מודעות עצמית היא מצרך בחסר, במיוחד כשמדובר בעיצוב התודעה הציבורית בערוץ הנצפה בישראל. התקשורת המרכזית, וקשת 12 בתוכה, העניקה חשיפה חסרת פרופורציה לאיש השוליים איתמר בן-גביר, ובמשך שנה ויותר בנתה אותו כאחד הפוליטיקאים הזוכים לחשיפה הגבוהה בישראל, יותר מכמעט כל השרים בממשלה – גם כשהיה חבר-כנסת בלבד או רק מועמד לכנסת.

ביולי 2021 פורסם באתר "העין השביעית" כי בן-גביר הופיע לא פחות מ-313 פעמים בטלוויזיה וברדיו בשבועות שלפני הבחירות, נתון שהביא אותו למקום השמיני מבין כל הפוליטיקאים שהתמודדו בבחירות לכנסת ה-24, זאת אף שלא מילא כל תפקיד ציבורי בעת ההתמודדות. בנובמבר 2022 פורסם באתר "העין השביעית" כי בן-גביר כבר הגיע למקום השישי מבחינת חשיפה תקשורתית – מבין כל הפוליטיקאים בישראל.

באחד הראיונות שקיימתי במדור "במצב הנוכחי" במהלך מערכת הבחירות האחרונה לכנסת, אמר לי עיתונאי "דה-מרקר" סמי פרץ שהיה רוצה לשמוע מהבכירים בטלוויזיה אם הם חשים שיש להם חלק בהישג האלקטורלי הצפוי לאיתמר בן-גביר. ובכן, מתברר שלא רק בן-גביר הוא חביבם של ערוץ 12.

אתמול (21.2) בתוכנית הבוקר של קשת, בהנחיית ניב רסקין התפנה הפאנל המכובד – מיכל פעילן, ריטה גולדשטיין והמנחים נטעלי שם-טוב ורסקין – לעסוק בשידור הלייב של ח"כ אלמוג כהן מליל הרפורמות הארוכות בכנסת, שהתקיים באמש הקודם. הסרטון עורר סערה בשל ההתבטאויות המבישות, הגידופים והאמירות הגזעניות של כהן על חברי-כנסת אחרים.

"הוא יודע שהוא נבחר ציבור או ששווה להזכיר לו?", תהתה גולדשטיין. "ככה לא מדברים", "שיח מגעיל ונמוך", הוסיפו האחרים. "הוא כבר עשה את זה בעבר", העיר רסקין. צודק, כהן הוא שור מועד בכל האמור בהתבטאויות בהמיות וגזעניות, וזו בהחלט לא הפעם הראשונה. הביקורת נוקבת ומוצדקת. באמת אין מקום לתת במה לצורת התבטאות כזו ולאנשים המובילים שיח מתלהם ופוגעני כזה. עד כאן, עיתונות נשכנית. אבל כאן מגיע הטוויסט.

ח"כ אלמוג כהן, איש מפלגת עוצמה יהודית, במליאת הכנסת. 22.2.2023 (צילום: יונתן זינדל)

ח"כ אלמוג כהן, איש מפלגת עוצמה יהודית, במליאת הכנסת. 22.2.2023 (צילום: יונתן זינדל)

ביקשנו מחברת יפעת מחקרי מדיה לברר כמה פעמים הופיע אלמוג כהן בתוכנית הבוקר בהנחיית רסקין. התוצאות מהממות: כהן הופיע אצל רסקין כ-13 פעמים מאז סוף נובמבר (29.11.2022) ועד אתמול (21.2.2023), מבלי להוסיף את הפעמים הנוספות שהוזכר בשידור. כמה מהשידורים אף היו ישירים מביתו באופקים. הפעם האחרונה שבה הופיע בתוכנית היתה אתמול, עת שודרה יצירת המופת שלו.

יוצא שכהן מופיע אצל רסקין ומקבל במה להגיגיו יותר מפעם בשבוע בממוצע. זוהי הציניות בהתגלמותה: גם נותנים במה למי שהתנהלותו לא מקובלת בעליל וגם מצקצקים ומבקרים. כולם מרוויחים מהסידור הזה: ערוץ 12 מקבל טראפיק והזדמנות לצקצק, הגזענים מקבלים חשיפה. רק הציבור מפסיד.

מעניין אם בקשת כבר עובדים על ריאליטי חדש: "ח"כ או פח". אולי גם ברוח הריאליטי החדש שהם משיקים כעת, "רואים את הקול". אולפן כבר יש, וגם מנחים וסיסטמה. ללכת עם ולהרגיש בלי – זה המסר. והכי חשוב, העיקר ששידרתם שוב את הסרטון – שאפו. נותרה עוד שאלה אחרונה לתוכנית הבוקר ומפיקיה: מתי ח"כ כהן חוזר להתארח בתוכנית?