שר התקשורת שלמה קרעי מתכוון להעניק הקלה נוספת לערוץ 14, בשווי של עד 1.8 מיליון שקל בשנה. ערוץ 14, גם בגלגולו הקודם כערוץ 20, משמש כערוץ תעמולה בוטה של נתניהו וממשלותיו.

הקלה זו מצטרפת להקלות בשווי עשרות מיליוני שקלים שהעניק קרעי לערוץ 14 מוקדם יותר השנה, ושהעניקו ממשלות נתניהו בהזדמנויות קודמות. למרות הזיקה המובהקת בין רתימת שידורי הערוץ לבין ההקלות הניתנות לו בידי ממשלות נתניהו, זיקה שקרעי אף הצהיר עליה במפורש, המשטרה לא פתחה בחקירה כשם שעשתה במקרה של יחסי נתניהו והבעלים של אתר "וואלה". חקירה שהסתיימה בכתב האישום ב"תיק 4000".

קרעי אמר את הדברים בראיון לרועי כ"ץ במסגרת "כנס החירות" שנערך בתל-אביב ב-30 לאפריל. בתשובה לשאלה על היעדרו של ערוץ 14 מעידן פלוס אמר קרעי: "עידן פלוס היום על פי חוק כדי להיכנס אליו צריך לשלם אגרה, כדי שערוץ 14 יהיה משודר בעידן פלוס זה עולה לו 1.8 מיליון שקל בשנה, והוא לא רוצה לשלם את זה, לכן הוא משודר בעידן פלוס. אני מתכוון, כחלק מפתיחת השוק לתחרות, א. להוזיל משמעותית את האגרה לערוצים קטנים שירצו להיות משודרים בעידן פלוס, וב. להפוך את עידן פלוס לאפליקציה שבה כל ערוץ שירצה יוכל להיכנס והיא תהיה אפליקציה חינמית".

הגדרתו של ערוץ 14 כ"ערוץ קטן" היא התירוץ להקלות ההיסטוריות והעכשוויות של נתניהו ושריו לערוץ, זאת למרות שהערוץ זוכה כבר מזה חודשים לרייטינג דומה לזה של הערוצים 13 ו-11, ולמרות שבעליו, יצחק מירילשוילי, הוא מולטי-מיליארדר המחזיק גם בכלי תקשורת נוסף - רדיו קול-חי. מירילשוילי ואביו, מיכאל, תופסים את המקומות ה-24 ו-25 ברשימת עשירי ישראל של מגזין "דה מרקר", עם הון מוערך של 2 מיליארד דולר.

יצחק מירילשוילי (צילום מסך)

רק בפברואר השנה האריך קרעי את הוראת השעה המסירה מעל ערוץ 14 חובות רגולטוריות המוטלות על הערוצים המסחריים המתחרים: 12 ו-13, שאינם משרתים בנאמנות את הממשלה. קרעי פטר את הערוץ מחובות הפקות מקור, תשלום לרשות השנייה וחובות נוספות הנדרשות על מנת לקבל רישיון שידור ולמכור פרסומות. שווי ההקלות: עשרות מיליוני שקלים בשנה.

ההקלות הכספיות הניתנות לערוץ 14 באות באופן ישיר על חשבון המתחרים ועל חשבון היצירה המקורית. הערוצים 12 ו-13 מממנים את הרשות השנייה עבור ערוץ 14, ומחוייבים במימון הפקות מקור שערוץ 14 נפטר מהן. למעשה, ערוץ 14 לא מילא את חובת הפקות המקור גם כשזו חלה עליו, וצבר חובות בסך של 12 מיליון שקל. לפי הרשות השנייה, הערוץ משלם את החוב הזה בתשלומים.

לערוץ 14 חוב של 6.5 מיליון שקל לעידן פלוס - הפלטפורמה שקרעי מעוניין להעניק לו כעת בחינם. למרות שעברה כשנה וחצי מאז נצבר החוב, הרשות השנייה לא ממהרת לגבות אותו

ההקלה הנוספת שמתכנן קרעי תבוא גם היא על חשבון המתחרים, הערוצים 12 ו-13, שלמעשה יוכרחו על-ידי שר התקשורת לממן את שידורי ערוץ 14. כיצד? עידן פלוס היא פלטפורמת שידור ציבורית, הממומנת על-ידי הרשות השנייה, שבתורה, כאמור, ממומנת על ידי הגופים שהיא מפקחת עליהם, למעט אלו שניתנו להם הקלות: ערוץ 14 ושלושה ערוצים אחרים, קטנים באמת: ערוץ 9, הלאTV וערוץ 24.

בערוץ 14 לא רצו לשלם וצברו חוב של 6.5 מיליון שקל. בדצמבר 2021, אחרי שהערוץ שינה את שמו מערוץ 20 לערוץ 14 ועבר לשדר בערוץ באותו מספר, נזכר הרגולטור לדרוש מהערוץ שיתחיל לשלם עבור ההפצה של שידוריו בעידן פלוס. בערוץ 14 עדיין לא רצו לשלם, והשידור נפסק. החוב, אגב, עדיין לא שולם. כעת, אם יממש השר קרעי את תוכניתו, יוכל הערוץ לחזור ולשדר בעידן פלוס בחינם - את השידורים יממנו המתחרים.

ערוץ 14: התיק שלא נחקר

מערכת היחסים בין נתניהו לבין ערוץ 14, ובגלגולו הקודם כערוץ 20, מזכירה את קווי המתאר של מערכת היחסים הנטענת בינו לבין שאול אלוביץ', לשעבר הבעלים של בזק ושל "וואלה". לפי כתב האישום בפרשת "תיק 4000", סיפק נתניהו הטבות רגולטוריות, בשווי של לפחות מאות מיליוני שקלים, לאלוביץ', בתמורה לרתימת הסיקור ב"וואלה" לטובתו ולטובת בני משפחתו. באותו אופן, נתניהו ואנשיו שינו את החוק למען ערוץ 20/14, פעם אחר פעם, בעוד נתניהו מקבל ממנו סיקור מגויס עשרות מונים מזה שקיבל מ"וואלה".

תחקיר "העין השביעית", המסתמך בין היתר על חומרי החקירה והעדויות במשפט המו"לים, שירטט את האופן בו נתניהו שירת את הערוץ שוב ושוב, עיקם עבורו את המגרש הרגולטורי וקיבל ממנו בחזרה שירות מסור לא פחות. למרות זאת, מסכת זו לא הפכה לחקירה פלילית. בפברואר השנה הניחו עורכות-דינו של ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות" ונאשם מס' 4 במשפט המו"לים, מסד לטענה של אכיפה בררנית, כשהציגו מסמך לפיו במשטרה החליטו לא לחקור תלונה על הערוץ, המשדר תעמולה לממשלת נתניהו ושזכה ממנה להקלות מפליגות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ואילי ההון שלדון אדלסון ושאול אלוביץ' (צילומים: פלאש 90, לע"מ וצילום מסך)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ואילי ההון שלדון אדלסון ושאול אלוביץ' (צילומים: פלאש 90, לע"מ וצילום מסך)

במובן אחר, מירילשוילי דומה יותר למולטי-מיליארדר נוסף ממקורביו של נתניהו - שלדון אדלסון המנוח. גם אדלסון רתם את "ישראל היום" לטובת האינטרסים של נתניהו ושל משפחתו. אלא שבעוד אלוביץ' היה אדיש למשמעות הפוליטית והאידיאולוגית של המהלך, אדלסון ומירילשוילי הם תומכים מוצהרים של הימין ושל האג'נדה שבבסיס תזת ההגנה של נתניהו במשפטי האלפים, לפיה לא היה לו עניין בקידום תקשורת מגויסת למענו אלא בקידום תקשורת ימנית באופן כללי.

בערוץ 14 היו צריכים לכאורה לברך על חיזוק התקשורת הימנית, אולם השדרנים הבכירים ינון מגל ובועז גולן תקפו בחריפות את קרעי על כך שייצר תחרות לערוץ הביביסטי

מדובר, כמובן, בטענה שקרית על פניה, הנסתרת לעייפה מחומרי החקירה והעדויות במשפט המו"לים, לפיהן נתניהו היה מעוניין בתקשורת שתשרת אותו נגד יריביו, בעיקר מימין. במקרה של "ישראל היום" היא גם נסתרה באופן מובהק עת ראשי מפלגות הימין של אותה תקופה יצאו במתקפה על "ישראל היום", כינו אותו "פראבדה" ותמכו בחוק להגבלתו.

לאחרונה נחשפה עדות לכך שגם בערוץ 14 לא באמת מאמינים בעיתונות מגוייסת למען אידיאולוגיה כזו או אחרת, אלא בעיתונות המגוייסת למען אינטרס אישי צר. הדבר קרה במרץ האחרון, בחילופי ציוצים תוקפניים בין אנשי תקשורת בולטים בערוץ 14 לבין קרעי.

שלמה קרעי, לפני שהתמנה לשר, עם בועז גולן (צילום מסך)

שלמה קרעי, לפני שהתמנה לשר, עם בועז גולן (צילום מסך)

מיד עם כניסתו למשרד החל קרעי לנסות וליישם את חזונו לחיסול השידור הציבורי והעיתונות החופשית וקידום כלי תקשורת הנאמנים לממשלת נתניהו. המהלכים החפוזים של תחילת הקדנציה נכשלו כישלון מחפיר, וקרעי החל לגבש מתווה מסודר יותר. במרכזו: ביטול הרגולציה שמונעת מהמולטי-מיליארדר הצרפתי-יהודי פטריק דרהי, הבעלים של חברת הכבלים "הוט", לפתוח ערוץ חדשות בעברית שיהיה נוח לממשלת נתניהו.

בערוץ 14 היו צריכים לכאורה לברך על חיזוק התקשורת הימנית, אולם השדרנים הבכירים ינון מגל ובועז גולן תקפו בחריפות את קרעי על כך שייצר תחרות לערוץ הביביסטי. מגל וגולן חשפו את תפיסת העולם של אנשי הערוץ: עיתונות בשירות האינטרסים הצרים שלהם עצמם, ללא העמדת פנים. לא רק בלי האתוס של עיתונות חופשית וביקורתית אלא גם ללא המסיכה של תפיסת עולם אידיאולוגית.