ממשלת ישראל מפרקת את ישראל, לבנה אחר לבנה. בחדשות 12, רוב הזמן, מביעים תדהמה. לפרקים דאגה של ממש. בעיקר מתריעים מפני ריסוק הכלכלה, בריחת המשקיעים והתאדות ההייטק. גם מלווים את ההפגנות. מהדהדים את מחאת "סיפורה של שפחה" המצטלמת היטב. מחצינים את החשש מכישורי הפירומניה של שר המשטרה.

לרגעים נדמה שנפל שם סוף סוף האסימון, אחרי כל השנים שבהן הם הכשירו את הקרקע בשם הרייטינג ואלוהי האיזון הקדוש, שיש להם תפקיד בטירוף הכללי שמתחולל פה. שלשם שינוי הם רוצים להיכתב בצד הנכון של ההיסטוריה. הגרוע פחות בכל אופן. מה חבל שיש צליל מחריד של פושים שמעיר מהאשליה הזו. מה מזל. שנדע לפחות למה מתכוונים שם בקשת כשהם מלרלרים על דמוקרטיה.

"הכי רחוק מכלא", זועק מהטלפון העיתונאי הוותיק משה נוסבאום, "המחבל בן ה-13 שפצע קשה קצין צה"ל בעיר דוד ישוחרר למעון שיקומי". זה בטח סתם עורך טיפש, אני בוהה בפוש בחלחלה. לא ייתכן שזה הסיפור שחדשות 12 הנאורים, אבירי הדמוקרטיה, מספרים לנו. לא ייתכן שהם לא מכירים את החוק במדינת ישראל. שהם עד כדי כך לא מבינים מה זה משפט פלילי. לא ייתכן שהם מאמינים באמת ששיקום היא מילה גסה. לא ייתכן, שגם הם, כמו חצי הכנסת, לא למדו אזרחות. מי אמר שלחילונים יש לימודי ליב"ה.

אבל ייתכן, בטח שייתכן. המסך הבוהק לא מצליח להסתיר את החושך שמחכה בפנים: "הפרקליטות הגישה היום (רביעי) כתב אישום נגד מוחמד עליואת המחבל בן ה-13 שפצע קשה קצין צה"ל בפיגוע בעיר דוד. הוא מואשם בין השאר בניסיון רצח מתוך מניע טרור". ואז – טאדאם: "מתברר, שבהסכמת הפרקליטות, בית המשפט הורה היום להעביר את הנער המחבל למעון שיקומי נעול בצפון בתנאים משופרים". משופרים! נו נשמע: "במעון, הוא לא יוחזק בשום מצב כשהוא אזוק. אין במקום אגף סגור ו-5 בני משפחתו יורשו לבקר אותו בתדירות גבוהה".

כללים בסיסיים של משפט הומניטרי? איום ונורא. כל כך נורא שאין מנוס מלתת את הבמה לשר האסירים בן-גביר, האיש והפיתה, כדי להסית נגד מערכת המשפט

וואו. כללים בסיסיים של משפט הומניטרי? איום ונורא. כל כך נורא שאין מנוס מלתת את הבמה לשר האסירים בן-גביר, האיש והפיתה, כדי להסית נגד מערכת המשפט. "בית המשפט ששחרר את המחבל המתועב שירה ופצע קשה ביהודי בעיר דוד מהכלא למעון שיקומי סגור והפרקליטות עשו טעות חמורה" הוא מתפייט, "לא ייתכן שמחבל שיצא לרצוח יהודים ותוכניתו הזדונית נכשלה יקבל שיקום עם טיולים, שיעורי השכלה ועוד שלל דברים". ומוסיף, למקרה ששכחנו את הסיבה שבגללה התכנסנו לחסל את בית המשפט מלכתחילה: "ככה לא בונים הרתעה. ככה מחלישים את ישראל ופוגעים במשילות שלנו".

עכשיו תראו, מהאיש שחושב שאת התסבוכת הקשה שהיא מזרח ירושלים ניתן לפתור עם ליטרים של בנזין וענישה קולקטיבית אין לי כמובן ציפיות שיבין משהו בשיקום נערים. לוגיקה, כידוע, היא לא ענף אולימפי בממשלת ישראל. אבל מהחדשות הנצפות בישראל, אחרי חודשים של תופת משטרית והרבה מדי מבטים קודרים של יונית, דווקא יש.

פוש של חדשות 12

אז ככה: כליאה לבדה היא פיתרון גרוע לבעיית הפשיעה. זו גם העמדה הרשמית של ועדה ציבורית שמינתה ממשלת ישראל וקבעה שיש לחתור לצמצום השימוש בה; מעון נעול הוא כלא לכל דבר כמעט; איזוק הוא אמצעי שנועד אך ורק לתכלית מניעתית נקודתית של שמירה על הביטחון, וכל ניסיון להפוך אותו לעונשי הוא בגדר עינוי, גם בבתי כלא "רגילים"; גם לאסירים מותר לפגוש את המשפחות שלהם, ויש לכך ערך חברתי עצום. הרצון בנקמה, גם אם הוא מובן בנסיבות מסוימות, לא מונע פשע. בטח לא לאומני.

מעבר לכל אלה, כשהאסיר הוא ילד, גם הוא ילד שעשה את הדברים האיומים ביותר בעולם, חלים עליו כללים אחרים. והכללים האלה אחרים לא רק כי זה מוסרי להבחין בין מי שיש להם הבנה מלאה של מעשיהם לבין מי שאין להם, ולא רק כי מהסיבה הזו בדיוק החוק בישראל עורך את ההבחנה הזו, אלא גם בגלל שזה פשוט הדבר ההגיוני לעשות.

מה עדיף? ילד שייצא ממעון כשהוא מבין את חומרת המעשים שלו ומכה על חטא, או ילד שיישב שנים בכלא עם אסירים ביטחוניים מבוגרים שיספרו לו מור"קים? למי מהשניים סיכוי גבוה יותר לפגוע שוב? מי יוכל אולי לבחור עתיד אחר במציאות שאנחנו חיים בה?

בחדשות 12 הביאו גם את תגובת הפרקליטות. תגובת הפרקליטות היתה, בפשטות, שכך קובע החוק בישראל. לא ניתן להחזיק קטין מתחת לגיל 14 בכלא רגיל. ניתן היה לצפות שהתשובה הזו תסתום את הגולל על האייטם. שיהיה ברור שאין פה בכלל סיפור, אלא רק עוד ניסיון של הבן-גבירים של העולם לזרוע הרס וחורבן במדינת ישראל. אבל בחדשות 12 מעדיפים להמשיך להילחם בהפיכה המשטרית, בלי להבין על מה הם נלחמים. להיאבק נגד הכוונה של בנימין נתניהו ושותפיו לרסק את שלטון החוק, אבל לקדם בחדווה את אותה אג'נדה בדיוק.