הייעוץ המשפטי לממשלה לא מצליח לגבש עמדה משותפת עם שר התקשורת שלמה קרעי בנוגע להשלמת מינויים למועצת התאגיד, כך מוסרת המדינה בתשובה לעתירה של עמותת "הצלחה" נגד משרד התקשורת וגופים ציבוריים נוספים בעניין המינויים.

בשל כך, המדינה מבקשת היום ארכה נוספת, שישית במספר, בתשובה לעתירה. זאת בזמן שהיום היה המועד האחרון למסירת התשובה.

עניינה של העתירה, שהוגשה כבר באוגוסט השנה שעברה, בעיכוב בלתי מוסבר בהשלמת המינוי של שתי חברות מועצה. מועצת תאגיד השידור הישראלי מתפקדת בהרכב חסר כבר כשנה וחצי, שתי חברות מועצה נבחרו על ידי ועדת האיתור כבר בתחילת השנה שעברה, אך ועדת המינויים טרם אישרה אותם כדרוש.

בעקבות העתירה הושלם מינוי אחד, של קטף מוראד סלאמה, אך לא המינויים של ד"ר נורית כהן לוינובסקי ועליזה דיין חממה. במדינה אמרו בזמנו לביהמ"ש כי ההליך מתעכב בגלל הבחירות, ולאחר מכן בשל הרכבת הממשלה, אולם בפברואר האחרון הודו כי העיכוב נגרם בשל סירובו של שר התקשורת הנכנס, שלמה קרעי (הליכוד) להשלים את המינויים.

במרץ ביקשה המדינה ארכה נוספת (חמישית), כשהפעם לא סיפקה נימוקים כלשהם אלא רק שהיא מחכה ל"השלמות" ממשרד התקשורת. היום, בבקשת הארכה השישית, נכתב מטעם המדינה כי היא זקוקה לארכה של 30 יום על מנת לקבל את עמדת היועצת המשפטית לממשלה. עמדת היועמ"שית נדרשה לאחר שהגורמים הרלוונטים במשרד היועמ"שית (המשנים למשפט ציבורי-מינהלי ולמשפט כלכלי) לא הצליחו לגבש עמדה משותפת עם שר התקשורת קרעי.

"מדובר שוב בבקשה לארכה משמעותית בעניין הנמשך כבר חודשים רבים ואשר אין עוד הצדקה למושכו. העותרת סבורה כי יש להשלים את המינויים בהקדם כדי לאפשר את עבודת המועצה באופן בו התכוון אליה המחוקק"

עו"ד אלעד מן, המייצג את "הצלחה", מתנגד לבקשת הארכה ומזכיר כי ביהמ"ש קבע כבר כי לא תינתן ארכה נוספת למדינה אלא אם תהיינה "נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת", וכי נימוקים כאלה לא סופקו על-ידי המדינה.

"על אף שכדברי המשורר 'נאמר כבר הכל ואין עוד מה להוסיף לזה', נחזור בכל זאת על דברים שנאמרו בפעם הקודמת [...] זאת במיוחד נוכח המחלוקות הברורות המבצבצות מבין השורות של בקשת הארכה, בין עמדת השר לעמדת היועץ המשפטי לממשלה", נכתב בתגובת "הצלחה" לבקשת הארכה.

"כפי שצוין בעבר לא אחת, עניין המתחדד עם חלוף הזמן והצטברות האירועים והעיכובים אותם ידע עניין זה, אין כל הצדקה לשיהוי נוסף בהשלמת המינויים נשוא העתירה. לכן, העותרת מתנגדת למתן הארכה. [...] מדובר שוב בבקשה לארכה משמעותית בעניין הנמשך כבר חודשים רבים ואשר אין עוד הצדקה למושכו. העותרת סבורה כי יש להשלים את המינויים בהקדם כדי לאפשר את עבודת המועצה באופן בו התכוון אליה המחוקק".

שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי (צילום: יונתן זינדל)

שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי (צילום: יונתן זינדל)

ב"הצלחה" מבקשים מביהמ"ש שיוציא צו על תנאי שיחייב את המדינה להשלים את המינויים.

הבקשה הלקונית של המדינה להארכה אינה מוסרת מידע כלשהו על תוכן המחלוקת בין קרעי לבין הייעוץ המשפטי לממשלה, אולם מהתנהלותו של שר הביטחון יואב גלנט בעיכוב דומה של השלמת מינוי מפקד גלי צה"ל; ומהתבטאויות חוזרות של השר קרעי בדבר רצונו לשלוט בתכני התאגיד, נראה כי הסיבה ברורה למדי, וכי קרעי מעוניין לבטל את החלטת הוועדה המקצועית שניתנה בתקופת הממשלה הקודמת על מנת להתניע מחדש את הליך האיתור.

לפי חוק, לשר התקשורת אסור להתערב בעבודת ועדת האיתור, אולם קרעי כבר הצהיר בעבר כי הוא אינו מתכוון לקיים כלשונו את חוק השידור הציבורי.

שתי חברות המועצה שנבחרו על-ידי ועדת האיתור הן ד"ר נורית כהן-לוינונבסקי, עיתונאית לשעבר (גלי צה"ל, רשת ו"ידיעות אחרונות"), אוצרת וסמנכ"לית התוכן של מוזיאון רבין; ועליזה דיין-חממה,מנכ"לית המרכז למורשת יהדות בבל, לשעבר מנהלת מחלקת תוכניות ילדים ונוער בערוץ הראשון.