כמו עמית סגל, כמו יעקב ברדוגו, כמו אילה חסון, כמו חלק משרי הליכוד וחלק מהשותפים הקואליציוניים, נשמע סוף-סוף גם קולו של בן-צור. עו"ד בעז בן-צור. סנגורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הסנגור המוביל בתיק הכבד ביותר, תיק השוחד, הודיע לנתניהו כי יתפטר מתפקידו אם ראש הממשלה לא יעצור את החקיקה של ההפיכה המשטרית, כך לפי דיווח של עמית סגל בחדשות 12.

עו"ד בן-צור, מבכירי הסנגורים הפליליים בישראל, עשה בשנים האחרונות עבודת הגנה יוצאת מגדר הרגיל עבור מרשו, ראש הממשלה הנאשם. כמעט בכל דיון של משפט המו"לים אפשר היה להתמוגג מיכולותיו ולהבין מדוע התאמץ כל כך נתניהו לשכנע את ידידו המולטי-מיליארדר ארנון מילצ'ן לשחרר את הסנגור מייצוג ולאפשר לו לייצג תחתיו אותו, הנאשם מספר 1 בפרשות האלפים.

בן-צור חקר את עדי התביעה בתנופה, כתש וריטש ככל יכולתו את יסודות כתב האישום, מבלי לפספס אף הזדמנות לעקוץ את הפרקליטות על מחדליה. בן-צור הפגין בחקירותיו בוז עמוק לחוקרי המשטרה שהניחו את הבסיס העובדתי לתיקים ולעורכי-הדין שניסחו את ההאשמות. הוא לעג לשגגות שנפלו בחקירה ובניסוח כתב האישום, עד כדי כך שכל מי ששמע אותו לא יכול היה שלא להסיק כי מדובר בזדון, ולא בשגגות ומחדלים בלבד.

וזוהי הנקודה החשובה, שכן גם אם בזירה המשפטית המאבק של בן-צור טרם הוכרע, בזירה הציבורית הוא נחל הצלחה מסחררת. גם אם על אף כל מאמצי בן-צור יסודות כתב האישום נותרו איתנים במישור הפלילי (ועל כך כמובן יחליטו השופטים בבוא היום, אם וכאשר), חקירותיו באולם 315 של בית-המשפט המחוזי בירושלים הניחו את התשתית למה שהוביל בסופו של דבר לניסיון ההפיכה המשטרית.

בן-צור לא טען בשמו של נתניהו באופן רשמי שהמשטרה והפרקליטות תפרו לראש הממשלה תיק כדי להדיחו מהשלטון, הוא רק הניח את הבסיס לנאמני נתניהו לטעון זאת

בן-צור, כמו עמיתיו עו"ד ז'ק חן ועו"ד עמית חדד, הקדיש מאמץ כביר לחקירות שלאו דווקא היו רלוונטיות להפרכת האישומים בתיק ונראו כאילו נועדו לספק תחמושת לנתניהו ותומכיו במאבק על דעת הקהל. בן-צור נאחז בכל חריגה בתיק, ובתיק כל כך מסועף יש עשרות חריגות מהנהלים הרשמיים (לצד סתם צירופי מקרים חסרי משמעות), כדי להעלות חשש להתנהלות פסולה של חוקרי המשטרה ובכירי הפרקליטות.

אם שני שוטרים בחדר בקרה משוחחים על "אפליקציה" הרי שהם מתכוונים להשתלת רוגלת NSO במכשירי הטלפון של מקורבים לנתניהו; אם חקירת עד מרכזי הופסקה בשל תקלה טכנית וחודשה בחדר חקירות אחר מבלי שכל השאלות והתשובות שוחזרו לצורך תיעוד, זהו תרגיל שנועד להסתיר סחיטה בלתי חוקית; אם שוטר תועד באחת החקירות מקריא שאלה ממסך המחשב, ולא אותר המסמך שממנו הקריא, הרי שזו עדות נוספת להעלמת ראיות שעלולות היו לפגוע בתזת התביעה.

פרשני משפט יכולים אולי למצוא הצדקה עניינית לכל אחד ממהלכי החקירה של בן-צור, אבל מי שמתבונן על עבודתו של הסנגור המוכשר מנקודת המבט של מכונת התעמולה הנתונה לשליטת נתניהו מבין את התפקיד החיוני של בן-צור בעיצוב דעת הקהל נגד מערכת המשפט. המשחק ששיחק בן-צור הוא משחק מסוכן. יש לו השלכות.

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מסתודד עם עורכי-דינו בעז בן-צור ועמית חדד בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 16.11.2021 (צילום: אורן פרסיקו)

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מסתודד עם עורכי-דינו בעז בן-צור ועמית חדד בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 16.11.2021 (צילום: אורן פרסיקו)

בן-צור לא טען בשמו של נתניהו באופן רשמי שהמשטרה והפרקליטות תפרו לראש הממשלה תיק כדי להדיחו מהשלטון, הוא רק הניח את הבסיס לנאמני נתניהו לטעון זאת. בן-צור לא קרא להקים ועדת חקירה שתחקור את התנהלות בכירי הפרקליטות ולא קרא להעמיד לדין את קושרי הקשר נגד נתניהו, אבל הוא ביסס עבור הביביסטים את התפיסה שהפרקליטות לא סתם מעדה בשלומיאליות אלא בגדה בתפקידה. ואם כך נראית מערכת המשפט, אין ברירה אלא להשתלט עליה ולטהרה, לערוך בה "רפורמה".

בימים האחרונים הציב עו"ד בן-צור אולטימטום לנתניהו וקרא לו לעצור את החקיקה. זהו מעשה ראוי, אולם גם מעשה זה, כמו במקרה של סגל, ברדוגו וחסון, אינו מנקה את עו"ד בן-צור מאחריותו לאסון שעל ספו כולנו עומדים. זהו צעד ראשון בלבד.