חברת קו - עיתונות דתית בע"מ, המוציאה לאור רשת מקומונים מודפסים ואתר חדשות מקוון לציבור החרדי, תשלם 45 אלף שקלים לצלם אריק סולטן בגין הפרת זכויותיו, כך פסק לאחרונה בית-המשפט.

בחודש ספטמבר 2020 פורסם באתר "כל הזמן" של קו-עיתונות תצלום של איליה דבורקין, שצילם סולטן במסגרת כתבה שהופיעה כשלושה חודשים קודם לכן במוסף "דיוקן" של "מקור ראשון".

סולטן דרש, באמצעות עו"ד יוסי אפל, פיצוי בסך 40 אלף שקלים. הנתבעת טענה להגנתה, באמצעות, עו"ד ליבנה קציר, כי קיבלה את התצלום מדבורקין שטען כי הוא בעל זכויות היוצרים וניתן לפרסמו. לפיכך, כך טענה, היא לכל היותר "מפר תמים" של זכויות סולטן.

השופטת רונית אופיר קיבלה את התביעה. בפסק הדין ציינה כי מחבר הכתבה ב"כל הזמן", העיתונאי חנניה בלייכברד, העיד כי דבורקין שלח לו עשרות תצלומים במייל וכי אמר לו בעל פה שהוא יכול לעשות בהם שימוש. המייל לא הוצג לביהמ"ש בטענה כי נמחק, מה גם שבלייכברג הודה כי לא בירר מול דבורקין לגבי מתן קרדיט למצלמי התצלומים.

מנהל התוכן של קו-עיתונות, שי קהאן, העיד כי הסתמך על דברי בלייכברד. השופטת כתבה כי עדותו "כללית ומתחמקת". לפי השופטת אופיר, "מעדותו של קהאן עולה בבירור כי הנתבעת אינה מייחסת חשיבות רבה לבירור זכויות היוצרים בתמונות אותן היא מפרסמת".

עוד הוסיפה השופטת לגבי קו-עיתונות: "לשיטתה, מספיקה שאלה כללית בדבר הקרדיט שיש לתת לתמונה, בין אם היא מופנית לכתב [...] או לדף פייסבוק כלשהו [...] הנתבעת אינה טורחת לערוך בדיקות בדבר זהות הגורם שצילם את התמונה ונוקטת בעצימת עין באשר לקיום זכויות יוצרים או זהות בעל יוצר התמונה".

כיוון שמדובר בחברה המוציאה לאור שלל פרסומים, "מחובתה לברר את שאלת
זהות יוצר התמונה וזכויות היוצרים בה באופן מעמיק ורציני", כתבה השופטת אופיר. "התנהלותה המזלזלת בנושא זה יש בה כדי להחמיר בפיצוי", הוסיפה וציינה כי גם לאור כפירתה באחריות להפרת זכויות סולטן, סירובה לקחת אחריות לאורך ההליך וניסיונה לעכבו יש להעמיד את סכום הפיצוי על הצד הגבוה.

השופטת אופיר חייבה את קו-עיתונות לפצות את סולטן ב-35 אלף שקלים ועוד 10,000 שקלים בגין שכר-טרחת עורך-דין.

47089-08-21

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 325KB)