ערוצי החדשות הישראלים שוב מאפשרים לראש הממשלה בנימין נתניהו להתחמק ממענה על שאלות עיתונאים, גם אחרי המחדל הביטחוני מהחמורים בתולדות ישראל. שלשום בערב שידרו ערוצי החדשות הצהרה של נתניהו שארכה שבע דקות, ואתמול בערב שודרה הצהרה שנייה. זהו היום השישי למלחמה, ולעיתונאים לא ניתנה אפשרות לשאול את ראש הממשלה שאלות מתבקשות.

מדובר בהתנהלות שגרתית עבור נתניהו, שמחרים את העיתונות הישראלית, עם יוצא הדופן של ערוץ התעמולה 14, ולא העניק ראיון עיתונאי ברציפות כבר יותר משנתיים (גם לפני כן, במשך שנים התראיין כמעט אך ורק לפני בחירות לכנסת), אולם לא ברור מדוע אמצעי התקשורת משתפים פעולה עם תנועת החרם של נתניהו.

שאלנו את ערוצי החדשות האם ימשיכו להתיר לנתניהו לקיים עוד הצהרות סגורות לשאלות עיתונאים, או שבכוונתם להתנות את שידור דבריו בהפיכת האירוע למסיבת עיתונאים. אף אחד מהערוצים לא חזר בתשובה. בעבר, גם אם אחרי מאמצעי שכנוע, ידעו הערוצים לדרוש מנתניהו לענות על שאלות - ונתניהו ידע להיכנע ללחץ.

גם ב-2020, במשבר הקורונה, נהג נתניהו לתת הצהרות ללא שאלות. לאחר שבמשך 46 יום נשא נתניהו 13 הצהרות באורך כולל של 132 דקות ששודרו בפריים-טיים של ערוצי החדשות, הלחץ הציבורי פעל, קברניטי הערוצים דרשו ונתניהו החל לקיים מסיבות עיתונאים.

הסיבה בגינה נתניהו מעוניין לשאת נאומים ולא לענות על שאלות נוגעת לאינטרס הפוליטי הצר שלו עצמו, ולא לטובת הציבור. את ההצהרות שנתן ושהתקשורת שידרה בתקופת הקורונה, ניצל נתניהו לבניית נרטיב נוח עבורו ולניגוח יריביו הפוליטיים. גם בהצהרה הראשונה שנשא אחרי שפרצה מלחמת סוכות, הקדיש זמן לביקורת על יריביו הפוליטיים.

בעוד נתניהו שותק ועורכי החדשות שותקים, בארגון העיתונאים והעיתונאיות מציבים עמדה חד-משמעית: "עמדת הארגון היא שראוי שתהיה מסיבת עיתונאים שבה יהיה ניתן לשאול שאלות. ישראל נמצאת באחד המשברים הביטחוניים המשמעותיים והחמורים ביותר בתולדותיה. מאות אלפי אזרחים יושבים חרדים בבתיהם. מקור המידע האמין היחיד שלהם הוא כלי התקשורת.

"מתן אפשרות לעיתונאים לשאול שאלות היא מנגנון שבעזרתו ניתן להעביר מידע, ובעיקר בעזרתו ניתן להשמיע את הקולות העולים מן השטח ולקבל תשובות. זהו מנגנון שמשמר את אחד הערכים הבסיסיים ביסודה של דמוקרטיה: חופש העיתונות".

לשאלה האם בכוונתם לפעול בנושא מול עורכי החדשות ולשכת ראש הממשלה, נמסר: "אנחנו פועלים בנושא יחד עם כלי התקשורת השונים".