מועצת תאגיד השידור הישראלי מתפקדת בהרכב חסר כבר כשנה וחצי, שתי חברות מועצה נבחרו על ידי ועדת האיתור כבר בתחילת השנה שעברה, אך המינויים טרם הושלמו. עתירה בעניין הוגשה על-ידי עמותת הצלחה עוד באוגוסט, בימי הממשלה הקודמת, אולם הסחבת נמשכת והמדינה לא עומדת בזמנים שקוצב בית המשפט ומבקשת עוד ועוד ארכות.

היום (20.3) היתה אמורה המדינה, המיוצגת בידי מחלקת הבג"צים בפרקליטות, לענות סוף סוף מדוע לא יושלמו המינויים, אולם במקום זאת ביקשה עוד ארכה, חמישית במספר. יצוין כי העתירה הוגשה במקור בשל עיכוב במינוי של שלוש חברות מועצה, אולם מינוי אחד אושר בימי הממשלה הקודמת, ופיזור הכנסת עיכב את העתירה בעניין שתי החברות הנוספות עד לאחר הבחירות.

בפעם הקודמת בה ביקשה המדינה ארכה בעתירת נגד העיכוב במינויים למועצת התאגיד, בחודש הקודם, סיפקה הסבר לפיו נוהל "לא מוכר" של רשות החברות הממשלתיות (האמונה על אישור מינויים ניהוליים בשירות הציבורי) קובע כי מינויים שלא מומשו לפני חילופי ממשלות טעונים אישור של השר הנכנס. שלמה קרעי, חבר הכנסת מהליכוד שהתמנה לתפקיד שר התקשורת, בחר שלא לענות לוועדה או לבית המשפט בטענה כי "דרושה לו שהות נוספת" על מנת לגבש עמדה.

לעיכוב כזה אין היגיון או תכלית עניינית. הליך האיתור הסתיים זה מכבר והשיקולים המקצועיים נשקלו, דחייה של מינוי בשלב זה יכולה לבוא רק על רקע של חוסר כשירות זועק, שלא קיים במקרה זה. למרות זאת, בית המשפט אישר את בקשת הארכה וקבע מועד להגשת עמדה מצד הממשלה, שחל כאמור היום.

השר הנכנס במשרד התקשורת, שלמה קרעי, הודיע מיומו הראשון בתפקיד (למעשה, עוד לפני כן) כי הוא מתכוון לפגוע ולחבל בפעילות השידור הציבורי, עד לחיסולו. קרעי אף ניסה לעשות זאת בפועל, על-פי תוכנית של פורום קהלת: לסגור את חטיבת התוכן של התאגיד, להשתלט על תקציביה ולחלק אותם בעצמו לכלי תקשורת מסחריים, בדגש קריטריונים שיסייעו לתמיכה בערוץ שידורי התעמולה של נתניהו, ערוץ 14. רק מחאה ציבורית עזה ויוצאת דופן אילצה אותו לסגת.

מנכ"ל תאגיד השידור גולן יוכפז והיו"ר גיל עומר בכנס ארגון העיתונאים להצלת השידור הציבורי, תל-אביב, 29.1.23 (צילום: שבי גטניו)

מנכ"ל תאגיד השידור גולן יוכפז והיו"ר גיל עומר בכנס ארגון העיתונאים להצלת השידור הציבורי, תל-אביב, 29.1.23 (צילום: שבי גטניו)

לאחר מכן נכשל גם בניסיון לעקוף את הליך החקיקה התקין ולהשחיל לחוק ההסדרים תיקון חקיקה שיכפיף בחזרה את תאגיד השידור לממשלה, כמו בימי רשות השידור (על-ידי שינוי סעיף התקציב בחוק), ויביא לסגירתן של תחנות רדיו בתאגיד והעברת תקציבי הפרסום שלהם לתחנות רדיו מסחריות (שכמה מבעליהן מקורבים לליכוד). בניגוד למ"מ היועצת המשפטית של משרד התקשורת, ששיתפה פעולה עם המהלך, היועץ המשפטי של האוצר הצביע על כך שתיקון החקיקה הוגש באיחור, ללא שיש מאחוריו עבודת מטה וכי הוא נוגד למעשה את תכלית חוק השידור הקיים.

כעת ממשיך השר קרעי בעיכוב בלתי מוסבר ונטול היגיון של המינויים במועצת התאגיד. בעמותת הצלחה התנגדו למתן ארכה נוספת: מדובר בבקשה לארכה משמעותית בעניין הנמשך כבר חודשים ואשר אין עוד הצדקה למושכו. העותרת סבורה כי יש להשלים את המינויים בהקדם כדי לאפשר את עבודת המועצה באופן בו התכוון אליה המחוקק".

ב"הצלחה", המיוצגת בידי עורכי הדין אפי מיכאלי ואלעד מן, מצביעים על כך שהמדינה לא הבהירה מהו ה"עדכון" שטענה שהתקבל אצל הפרקליטות מצידו של השר קרעי, לא מהן "ההשלמות" שהתבקשו ממשרד התקשורת, לא מהו תאריך היעד למסירתן ממשרד התקשורת וגם לא אם יש בכלל כוונה להשלים את המינויים".

שר התקשורת שלמה קרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

שר התקשורת שלמה קרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

בקשת הארכה מבטאת גם זלזול מתמשך של הפרקליטות בבית המשפט, בכך שבקשת ארכה מוגשת ברגע האחרון, במועד בו היתה אמורה להינתן התשובה לבית המשפט.

שתי הנשים המחכות להכרעת בית המשפט בעיכוב המקומם במינויין הן ד"ר נורית כהן-לוינונבסקי, עיתונאית לשעבר (גלי צה"ל, רשת ו"ידיעות אחרונות"), אוצרת וסמנכ"לית התוכן של מוזיאון רבין; ועליזה דיין-חממה, מנכ"לית המרכז למורשת יהדות בבל, לשעבר מנהלת מחלקת תוכניות ילדים ונוער בערוץ הראשון.

בתוך כך, נמשכת הסחבת גם בעתירה דומה שהגישה "הצלחה" נגד משרד הביטחון, צה"ל והיועצת המשפטית לממשלה, בשל העיכוב באישור המינוי של אור צלקובניק למפקד גלי צה"ל. גם עתירה זו החלה עוד בימי הממשלה הקודמת, ואילצה את שר הביטחון בני גנץ, שמינה את גלית אלטשטיין במינוי זמני למפקדת התחנה, למנות ועדת איתור למפקד קבע. גם כאן עיכבו הבחירות את אישור המינוי.

שר הביטחון הנכנס, יואב גלנט, לא רק שהתעלם מהצעד המינהלי המתבקש של השלמת הסאגה אלא מינה מפקד זמני חדש במקומה של אלטשטיין - עיתונאי "גלובס" וגלי-ישראל דני זקן. כעת מצרפת "הצלחה" לעתירה כמשיבים את צלקובניק וזקן עצמם. דיון בעתירה זו נקבע ל-18 באפריל.

מדובר בעיכובים מקוממים ובלתי מוסברים, אולם כאלה המאפיינים, למרבה הצער, את התנהלות ממשלות נתניהו, בשירות הציבורי בכלל ובתחום התקשורת בפרט. ראש הממשלה מעדיף, שוב ושוב, להשאיר מוסדות ורשויות בהרכב ניהולי חסר ובניהול ממלאי מקום, אם בשל אוזלת-יד ניהולית ואופי הססני, אם מתוך מחשבה שכך הם יהיו חלשים ונוחים יותר להשפעה. שר התקשורת שלמה קרעי ושר הביטחון יואב גלנט, ממשיכים מסורת זו.

תגובת השר קרעי, שדוברו מחרים את "העין השביעית", לא התבקשה. גם משרד הביטחון התעלם מבקשות התגובה בדיווחים קודמים על הטיפול התמוה במינוי מפקד לגלי צה"ל.