מימין: העוזר האישי גיא עוזרי, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הזמרת מדונה, אשת ראש הממשלה שרה נתניהו (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

מימין: העוזר האישי גיא עוזרי, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הזמרת מדונה, אשת ראש הממשלה שרה נתניהו (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

שובו של מוכר הרהיטים

"ביום חמישי האחרון הקיץ בנימין נתניהו לשתי כותרות ראשיות שבישרו על התקפלותו. הנה, ראש הממשלה הראשון בתולדות ישראל שיקפיא התנחלויות זה הוא, והוא בכלל לא ידע שהוא כזה. ראש הממשלה התחרפן", כך פותח הבוקר בן כספית את טור הפרשנות שלו ב"מעריב" (בגרסה האינטרנטית הושמטו משפטי הפתיחה, כולל הביטוי החריף על ראש הממשלה), ומתאר כיצד הכותרות בעיתונות הישראלית הביאו את נתניהו לשחרור הצהרה בוטה מהצפוי על בניית מאות יחידות דיור בשטחים, שהובילה את ישראל לעימות מול ארה"ב.

גם נחום ברנע ("ידיעות אחרונות") מתאר את המהלך של נתניהו, שעליו דווח בהרחבה בעיתוני יום שישי, כתגובה ללחץ שחש בעקבות כותרות העיתונים של יום חמישי.

הבוקר, שעה שהכותרות הראשיות כולן, למעט זו של "ידיעות אחרונות", מתמקדות במשבר התורן בין ישראל לארה"ב והפלסטינים, מתפנים הפרשנים לעסוק ברקע להחלטה של נתניהו לאשר בנייה בהתנחלויות ובו בזמן להקפיא אותה בנייה ממש – אופיו של ראש הממשלה.

ברנע מסביר ב"ידיעות אחרונות" את המצוקה שאליה נקלע ראש הממשלה כך: "נתניהו איש השיווק מוכר סחורה שנתניהו ראש הממשלה לא יכול לספק". כל מי שזוכר את סיקור הקדנציה הראשונה של נתניהו כראש ממשלה יכול לזהות במשפט זה את החזרה לתיאור דמותו כאותו מוכר רהיטים בחברת רים, שמעדיף עלייה במכירות בטווח הקצר על חשבון המוניטין וההצלחה של החברה בטווח הארוך.

מאמר המערכת ב"הארץ", תחת הכותרת "ביבי כן–ולא", נוטל לעצמו חופש פיוטי גדול עוד יותר ומדמה את ראש הממשלה ל"כדורגל הנבעט בין האמריקאים למתנחלים, בין ציפי חוטובלי ודני דנון לברק אובמה וג'ורג' מיטשל".

תיאום בין "הארץ" ל"ישראל היום"

למרות הפרשנות הלעגנית, נתניהו יכול להיות מרוצה יחסית מנוסחי הכותרות החדשותיות שמופיעות הבוקר. הכותרת הראשית ב"מעריב" קוראת "משבר מתואם", ותואמת את הקו הרשמי של לשכת ראש הממשלה ולפיו האמריקאים ידעו מראש על האישור הצפוי. ב"הארץ" מודגש בעמ' 2 דיכוי המרד בליכוד פנימה, והכותרת הראשית, שעשויה לעצבן את קוראי העיתון, עושה שירות טוב למחשקי ראש הממשלה מימין: "נתניהו: בימים הקרובים אאשר בניית 500 יחידות דיור נוספות בהתנחלויות". ב"ישראל היום" שוב הופך ציטוט בלתי מזוהה מכיוון לשכת ראש הממשלה לכותרת הראשית, המזכירה את זו של "הארץ" ("למרות כל המחאות, בשטח תאושר בנייה"), אלא שבמקום להרתיח היא נועדה לשכך את זעם הקוראים. וב"ידיעות אחרונות"? ב"ידיעות אחרונות" כל הסיפור אמנם ממוסגר כמשבר חריף, אך נדחק הבוקר לכותרת צרה בראש השער ודיווח מוגבל בהיקפו בכפולה הרביעית, וזאת לטובת הרחבה בנושא אחר – רון ארד.

קנו לעצמכם מתנה לחג

ספרו של עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, "מדינת ישראל תעשה הכל", הבוחן את מאמצי המדינה לאורך השנים לשחרור שבוייה, אמור לראות אור מחר. כך מדווח בפסקה השנייה של כתבה מאת ברגמן, התופסת הבוקר את שער "ידיעות אחרונות" ואת כל התוכן המערכתי בו עד עמ' 9. קוראי העיתון כבר מכירים את הספר, שכן ביום שישי האחרון פורסמו בהרחבה קטעים ממנו במוסף "7 ימים".

הכתבה הארוכה המתפרסמת הבוקר נראית כתמצית פרק מתוך הספר ועוסקת בגורלו של הנווט הנעדר רון ארד, לפי ממצאי דו"ח אמ"ן ועדויות אחרות. "רון ארד: השנים האבודות", קוראת הבוקר הכותרות הראשית בעיתון. המידע המשמעותי מופיע בכותרת המשנה – ארד מת ממחלה בלבנון, ככל הנראה בשנת 1995 או מעט אחר-כך.

ידיעה שאינה קומוניקט

רק עיתון "הארץ" אינו מפרסם הבוקר ידיעה חדשותית על אירוע התרמה שאירגן במהלך סוף השבוע בנק הפועלים. בכל העיתונים האחרים – "ידיעות אחרונות", "מעריב" ואפילו "ישראל היום" – מתפרסם תצלום זהה [סיון פרג'] של בכירי הבנק באירוע, ולצדו כמה משפטים מאת כותב עלום שם. המעמד שבו מדובר מתקיים זו השנה הרביעית ברציפות וכבר הפך למסורת. גם הידיעות נטולות הקרדיט על האירוע הפכו למסורת.

"הארץ", כאמור, חוסך מקוראיו מידע על נדיבות הלב והתרומה לקהילה של הבנק ומוזמניו העשירים, אך מנוייו מקבלים פיצוי מלא במוסף הכלכלי "דה-מרקר". עיתון זה, שבוודאי ישמח לפתוח דף חדש ביחסיו עם הנהלת בנק הפועלים לאחר חילופי המהלומות עם היו"ר, מפרסם בנושא ידיעה גדולה, התופסת את כל המחצית התחתונה של עמ' 8. זו ידיעת רכילות, שרובה רשימה שמית של האורחים באירוע, מעפרה שטראוס ועד צביקה פיק, אך היא מופיעה בעיתון כידיעה חדשותית לכל דבר (הבוקר לא מתפרסם מדור הרכילות הקבוע של "דה-מרקר").

ביום חמישי האחרון הצהיר עורך "דה-מרקר", סמי פרץ, במסגרת רב-שיח שנערך בבית סוקולוב, כי עיתונו אינו מדפיס קומוניקטים כפי שהם. הידיעה על האירוע שאירגן בנק הפועלים מוכיחה כי פרץ עומד בהבטחתו. אכן אין מדובר בקומוניקט שמודפס בעיתון ללא בדיקה עצמאית של המערכת, שכן בידיעה מודגשת בגופן מעובה השאלה "האם מישהו מאנשי העסקים ביצע רכישה גדולה במיוחד?", ומיד לאחריה מופיע המשפט "היועץ המיוחד לבנק, רני רהב: 'אני לא יודע – כל אחד יצא עם שקית'". מי אחראי על השאלה? מי איתגר את היועץ המיוחד של הבנק? אין לדעת, שכן הידיעה שאיננה קומוניקט מופיעה כשהיא בלתי חתומה.

פעם, כשהנייר היה זול

"שום עיתונאי מכוחות החושך כבר אינו מסוגל לסייע לו להחזיר את הגלגל לאחור", כותב הבוקר מרדכי גילת על מצוקתו של ראש ממשלת ישראל לשעבר, אהוד אולמרט. כיוון שהעיתונאים כבר אינם נחלצים לעזרתו, משיב הבוקר גילת, בטור התופס כמעט עמוד שלם בעיתון "ישראל היום", לטענות שהעלה למען אולמרט שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן ברשימה נרחבת שפירסם בגליון "ידיעות אחרונות" של יום שישי האחרון. בתמצית – בעוד פרידמן ביקר חריפות את מזוז על הגשת כתב האישום, גילת טוען כי פרידמן "התייצב בגלוי לימין השחיתות".

אגב יחס "ידיעות אחרונות" לחקירות ראשי ממשלה: בשבוע שעבר נכתב כאן על האופן שבו הצניע העיתון את הגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. מדפדוף בגליונות העיתון משנת 2004 עולה כי "ידיעות אחרונות" דווקא יודע להבליט החלטות של יועצים משפטיים על תיקי ראשי ממשלה, כשהוא מעוניין בכך.

בעוד שהחלטה על הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה לשעבר נדחקה השבוע למשבצת קטנה בשער העיתון וכפולת עמודים רביעית בקונטרס החדשות, בשנת 2004, כשמזוז הודיע על סגירת תיק החקירה נגד ראש הממשלה אריאל שרון בפרשת האי היווני, הוציא לאור "ידיעות אחרונות" מוסף מיוחד בן 16 עמודים ובו הודפסה במלואה חוות הדעת של היועץ המשפטי.

ענייני תקשורת

משפט יחיד בלב ידיעה המופיעה הבוקר במדור חדשות החוץ של "ידיעות אחרונות" [סוכנויות הידיעות] מלמד כי באפגניסטן נחטף כתב ה"ניו-יורק טיימס". בפעם הקודמת שבה נחטף כתב העיתון באזור, נענו אמצעי התקשורת בארה"ב, כמו גם אתר ויקיפדיה, לבקשת העיתון והפעילו צנזורה עצמית. דבר החטיפה לא פורסםעד שהעיתונאי נחלץ מהשבי.

ב"הארץ" מדווח אנשיל פפר כי האמן הישראלי דוד ריב והצלם הפלסטיני מוחמד עמירה נפצעו מירי כוחות צה"ל במהלך הפגנה נגד בניית גדר ההפרדה באזור הכפר נעלין. עוד מדווח פפר כי במהלך שידור חי של כתבת אל-ג'זירה, ג'קי רולנד,מאזור הפגנה סמוך לכפר בילעין, ירו כוחות צה"ל לכיוונה פגז גז מדמיע. "הם מנסים להוריד אותנו מהשידור", אמרה הכתבת תוך כדי התחמקות מהפגז. את תיעוד המעשה ניתן לראות כאן.

במדור חדשות החוץ של "הארץ" ידיעה מה"גרדיאן" המדווחת [ריה צ'והאן] כי אתר החדשות הסאטירי "The Onion" שוב גרם לכך שידיעה בדויה מטעמו תקבל פולו-אפ בעיתונות הבלתי סאטירית. הפעם מדובר בשני עיתונים מבנגלדש שדיווחו כי ניל ארמסטרונג מאמין שתצלומי נחיתתו על הירח פוברקו.

מיטל זדה מדווחת ב"כלכליסט" כי היום צפויה להתקבל במועצת הרשות השנייה ההחלטה אם להאריך את זכיון ערוץ 10 או להוציאו למכרז חדש.

ב"כלכליסט" מדווח [סוכנויות הידיעות] כי נשיא גוגל בסין הודיע על התפטרותו, ככל הנראה בשל מגבלות הצנזורה המוטלות על התאגיד במדינה הזו.

בעמוד האחורי של "ידיעות אחרונות", מופיעה ידיעה [צחי קומה] על ביקור כוכבי סדרת טלוויזיה דרום אמריקאית בישראל. הידיעה כוללת אזכור לחמישה מוצרים או מותגים מסחריים, לא כולל הסדרה עצמה.

ארונו של העיתונאי דניאל בלוך, שמת ביום שישי, יוצב הבוקר בבית סוקולוב. ההלוויה תתקיים בשעה 13:30 בכפר-סבא.