גונן בן-יצחק, פעיל בולט במחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא יוכל בחצי השנה הקרובה לפרסם דבר על מקום הימצאו של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, אך יוכל להמשיך לדווח על פעילותו הציבורית. כך סוכם השבוע בדיון שנערך בבקשת יאיר נתניהו להוציא נגד צו הרחקה למניעת הטרדה מאיימת נגד בן-יצחק.

בחודשים האחרונים צייץ בן-יצחק בחשבון הטוויטר שלו על מקום הימצאו של יאיר נתניהו ועל מעשיו במקומות שונים בעולם. בין היתר דיווח על פעולותיו של נתניהו הבן בבודפשט, ברחבי ישראל וכן במיאמי, שם הוא שוהה בתקופה האחרונה.

נתניהו הבן, באמצעות עו"ד אוריאל חור ניזרי, פנה לפני כשבועיים לבית-המשפט בבקשה שיורה לבן-יצחק להתרחק ממנו, יאסור על בן-יצחק לפרסם פרסומים מטרידים כלפיו ויחייבו למחוק את כל הפרסומים המטרידים שפרסם. נתניהו הבן, טען בא-כוחו, הוא אדם פרטי.

 בא-כוחו של יאיר נתניהו ציין כי הוא צפוי לחזור לישראל אולם אין כרגע תאריך חזרה: "זה לא עניין של כמה ימים וזה גם לא עניין של כמה שנים. הוא בחור צעיר ומסתובב בעולם"

מעבר להיותו בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו הוא אושיית רשתות חברתיות, ומאות אלפים עוקבים אחר חשבונותיו בפייסבוק, טוויטר ואינסטגרם. נתניהו הבן גם ממלא תפקיד מרכזי בקמפיין הפוליטי המתמשך של נתניהו האב, מסריו משמשים תכופות כאיתות לאוהדי נתניהו ברשתות או מהודהדים בהמשך על ידי אביו.

במהלך משפט נתניהו העיד עד המדינה ניר חפץ, איש סודם לשעבר של בני משפחת נתניהו, כי ליאיר נתניהו השפעה עצומה על אביו, גם בעניינים פוליטיים ומדיניים, וכי התרחבות השפעתו גם לסוגיות ביטחוניות הביאה אותו לעזוב את תפקידו כדובר המשפחה.

יאיר נתניהו ידוע בסגנונו המשתלח, לאחרונה קבע בית המשפט כי לסתיו שפיר, שהשתמשה בביטויים "גזען", "מתבטל מכספנו" ו"מטרידן" כלפי יאיר נתניהו, עומדת הגנת "אמת דיברתי" שבחוק לשון הרע. האופי הבוטה של פרסומיו ברשתות עלה לו כבר בכמה וכמה תביעות דיבה בדרישה לפיצויים של מיליוני שקלים.

ביטויים פוגעניים

בדיון שנערך שלשום (20.6) בפני השופט אליעד וינשל מבית-משפט השלום בירושלים ציין בא-כוחו כי יאיר נתניהו לא גר בחו"ל, והוא צפוי לחזור לישראל אולם אין כרגע תאריך חזרה. "זה לא עניין של כמה ימים וזה גם לא עניין של כמה שנים. הוא בחור צעיר ומסתובב בעולם", תיאר עו"ד ניזרי את לקוחו, בן ה-31.

לגבי הפרסומים של בן-יצחק, הדגיש בא-כוחו של יאיר נתניהו: "אנו מדברים גם על הכמות וגם על האיכות וגם על ההצהרות שכוללות בעצם אמירה מפורשת על כוונה לפגוע בפרטיות, על אסטרטגיה של בילוש, על פרסום מיקומים כשיטה, על ביטויים פוגעניים, 'ילד זין', שמופיע פעם אחר פעם על התגובות הקשות".

עוד טען עו"ד ניזרי כי בציוצים של בן-יצחק על נתניהו הבן יש "היבטים אינטימיים". בין היתר הפנה לציוץ שבו כתב בן-יצחק "ראיתי אותו גם במוזיאון עם חבר אבל לא רציתי להפריע"

עוד טען עו"ד ניזרי כי בציוצים של בן-יצחק על נתניהו הבן יש "היבטים אינטימיים". בין היתר הפנה לציוץ שבו כתב בן-יצחק "ראיתי אותו גם במוזיאון עם חבר אבל לא רציתי להפריע", וכן לציוץ "חמוד אם לא תצייץ שבועיים תקבל טיול לחוץ לארץ בליווי שני מאבטחים חסונים".

עו"ד גבי לסקי, באת כוחו של בן-יצחק, טענה מנגד כי נתניהו הבן הוא פעיל ציבור, ועל כן התנאים להגבלת הפרסומים על אודותיו שונים. "אנחנו רוצים לטעון שבמקרה הזה המבקש [יאיר נתניהו] באשר היותו דמות מאוד משפיעה על החיים הציבוריים במדינת ישראל ומאחר והוא גם חלק מחייו ממומן על ידי המיסים של כולנו, הרי שהפרסומים שהובאו בבקשה הם פרסומים שאין חובה חוקית להביאם ובוודאי שיש חובה מוסרית להביא ולפרסם אותם", טענה עו"ד לסקי.

עו"ד לסקי הפנתה לפסיקה שניתנה לאחרונה בתביעת סתיו שפיר נגד נתניהו הבן, שם נקבע כי יש לראות בו איש ציבור.

בהמשך טענה עו"ד לסקי כי "אנו נמצאים בזמן קריטי למדינת ישראל, היא נמצאת כרגע על סף הפיכתה לדיקטטורה, הממשלה מנסה לקדם הפיכה משטרית פר אקסלנס ואנחנו יודעים שלמבקש השפעה גדולה על המהלכים שמתרחשים בתקופה הזו".

לאחר שעו"ד ניזרי הסכים להגדרת נתניהו הבן "פעיל ציבור" לצורך ההליך, הוסיפה עו"ד לסקי וטענה כי בן-יצחק אינו עוקב אחר נתניהו הבן ברחבי העולם אלא מקבל תצלומים של יאיר נתניהו מאנשים שנתקלים בו ושולחים אליו. עוד טענה כי בן-יצחק לא מתעניין בהיבטים רכילותיים של מסעות נתניהו אלא בהיבטים ציבוריים, כמו עלות אבטחתו והשפעתו על ההפיכה המשטרית.

בן-יצחק עצמו קיבל אף הוא את רשות הדיבור וטען בין היתר כי הוא מופתע לראות שהשתמש כלפי יאיר נתניהו בביטוי "ילדז" וכי בכל מקרה ימחק את כל הפרסומים שבהם עשה שימוש בביטוי זה "כי הוא לא ראוי". "אני לא חושב שזה מוסיף לי כבוד ואני מצטער שהשתמשתי בביטוי הזה", אמר בן-יצחק.

עו"ד נזרי טען כי פרסום פרטים על מקום הימצאו של נתניהו הבן עלול לסכנו. "לא חסר מטורללים ברשת שיעלו על מטוס ויעשו מעשה", אמר והוסיף: "לגבי המיקומים בזמן אמת ובטווח זמן קרוב, זה משהו שאנו מאד חוששים ממנו".

לאחר שיחה שהתקיימה מחוץ לפרוטוקול, הסכימו הצדדים כאמור כי בן-יצחק לא יוכל בחצי השנה הקרובה לבלוש אחר נתניהו או לפגוע בפרטיותו, לרבות בדיווח על מקום הימצאו. עם זאת, יותר לבן-יצחק לדווח על פעילותו הציבורית של נתניהו.

31600-06-23