הקמפיין האגרסיבי של שר התקשורת שלמה קרעי נגד תאגיד השידור לא מפסיק לתפוס כותרות, אבל במקביל מתבשל בחשאי ניסיון ממשלתי להשתלט על כלי תקשורת ציבורי נוסף: תחנת הרדיו הצבאית גלי-צה"ל.

כפי שדווח בשבוע שעבר ב"עין השביעית", משרד הביטחון ביקש ארכה שלישית במספר להשלמת מינוי מפקד לתחנה, למרות שבראשה עומדת ממלאת מקום כבר שנה וחצי ומפקד נבחר כבר ביוני 2022. באותו דיווח העלינו את ההשערה כי רה"מ בנימין נתניהו, בהתאם לדוקטרינת ההגמוניה התקשורתית שלו, לוחץ על שר הביטחון יואב גלנט להקים ועדת איתור חדשה, על מנת למנות מועמד שישרת את הממשלה. כעת נראה כי זו בדיוק כוונתם של גלנט ונתניהו.

ביום חמישי האחרון (23.2) פירסם מיכאל שמש במהדורת כאן 11 כי גלנט מתכוון למנות ממלא מקום חדש, במקומה של המפקדת הנוכחית, גלית אלטשטיין, בעצמה מינוי במילוי מקום ולא מינוי קבע. כל זאת בזמן שוועדת איתור מקצועית ובלתי תלויה בחרה כבר לפני שמונה חודשים את אור צלקובניק, מנכ"ל רדיו 103FM. להחלטה זו של גלנט אין שום פשר או היגיון, מלבד הרצון לשלוט במינוי הנבחר בתקווה שישרת את גחמותיו של נתניהו.

לנתניהו היסטוריה עשירה, המתחילה בשנות השמונים, של ניסיון להשתלט על כלי תקשורת, על מינויי בכירים בהם ועל התוכן שהם מפרסמים. שניים מניסיונות אלה מוכרים בשמות "תיק 2000" ו"תיק 4000" ונתניהו עומד בגינם לדין פלילי. נתניהו בחש בעבר גם בתחנת הרדיו הצבאית. ניר חפץ, יועצו הקרוב של נתניהו, הצהיר בבית המשפט כי יעקב ברדוגו, אחד התועמלנים הבכירים בשירותו של נתניהו, קודם לעמדתו בגלי צה"ל בהוראת נתניהו למפקד התחנה ירון דקל (דקל וברדוגו מכחישים).

מי שפועלת למינוי מפקד קבוע לגלי צה"ל היא עמותת "הצלחה", שעתרה נגד ממשלות נתניהו גם בנוגע למינויים בגופים אחרים, בניסיון לגדוע את התרבות הארגונית הקלוקלת שנתניהו ניסה ומנסה להשליט בשירות הציבורי: הימנעות ממינוי בעלי משרה בכירים קבועים והפיכתם של ממלאי מקום לקבועים דה-פקטו. כך מינויים בכירים גם חבים את מינויים לנתניהו וגם לא נהנים מהחסינות היחסית של מינוי קבע.

כשגם שר הביטחון הקודם, בני גנץ, ניסה לנקוט בשיטה קלוקלת זו, עתרה "הצלחה" גם נגדו. גנץ, שעם מינויו הצהיר כי הוא מעוניין בכלל לסגור את התחנה, מינה באוגוסט 2021 את אלטשטיין למפקדת התחנה, אולם כממלאת מקום. בית המשפט אילץ את גנץ ללכת בדרך המלך ולכנס ועדת איתור על מנת לבחור מפקד קבוע לגלי צה"ל. אם גנץ קיווה כי הוועדה תבחר את המועמדת שמינה כממלאת מקום, הוא התבדה. ועדת האיתור הבלתי תלויה בחרה במועמד אחר - צלקובניק.

גנץ התמהמה שוב בהשלמת המינוי, "הצלחה" שוב עתרה, אולם אז עצרה את מהלך הדברים היועצת המשפטית לממשלה משום שהממשלה הפכה לממשלת מעבר עם ההודעה על יציאה לבחירות. לאחר שנתכנה ממשלה חדשה שוב התחדש ההליך, והפעם הודיעה ועדת המינויים של רשות החברות על "מנהג" לא מוכר, לפיו עם חילופי ממשלה נצרך אישור מחודש של השר למינוי.

שר הביטחון יואב גלנט, או ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראו בכך הזדמנות לעצור את המינוי בישורת האחרונה על מנת למנות מפקד מטעמם. ההחלטה של גלנט, שאגב, עד כה לא העז לאשר אותה בקולו, ממשיכה ביתר שאת את העוול שנגרם לצלקובניק ולאלטשטיין, התלויים באוויר; וחמור מכך, מבזה את כללי המינהל התקין ואת רוח הפסיקה והחוק.

בעקבות זאת פנתה היום "הצלחה" לבית המשפט העליון בבקשה לצו ביניים שיאסור על מינוי מפקד זמני נוסף לגלי צה"ל. "הפניה באה במסגרת עתירתה של הצלחה להשלמת מינוי הקבע של מפקד גל"צ שהוגשה עוד במאי 2022 ושבעקבותיה הוקמה ועדת האיתור שבחרה מועמד לתפקיד", נמסר מעו"ד אלעד מן, יועמ"ש "הצלחה" (ולשעבר יו"ר עמותת העין השביעית).

"כעת, משפורסם כי בכוונת שר הביטחון החדש למנות מפקד זמני נוסף ולא להשלים את מינוי הקבע, ועם סיום כהונתה הזמנית של ממלאת המקום הנוכחית, פנתה הצלחה לפרקליטות כדי לבדוק אם יש ממש בדברים. לאחר שלא הוכחשו, לא נותרה ברירה אלא לפנות לבית המשפט בבקשה למתן צו מתאים שימנע עיכוב נוסף ומינוי ממלא מקום חדש וכדי לקדם את השלמת מינוי הקבע ללא דיחוי נוסף, כפי שאף כתבה היועמ"שית לממשלה לבג"צ בתגובתה".

כרגיל, שר הביטחון יואב גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו סירבו להגיב.

"חברים, זה לא קרעי, זה גלנט"

בתוך כך, התבטאות יוצאת דופן של אבי וייס, מנכ"ל ועורך ראשי של חדשות 12, בכנס שערכה היום מועצת העיתונות במחאה על ההתערבות הממשלתית בתקשורת. וייס אינו מרבה להתבטא, וכשהוא עושה זאת, מקפיד בדרך כלל לשמור על הקו החלבי של קשת ושל חדשות 12 שבאופן מסורתי מתרחקים מאמירות בעלות תוכן ומשמעות בנושאים פוליטיים. וייס, שהשתתף גם בכנס החירום של ארגון העיתונאים נגד הפגיעה בתאגיד, התייחס לבחישה הממשלתית בגלי-צה"ל במילים חריפות וקשר אותה לניסיונות ההשתלטות על התאגיד:

"כשהתבקשתי לנאום פה בכנס - אמרתי לעצמי - טוב מה כבוד השופט בדימוס חנן מלצר [נשיא מועצת העיתונות; ש.ט] רוצה - הרי עצרו את הגזרות על התאגיד. ובעצם הסכנה די חלפה - אז שוב האופטימיות שלי היתה מוגזמת. שהרי לפני ימים אחדים הגיע מכתב משר התקשורת קרעי לראשי התאגיד עם איומים ממשיים.
המטרה היתה ומסתבר שנשארה - לחסל את התאגיד.

אבי וייס, כנס חירום ביוזמת מועצת העיתונות והתקשורת בישראל, 26.2.23 (צילום: תומר נויברג)

אבי וייס, כנס חירום ביוזמת מועצת העיתונות והתקשורת בישראל, 26.2.23 (צילום: תומר נויברג)

"כשאנחנו רואים את המקוריות, ואת היצירתיות שמפגין שר התקשורת אין ספק שעלינו להבין שזה לא קוריוז. הם רציניים. הם החלטיים. הם לא מתכוונים לוותר. אבל גם אנחנו לא! הם נחושים אבל גם אנחנו. אנחנו נשמור פה על תקשורת חופשית.
זה לא מאבק על הפרנסה. זה מאבק על המדינה. כי אין מדינה דמוקרטית בלי תקשורת חפשית.

"בואו נדבר על גלי צה"ל - גדלתי על התחנה הזאת ודי נטשתי אותה בשנים האחרונות. לפני כשנה מונתה ועדה מקצועית לבחור מפקד חדש. בראש הוועדה עמד אלוף במיל' אמיר אבולעפיה וסביבו אנשי מקצוע. ואיך אני יודע שהם אנשי מקצוע - כי הם בחרו מועמד מעולה - את אור צלקובניק. אבל למה לנו את תחנת גלי צה"ל אם אי אפשר לשלוט בה? ושוב השאלה המרכזית האם הוא מספיק 'איש משלנו' היא השאלה הכי חשובה, בעצם היא השאלה היחידה שחשובה. וחברים, זה לא קרעי, זה גלנט.

"איך כתב ינון מגל על ביטול מינויו של צלקובניק: טעות גדולה של נתניהו ושל גלנט לא למנות את אור צלקובניק למפקד גל"צ. במקום להודות לו, תקעו לו סכין בגב! ומגל סיים 'בושה!'. אני מסכים עם ינון מגל - זו אכן בושה! צלקובניק הוא מינוי מקצועי שחותמים עליו כולם, מכל הקשת. וזה עוד לא מאוחר- תמנו אותו. הוא הכי מוכשר מקצוען-על.

"אלא שלצערי הרב, כפי שאמרתי גם בכנס שנערך לאחרונה נגד סגירת התאגיד יש מי שהתבלבלו. הם שכחו שהבוסים שלנו העיתונאים הם לא הפוליטיקאים - הם הצופים. הם המאזינים. הם האזרחיות והאזרחים של המדינה הזאת. ימנים ושמאלנים, אנשי מרכז, כולם. בשבילם אנחנו עובדים ועבורם פעמים רבות העיתונאיות והעיתונאים של כולנו מסכנים את חייהם".

וייס סיכם את דבריו במילים: "נמשיך להילחם על עשיית עיתונות שמשרתת את הציבור ואת זכותו לדעת, עיתונות שחושפת עוולות ושחיתויות ואינה חוששת או מתקרנפת. כי אין לנו ארץ אחרת ואוי לנו אם תהיה לנו תקשורת אחרת שאינה חופשית".

יצויין כי במקביל, העיתונאי הכוכב שוייס טיפח בחדשות 12, עמית סגל, יצא בטוויטר נגד תאגיד השידור והצטרף דה-פקטו לשר התקשורת קרעי שהצהיר כי הוא רוצה בסגירתו. הסיבה: התאגיד יצא בביקורת על מדיניות הממשלה. לא למותר לציין גם כי ינון מגל, אותו מביא וייס כתנא דמסייע (מבלי להזכיר שצלקובניק הוא הבוס שלו), הוא מאנשי התקשורת הבולטים המשרתים את נתניהו. אותו אחד שוייס, בצדק, מזהיר כעת מניסיונותיו לשעבד את התקשורת בישראל.