אחרי שנכשל בכל הצעה שניסה להעביר כשר תקשורת, פירסם היום שלמה קרעי הצעת להחלטת ממשלה שתפגע בעיתון "הארץ" משום שהוא מפרסם "תעמולה תבוסתנית ושקרית". כפי שציינו כאן באתר "העין השביעית" ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר ועו"ד אלעד מן, מומחים לאסדרת תקשורת, אין להצעה שום היתכנות ממשית. היא נועדה רק כדי לצבור הון פוליטי ב"בייס" המפורסם. כמו לצעוק "מוות לערבים" במועדון של "לה פמיליה".

זה כמובן נכון: לשר התקשורת אין שום סמכות בנוגע לעיתונות מודפסת (לפני מספר שנים ביטל שר הפנים אריה דרעי את פקודת העיתונות המנדטורית, שריד אחרון לסמכות ממשלתית כזו שנוצלה בעיקר נגד כלי תקשורת ערבים); הממשלה לא יכולה להוציא הוראה שתאסור על רכישת מינויים ל"הארץ" "בשירות המדינה" או להפסיק את הפרסום הסטטוטורי בעיתון רק כי הוא לא בא לה טוב בעין; "הארץ" לא מפרסם שקרים בניגוד למנהגו של קרעי עצמו ומאמרי דעה שלא מתיישרים עם הטוויטר של מר "אני צריך לקחת אחריות? על מה?" אינם תעמולה תבוסתנית. אם כבר, הקריאות המופרעות של שרים בממשלה, מקרעי-לחתוך-עורלות-של-מחבלים ועד לאליהו-נזרוק-פצצת-אטום-על-עזה, הן אלו שגורמות נזק אמיתי למאמץ המלחמתי.

אבל כל זה לא באמת חשוב לקרעי, כי מה שהוא רוצה זה שנדבר על כמה הוא פירומן מטורלל ונשכח את האופן המעשי יותר שבו הוא מנצל לרעה את סמכויותיו. רק שלשום פירסם קרעי הצעת חוק בעלת השם הקליט "תזכיר חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (תיקון מס' 6) (דמי הפצה בתקופת חרבות ברזל) (הוראת שעה), התשפ"ד-2023".

גם מי שיצלח את הניסוח המסורבל המאפיין את המסמכים היוצאים תחת ידו של השר הד"ר, לא יצליח להבין את הקאצ' בלי מילון רגולציה צמוד. אבל בשורה התחתונה, קרעי מעוניין לנצל את המלחמה הנוראה שנכפתה עלינו על מנת לגלגל הטבה, עוד הטבה, על חשבון משלם המיסים, לערוץ הבית שלו ושל פטרונו, ראש הממשלה בנימין נתניהו. ערוץ 14 כמובן.

לערוץ 14, השייך למשפחת המיליארדרים מירילשווילי, לא מתחשק לשלם לעידן פלוס, מערך ההפצה החינמי במימון ציבורי: כ-36 מיליון שקל בשנה. הערוץ היה צריך לשלם כ-2 מיליון שקל בשנה עבור הזכות להיכלל בעידן פלוס, אבל למה לשלם כשאפשר שמישהו אחר ישלם? בערוץ צברו חוב של 6.5 מיליון שקל, עד שהודיעו להם שהחגיגה נגמרה. בערוץ 14 לא אמרו נואש, והפעילו את קרעי. כבר במאי השנה הוא הודיע שהוא מתכוון להכניס את הערוץ בחזרה לעידן פלוס - ובחינם.

אלא שקרעי הוא לא ביצועיסט גדול, כוחו - בפיו. ההבטחה המושחתת נותרה באוויר - עד שהגיעה ההזדמנות המתאימה למחטף: מתקפת הפתע של חמאס ופתיחתה של מלחמה. בחסות הקרבות והקורבנות, החזיר קרעי את ערוץ 14 לעידן פלוס, למרות החוב לעידן פלוס, ולמרות החוב הגדול יותר, כ-20 מיליון שקל, לרשות השנייה, הרגולטור המפקח על הטלוויזיה המסחרית. כדי להשלים את המהלך, הגיש השבוע קרעי את הצעת החוק שאמורה גם לפטור את הערוץ מתשלום להבא. מדובר בהטבה של מיליוני שקלים, שתמומן מקופת המדינה. כי הרי מישהו צריך לשלם.

התירוץ האומלל להטבת המיליונים לערוץ 14, הוא שהם משדרים את התראות פיקוד העורף. בעידן פלוס יש כבר את שידורי התאגיד ותחנות הרדיו שמשדרים את התראות פיקוד העורף, נכון, אבל מה עם מי שרוצה לראות דווקא את ערוץ 14 במימון של המדינה? הנה, יש חוק של קרעי. כמובן שחוק כזה היה קל לתקוף בבג"ץ, הוא לא שיוויוני בעליל - וההפיכה המשפטית עוד לא הושלמה. לכן, מציע קרעי שלרגל המצב, גם הערוצים המסחריים המשודרים בעידן פלוס יקבלו הקלה. ההקלות יסתיימו עם תום מצב החירום, עד אז נתבשר כנראה על הינדוס חדש, שיהפוך איכשהו את ההטבה לקבועה - אבל רק עבור הערוץ הנכון.

קרעי יוצא נגד "הארץ" בטענה שהוא מפרסם תעמולה שקרית, אבל אם יש בישראל כלי תקשורת מרכזי שמפרסם תעמולה ושקרים, הרי זה ערוץ 14. תעמולה לממשלת נתניהו, ושקרים בשירותה. השקרים הם לפעמים כל כך בוטים, שעולה החשש שלא מדובר בפרויקט תעמולה ביביסטי אלא במיזם הסתה פוטיניסטי. אבל לקרעי לא באמת אכפת ממהמוראל של עם ישראל, אלא מהמוראל של הפאנליסטים ב"פטריוטים". בעידן ממשלת נתניהו, זוהי הפטריוטיות האמיתית.