חשיפה של חדשות 15 ברשת החברתית X של ארבלאו צייד הטונות, מראה באמצעות רצף של סרטונים משנת 2011 ועד לימים אלה, כיצד ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק וחבריו, עורכים ניסוי על תושבי מדינת ישראל". הכותרת עצמה, כמיטב המסורת הקונספירטיבית, מנוסחת בצורת שאלה: "האם אהוד ברק עורך ניסוי על מדינת ישראל?".

אם לא שמעתם על "חדשות 15", הרי זה בגלל שהן לא קיימות. מדובר בהאשטאג של משתמש הטוויטר "ארבלאו צייד הטונות", תחתיו הוא מרכז את ה"חשיפות" שהוא מפרסם. אותו צייד טונות שנחשב כמקור אמין וחשוב של אקטואליה יהודית, מתאר את עצמו בפרופיל הטוויטר שלו כך: "משתין ואז מרים את הקרש. קפיטליסט וימין ליברל. שוק ההון, אלכוהול ומין".

בנוסף להאשטאג "חדשות 15", הצמיד צייד הטונות לחשבונו את ההאשטאג "#סוציאליסטים_לא_יודעים_לספור", המיועד לציוצים שלועגים לסוציאליסטים ואת ההאשטאג "#ישלהפות", המיועד לציוצים שלועגים לפמיניסטיות. מדור קבוע אחר הוא "הנה אימוג'י מוזר".

"רצף הסרטונים" של צייד הטונות, שמהווה את ההוכחה לתיאוריית הקונספירציה שמפיצים ב"טוב אקטואליה יהודית", הוא מיצג קונספירטיבי אופייני: לקט של קטעי חדשות וראיונות גלויים שקובצו יחדיו, ואינם מכילים שום מידע רלוונטי לטענה שבכותרת, דהיינו, משיכה נסתרת של ברק בחוטי המחאות השונות.

כוכבי הקטעים בפרודוקציה של "ארבלאו צייד הטונות" הם ברק עצמו, ראש לשכתו לשעבר גלעד שר וסגן ראש המל"ל לשעבר ערן עציון. יוצר הסרטון ליקט התבטאויות של השלושה מראיונות שהעניקו לאמיר אורן, טובי פולק, דמוקרטTV לצד הופעות שלהם בשלל מקורות אחרים. השיא הקומי של הסרטון הוא בהצמדת כתוביות מטעות בעברית לדברים שאומר ברק באנגלית.

ערוץ "טוב" שייך לאיש הנדל"ן ישראל זעירא, שעלה לכותרות לפני המלחמה בשל מיזם אחר שהוא מוביל, הארגון האנטי-חילוני "ראש יהודי", אותו הוא משווק תחת הסיסמה של "קירוב לבבות". בערוץ "טוב", כפי שכבר דווח בעבר בתוכנית "הצינור" של רשת 13, נפוצות תיאוריות קשר בשלל תחומים והוא מוטה פוליטית למחנה הביביסטי בליכוד ולסיעות הקיצוניות בציונות הדתית. תיאוריות קונספירציה שבמרכזן אהוד ברק נפוצות מאוד ביקום הביביסטי. הן נועדו להפחית מעוצמת המחאה נגד נתניהו, בניסיון שקרי, ומעט פתטי, לטעון שמדובר במזימה מהונדסת של אדם אחד.

רק לפני יומיים דווח כאן על תאוריית קשר נוספת שקידמו ב"טוב", ולפיה איראן וקטאר מממנות את המחאה נגד ממשלת נתניהו וחוקי ההפיכה המשטרית. בערוץ טענו ללא כל ביסוס כי "כל השמאל הרדיקלי ממומן ע"י כספים איראניים וקטאריים". בתחילת החודש, בעיצומה של המלחמה, ראיין המגיש יצחק זאגא את פעיל הימין שי קלך וניסה לקדם תיאוריית קונספירציה נוספת, מז'אנר "בוגדים מבפנים", המופצת על ידי תומכי נתניהו וגורמים איראניים.

תיאוריות קשר שקריות אינן קוריוז, אלא נשק מסוכן. הן יכולות לשמש משטרים רודניים על מנת ללכד את העם נגד אויב דמיוני, או על מנת לערער ולפורר מדינות דמוקרטיות יריבות על ידי שיסוי חלקים בציבור זה נגד זה. באופן היסטורי, השחקן שנבחר על כורחו לככב בתיאוריות השקריות הללו הוא יהודי. למרבה הצער, כך הדבר גם בערוץ  שמקימיו קראו לו "טוב אקטואליה יהודית".

מ"טוב - אקטואליה יהודית" טרם נמסרה תגובה.