ביום חמישי האחרון (20.4), פחות משבוע אחרי מותו של מידן קלר מעישון סיגריות אלקטרוניות, בית הדין של מועצת העיתונות בחר לדחות דיון בנוגע להפרת חוק איסור פרסום מוצרי טבק על-ידי אתר "וואלה".

הסיבה שניתנה: ערן טיפנברון, עורך "וואלה", היה טרוד בעריכת ראיון עם נשיא המדינה. אמנם הראיון נערך בשעה 16:00 והדיון נקבע לשעה 10:30. ואמנם התלונה הוגשה על-ידי משרד הבריאות כבר לפני שנה וחודשיים וב"וואלה" כלל לא טרחו להגיש תגובה לטענות. אולם האבסורד היותר גדול הוא שטרם הוסדרה סמכות המשרד לאכוף בעצמו את חוק איסור פרסום מוצרי טבק, והוא נאלץ להסתמך על גופים קיקיוניים כמו מועצת העיתונות.

לפי נתוני המיזם למיגור העישון, תוך ארבע שנים הוכפל בישראל שיעור המעשנים בגילאי תיכון. הרוח הגבית למגפה החדשה היא החדרתם לשוק של סיגריות אלקטרוניות על-ידי תאגידי הטבק, האחראים למותם של כ-8,000 ישראלים מדי שנה. המחוקק אסר על חברות הטבק לפרסם את מוצריהן, מלבד בעיתונות המודפסת (עד שנת 2029), אולם הן מנסות כל העת לעקוף את איסור הפרסום.

ניסיון כזה, לכאורה, הוא האייטם המתחזה לכתבה עיתונאית, שהתפרסם במדור הכלכלה של "וואלה", "וואלה כסף", ב-23 בינואר 2022. "וואלה כסף" עצמו הוא מדור פרסומי המתחזה לעיתונאי, כמו חלק גדול ואולי רוב התכנים באתר "וואלה". נראה שגם חברות הטבק ביקשו לקחת חלק בחגיגת גניבת הדעת של הגולשים.

האייטם, תחת הכותרת "מחקר קובע - תחליפי סיגריות מזיקים פחות", טען כי "מחקר בלתי תלוי קובע שעישון של תחליפי סיגריות מזיקים פחות". לאחר הפרסום, ב-7 בפברואר 2022, הגיש משרד הבריאות תלונה למועצת העיתונות נגד אתר "וואלה" בגין פרסום הכתבה. הפרסום, טענו במשרד הבריאות, מהווה הטעיה חמורה של הציבור והפרה של חוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון.

לפי התלונה, הכתבה היא תוכן ממומן המטעה את הציבור לחשוב כי שימוש במוצרי עישון מסוימים עשוי להיטיב בריאותית עם המשתמש וסביבתו, מה שהינו כזב מוחלט. ה"מחקר" שהכתבה מסתמכת עליו הוא מטא-אנליזה של 11 מחקרים, שאת כולם מימנה תעשיית הטבק, עובדה המוסתרת מהקוראים. בנוסף, אותו "מחקר" כלל לא בדק את הטענה לפיה תחליפי סיגריות מסוכנים פחות.

במשרד הבריאות דרשו כי ב"וואלה" יורידו לאלתר את הפרסום ויעבירו לידיו תוך עשרה ימים את פרטי המפרסם והמממן של התוכן. ב"וואלה" ציפצפו. לא העורך ערן טיפנברון ולא המנכ"ל עידן אלרום סיפקו מענה כלשהו למועצת העיתונות. במועצה לא התרגשו. כאמור, דיון בתלונה נקבע רק שנה וחודשיים אחרי הגשת התלונה, וגם הוא נדחה ברגע האחרון לבקשת "וואלה".

פרופ' חיליק לימור הוא יו"ר בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות. שאלנו אותו על ההתנהלות התמוהה הזו. לדבריו, אלו פרקי הזמן הרגילים שבהם רגילה לעבוד מועצת העיתונות. לא מדובר בדבר מה חריג. על ביטול הדיון ברגע האחרון, לדבריו, הוחלט בין השאר משום שבשל אותו ראיון עם הנשיא של עורך "וואלה", חששו במועצה שהדיון ייקטע ויהיה צריך לקבוע דיון נוסף, ואז יעברו עוד חודשים ושנים עד שימצאו זמן שמתאים לכולם.

גם אם יתקיים בסופו של דבר דיון בקידום מוצרי מוות באופן מטעה על-ידי אתר "וואלה", וגם אם בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות יפסוק כי "וואלה" אכן עבר על כללי האתיקה (בית הדין אינו מוסמך לקבוע אם כלי תקשורת עבר על החוק), לא תהיה לכך כמעט שום משמעות. מלבד עצם ההחלטה, לבתי הדין של מועצת העיתונות אין יכולת להטיל שום סנקציה או לאכוף את חובת הפרסום של פסקי הדין שלהם בכלי התקשורת החברים במועצה.

לכן, הדבר המקומם יותר בכל הפרשה הזו אינו האימפוטנטיות של מועצת העיתונות, שהיא מן המפורסמות, אלא ההחלטה של משרד הבריאות לפנות למועצה במקום למשטרה. ההחלטה של "וואלה" לפרסם פרסום סמוי של מוצרים אסורים בפרסום עשויה בוודאי להיות עבירה על מספר סעיפים בתקנון האתיקה, אולם חמור מכך - מדובר לכאורה בעבירה על החוק. 

תיקון מספר 7 לחוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, תשמ"ג-1983, שנכנס לתוקפו ב-2019, כולל גם ענישה למפרי חוק. העבירות לכאורה של אתר "וואלה" אמורות לגרור קנס של עד 452,000 שקל. אולם למרות שהחוק כולל ענישה, הוא אינו כולל אסדרה של גורם מפקח ואוכף.

גורם שעסק בזמנו בקידום החקיקה מסר ל"עין השביעית" כי כדי שמשרד הבריאות יוכל לאכוף ענישה על מפרי חוק נדרש לקדם הצעת חוק שתגדיר את גורם האכיפה ושאר פרטים הדרושים להוצאתה לפועל. סוגיות אסדרת אכיפה אמורות לעבור בחקיקה ממשלתית, ולא ידוע כי למשרד הבריאות יש כוונה לקדם כזו. הגורמים במשרד הבריאות המעוניינים לקדם מדיניות תקיפה בכל הקשור לאכיפת חוק איסור פרסום מוצרי טבק פנו למועצת העיתונות בלית ברירה.

לפי גורם במשרד הבריאות שעסק בנושא, בהיעדר חקיקה מסודרת, פנייה בתלונה למשטרת ישראל לא תוכל להניב כתבי אישום. בסיכומו של דבר, לעת עתה, כל עוד שר הבריאות לא יקדם את תיקון החקיקה, חברות הטבק וכלי התקשורת שמכורים לכספי הפרסומות שלהם, יכולים להמשיך ולצפצף על החוק באין מפריע.

ב"וואלה" סירבו להגיב.