בשבועות האחרונים מסתמן שינוי מבורך בתדרוכי הקורונה שעורך ראש הממשלה בנימין נתניהו. מה שאמור להיות מובן מאליו בדמוקרטיה מתפקדת, הוא בישראל הישג ראוי לציון: אחרי 13 תדרוכים שבהם לא התאפשר לתקשורת להפנות לראש הממשלה ולו שאלה אחת, בשלושה מתוך ארבעת התדרוכים האחרונים ניתנה אפשרות לתקשורת להפנות לנתניהו כמה שאלות.

מאז התפרצות מגפת הקורונה בישראל בחודש מרץ ועד ה-20 בחודש אפריל האחרון ערך נתניהו 13 תדרוכים רצופים ששודרו בשידור חי בשעות צפיית השיא ובהם דיבר 130 דקות במצטבר בלי לענות על אף שאלה. לפי בדיקה שפורסמה באתר "העין השביעית", נתניהו היה המנהיג היחיד ברחבי העולם, למעט במדינות לא דמוקרטיות, שהקפיד להעביר בעצמו את התדרוכים על המאבק במגפת הקורונה אך נמנע מלהשיב לשאלות עיתונאים.

בעקבות ההשתלטות החד-צדדית על המסך בשעות צפיית השיא פנתה העמותה לדמוקרטיה מתקדמת לעורכי המהדורות המרכזיות בערוצים 12, 13 ו-11 וביקשה מהם להתנות את שידורי ההצהרות הפומביות של נתניהו בהקצאת זמן משמעותי לשאלות עיתונאים. זמן קצר לאחר מכן פנה פנה ארגון העיתונאים בשמו ובשם שלושת ראשי חברות החדשות בטלוויזיה בדרישה מנתניהו לאפשר לעיתונאים לשאול שאלות. כמעט במקביל פנה תא הכתבים המדיניים אל משרד ראש הממשלה בבקשה דומה.

בתגובה הבטיח נתניהו כי תדרוכי הקורונה ייפתחו לשאלות. אמנם אחרי תדרוך אחד שנפתח לשאלות הגיע תדרוך נוסף שבו לא היתה אפשרות להפנות לנתניהו אפילו שאלה אחת, כפי שדווח ב"העין השביעית", אולם מאז, כבר בשני תדרוכים רצופים, ניתנה לנציגי התקשורת האפשרות להפנות לנתניהו שאלות.

בדיקת העמותה לדמוקרטיה מתקדמת את תדרוכי הקורונה של נתניהו

בדיקת העמותה לדמוקרטיה מתקדמת את תדרוכי הקורונה של נתניהו

לפי חישובי העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, בסך הכל ניתנו עד כה 17 הצהרות במסגרת תדרוכי הקורונה של נתניהו, שכללו 197 דקות במצטבר. בשלושה תדרוכים ניתנה אפשרות לשאלות, בזמן מצטבר של 32 דקות. בממוצע, על כל שש דקות הצהרה מטעם ראש הממשלה ניתנה דקה אחת של שאלות.

אמנם לא תמיד ההזדמנות להפנות שאלות לנתניהו נוצלה באופן מיטבי, אולם עצם השינוי המסתמן הוא מעודד. זו גם עדות לכך שכאשר שלוש ערוצי הטלוויזיה המרכזיים פועלים יחדיו, במקביל ללחץ מתא הכתבים המדיניים, ניתן להשפיע על ראש הממשלה וצוותו ולאלץ אותם לעשות את המעט ביותר בעת משבר ולאפשר לעיתונאים להפנות שאלות לראש הממשלה.