עיכוב נוסף במינוי מפקד קבוע לתחנת הרדיו גלי צה"ל. למרות שכבר ביולי האחרון נבחר מפקד לתחנה, הוא טרם נכנס לתפקיד. בתחילה עוכב המינוי בידי היועצת המשפטית לממשלה בשל היציאה לבחירות, וכעת מתעכבת הממשלה שוב במינוי.

ברקע הדברים, האפשרות השלטונית להשפיע על מינוי של עורך ראשי של כלי תקשורת מרכזי. האם ראש הממשלה נתניהו מתערב בנעשה במשרד הביטחון בקשר למינוי? האם שר הביטחון יואב גלנט נלחץ לכנס ועדת איתור חדשה שתבחר מועמד נוח לממשלה הנוכחית? הן ראש הממשלה נתניהו ושר שר הביטחון גלנט סירבו להשיב לשאלות "העין השביעית".

כבר כשנה וחצי שבראש התחנה הצבאית עומדת ממלאת מקום: גלית אלטשטיין, עיתונאית ותיקה ולשעבר ראש מחלקת החדשות בתחנה. אלטשטיין מונתה באוגוסט 2021 על-ידי שר הביטחון בני גנץ, כמינוי זמני. קודם לאלטשטיין עמדו בראש התחנה שמעון אלקבץ וירון דקל, שעיצבו מחדש את אופייה של התחנה כך שתהיה נוחה יותר לממשלת נתניהו. לאחר כניסתה לתפקיד של אלטשטיין, אמיר איבגי, שהחזיק בכפל תפקידים כמגיש יומן הצהריים בתחנה ומנהל מערכת החדשות, הפסיק להיות מנהל המערכת. השדרן יעקב ברדוגו, לאחר שהתבשר כי מבקשים לערוך שינויים בשיבוצו, התפטר בשידור חי. איבגי וברדוגו הם שניהם תומכי נתניהו מוצהרים.

בעקבות עתירה של תנועת "הצלחה", בדרישה למנות מפקד קבוע לתחנה, נאלץ גנץ למנות ועדת איתור למציאת מפקד. גנץ לא הצליח להביא למינויה של אלטשטיין, ועדת האיתור בחרה במועמד אחר: אור צלקובניק, מנכ"ל תחנת רדיו הצעקות 103FM. אלא שגם מינויו של צלקובניק לא צלח. בינתיים התפזרה הכנסת והיועצת המשפטית לממשלה, גלי ביהרב-מיארה, פסקה, בניגוד לחוות הדעת של היועץ המשפטי של גלי צה"ל, כי לא ניתן למנות מפקד לתחנה בתקופה של ממשלת מעבר.

לאחר הבחירות התחלפה הממשלה והתחלף שר הביטחון, והמינוי שוב התעכב. שופטת בית המשפט העליון, גילה כנפי שטייניץ, העניקה למשרד הביטחון עוד ארכה ועוד ארכה על מנת להשיב לעתירת "הצלחה" מדוע לא נשלם המינוי, לאחר שכבר נבחר אדם לתפקיד. השבוע העניק השופט חאלד כבוב (שהחליף את כנפי שטייניץ) למשרד הביטחון ארכה שלישית במספר, זאת למרות שמועד המינוי הזמני (שהוארך) של אלטשטיין יפקע עוד לפניו. לא ניתן נימוק משכנע לדחייה, לבד מהטענה הכללית ששר הביטחון עסוק (מטבע הדברים) בענייני ביטחון דחופים.

למעשה, לא ניתן לחשוב על שום סיבה עניינית לדחיית השלמת המינוי של המפקד שנבחר כדין. מנגד, ניתן לחשוב על סיבה לא עניינית במפגיע: רצון להתערב במינוי על מנת לשלוט, באופן פסול, בתחנה ובתכניה, כשם שפעל ראש הממשלה נתניהו בקדנציות קודמות. כך למשל ניר חפץ, יועצו הקרוב של נתניהו, הצהיר בבית המשפט כי יעקב ברדוגו קודם לעמדתו בגלי צה"ל בהוראת נתניהו למפקד התחנה ירון דקל (דקל וברדוגו מכחישים).

להורדת הקובץ (PDF, 71KB)