"מאמר מערכת בוול סטריט ג'ורנל: בזכות הרפורמה 'ישראל תהפוך לדמוקרטית יותר'", נכתב אתמול בכותרת ידיעה שפורסמה באתר "מקור ראשון". גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הפנה אתמול למאמר ב"וול סטריט ג'ורנל", תוך שהוא מגדיר את העיתון כ"חשוב בעולם", אך משום ראש הממשלה לא הזכיר בדבריו שבמאמר טענו כי בזכות הרפורמה המשפטית שהוא וממשלתו מקדמים "ישראל תהפוך לדמוקרטית יותר".

אולי משום שזה לא בדיוק מה שנכתב במאמר המערכת של העיתון האמריקאי. העיתון השמרני, שבבעלות רופרט מרדוק (הבעלים של "פוקס ניוז"), אכן מצדד ברפורמה משפטית בישראל, אך הטענה כי המדינה תהפוך דמוקרטית יותר לא מתייחסת לקידום הרפורמה בכללותה אלא רק לפן אחד בה, שנכון להיום כלל לא מקודם על ידי הקואליציה.

הנה כך כתוב במאמר:

"Most controversial is a clause that would let a Knesset majority override the court when it strikes down a law. The problem here isn’t with giving elected representatives the last word on most matters of law. It’s that the override is a recipe for unending and corrosive constitutional conflict.

Far better to protect a political sphere by restoring the standard restrictions on which cases the court will hear, and then let the court rule within its areas of competency. Israel would be made more democratic, not less, and the judicial safeguards would remain. The Israeli system might even become more functional, for a change. Today there is no limit on cases that Israel’s high court can hear, in contrast to the U.S., where a litigant must have a concrete injury to have standing to sue".

כותבי המאמר ב"וול סטריט ג'ורנל" מגדירים את פסקת ההתגברות כ"מעוררת מחלוקת" וטוענים כי מתן האפשרות למחוקק לבטל את החלטת העליון היא "מתכון לסכסוך חוקתי רעיל ובלתי פוסק" (בתרגום חופשי).

בהקשר זה המאמר מציין כי פתרון מוצלח בהרבה להגנה על המרחב הפוליטי הוא בהחזרת ההגבלות על זכות העמידה להגשת עתירה לבית-המשפט העליון, כלומר מתן הזכות לעתירה רק למי שנפגע ישירות, כפי שנהוג בארה"ב. אם היקף העתירות שבהן יכול העליון לדון יצומצם, נכתב במאמר, "ישראל תהפוך לדמוקרטית יותר, לא פחות, וההגנות שמספקת מערכת המשפט יוותרו על כנן".

הכותרת באתר "מקור ראשון" (צילום מסך)

הכותרת באתר "מקור ראשון" (צילום מסך)

במילים אחרות, לפי ה"וול סטריט ג'ורנל" דווקא אם תבוטל אחת המטרות המרכזיות של מקדמי הרפורמה, פסקת ההתגברות ברוב זעום, ויקודם שינוי בזכות העמידה, שכרגע כלל אינו מקודם בכנסת, "ישראל תהפוך לדמוקרטית יותר".

יצוין כי בגוף הידיעה של "מקור ראשון", מאת הודיה כריש-חזוני, מתורגמת הפיסקה הזו במלואה ובהקשר הנכון. אולם מרבית הקוראים יסתפקו בכותרת, ולא יטרחו לקרוא לעומק את הפיסקה השישית בידיעה.

ב"מקור ראשון" העדיפו שלא להגיב.