ממשלת נתניהו דוהרת בכל הכוח להשלמת חקיקתם של מכלול חוקים שיבטלו את עצמאות ומקצועיות בתי המשפט, רשויות אכיפת החוק, השירות הציבורי והתקשורת, ויהפכו את ישראל לדיקטטורה מלאה. בעוד שמדי כמה ימים לפחות כמה רבבות ישראלים משתתפים בהפגנות ומתקיימות אינספור פעולות מחאה מרשימות מצד קבוצות שונות במדינה, מפלגות האופוזיציה שיצאו חבולות מהבחירות האחרונות, עדיין מסוכסכות ושקועות בסגירת חשבונות אישיים.

בהעדר הנהגה רצינית מצד האופוזיציה שמסוגלת להוביל את ההתמודדות עם המשבר החוקתי החמור בתולדות מדינת ישראל, נוצרה ציפייה שהישועה תגיע מבחוץ – שהמשקיעים הבינלאומיים וחברות דירוג האשראי יוציאו "כרטיס אדום", או שכשם שארה"ב מטילה וטו על החלטות פרו-פלסטיניות במועצת הביטחון של האו"ם - כך גם היא תטיל וטו על כוונת ממשלת נתניהו להפוך את ישראל לדיקטטורה מלאה.

לאחר מספר שבועות בהם הפרשנים והכתבים הפוליטיים והמדיניים בישראל דנו בשאלה אם ומה ארה"ב תעשה, הם קפצו כמוצאי שלל רב על דברים שאמר שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, בראיון לפודקאסט "The Axe Files" של CNN, לפיהם ארה"ב אמרה לנתניהו לשים "ברקס" בנוגע ל"רפורמה המשפטית". דיווחי הפרשנים והכתבים על דברי השגריר ניידס הודהדו ברשתות החברתיות בישראל על ידי הציבור וגם הפוליטיקאים מיהרו להגיב.

לפני שהמפגינים נגד תוכניות ממשלת נתניהו יחליפו מרוב שמחה את דגלי ישראל בדגלי ארה"ב, חשוב להקשיב לדבריו המלאים של השגריר ניידס. אמנם הוא חשף שארה"ב אמרה לראש הממשלה נתניהו להאט כדי לנסות להגיע להסכמה בישראל, אך ארה"ב לא ביקשה מנתניהו לעצור או לבטל את המהלכים החקיקתיים. להיפך, השגריר ניידס חזר ואמר בראיון שארה"ב לא תתערב בהחלטות הממשלה כיצד היא ממנה שופטים ומה לעשות ברפורמה המשפטית.

שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, 19.2.23 (צילום: נועם רבקין פנטון)

שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, 19.2.23 (צילום: נועם רבקין פנטון)

גם לאחר שהמראיין דיויד אקסלרוד שאל איזה "מנוף לחץ" יש בכלל לארה"ב על ישראל, השגריר ניידס לא אמר שארה"ב תשנה את יחסיה עם ישראל או תטיל עליה סנקציות כלשהן אם ראש הממשלה נתניהו לא ילחץ על הברקס וישראל תחצה את קו הגבול לעבר דיקטטורה מלאה. ניידס הצהיר כי היחסים בין שתי המדינות בלתי שבירים, אמר ש"אפשר להיות ביחסים מצוינים עם בעלות ברית וכאשר לא מסכימים אז לא מסכימים", ו"אנחנו צריכים להיות זהירים במה שאנחנו אומרים למדינות לעשות או לא לעשות".

אבל למה לטרוח לשמוע את הראיון המלא אם אפשר לשלוף משפט שיעורר סערה ויגרוף קליקים ולייקים? ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד אמר ש"ישראל מאבדת את ארצות הברית" וראשת מפלגת העבודה מרב מיכאלי צייצה בטוויטר ש"שגריר ארה"ב מוציא לנתניהו כרטיס צהוב ומתריע שההפיכה המשטרית תוציא את ישראל מחבר המדינות הדמוקרטיות".

גם בקואליציה קפצו על ההזדמנות כדי להפגין שרירים רטוריים. השר עמיחי שיקלי הגיב בנימוס: "אני אומר לו תפעיל בעצמך את הברקס ותתעסק בעניינים של עצמך", יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן אמר ש"לא צריך להתערב בעניינים פנימיים של אף מדינה". מפלגת הליכוד הודיעה לשגריר ניידס ש"נשמח לדון איתך בענייני חוץ וביטחון - אבל תכבד את הדמוקרטיה שלנו". השר בצלאל סמוטריץ' אמר "הקפדנו לא להתערב בעניינים פנימיים של ארה"ב ולכן אני מצפה מהם לא להתערב בעניינים פנימיים שלנו כמו רפורמה משפטית". ואילו ראש הממשלה נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה השבועית שהוא "רוצה להרגיע את ידידינו - נישאר דמוקרטיה".

בלונים וקונספירציות

לנוכח התגובות הנסערות במערכת בישראל לדברים שלא ממש אמר, נאלץ השגריר ניידס להבהיר את דבריו שכבר היו ברורים למי שכן שמע את הראיון במלואו: "קראתי לשים את הרגל מעט על הבלם. לא לבלום, להאט. אנחנו לא הולכים לקבוע לישראל איך לבחור את בית המשפט העליון".

השגריר ניידס לא פירט מדוע ארה"ב לא "תבלום", אך התשובה ברורה. ראשית, ארה"ב אינה נוהגת להתערב במה שמכונה "עניינים פנימיים של מדינות" כל עוד אלו משרתות את האינטרסים שלה.

זו מדיניות ריאל-פוליטיק שאינה ייחודית לארה"ב. על פי אינדקס הדמוקרטיה העולמי של ה-EIU, בשנת 2022 היו רק 24 דמוקרטיות-ליברליות מלאות בעולם. לצידן ישנן 48 דמוקרטיות פגומות, 36 מדינות עם משטרים היברידיים (דמוקרטיים ואוטוריטריים) ו-59 משטרים דיקטטוריים מלאים. מדינות המערב הדמוקרטיות מקיימות יחסים פומביים ולא פומביים עם רובן המוחלט של שאר המדינות. כך למשל, בתחילת החודש נורבגיה השתתפה באירוע באיראן לציון המהפכה האיסלאמית, למרות שמשטר האייטולות מבצע בחצי השנה האחרונה דיכוי רצחני ואכזרי של מחאת הנשים.

מתוך אינדקס הדמוקרטיה העולמי

מתוך אינדקס הדמוקרטיה העולמי

שנית, הנשיא ביידן עסוק בהצלת הדמוקרטיה של ארה"ב עצמה ולא פנוי להתעסק ב"ברקסים" ובאיזונים במשטר בישראל. המון מונח על הכף בארה"ב – לשליטה מוחלטת של דונלד טראמפ על הבית הלבן, בית המשפט העליון, הקונגרס והסנאט, יהיו השלכות עולמיות.

למרות שהמפלגה הרפובליקנית לא זכתה ברוב סוחף בבחירות אמצע הכהונה האחרונות, והדבר פורש ככישלון אישי של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שעמל על הקאמבק של עצמו, הסכנה הומחשה בשבועות האחרונים בבלון.

אין הכוונה לבלוני הריגול של סין בשטח ארה"ב, שהפנטגון הודיע על קיומם ויירט אותם, אלא לבלון הלבן שחברת הקונגרס מרג'ורי טיילור גרין הסתובבה איתו במסדרונות בניין הקונגרס בשעות טרם החל נאום "מצב האומה" של הנשיא ביידן, בנימוק שמדובר במחאה מצידה על כך שהנשיא ביידן טייח את פרשת הבלונים הסיניים.

במהלך הנאום, חברת הקונגרס טיילור-גרין צעקה לנשיא ביידן כי הוא "שקרן", והמשיכה את מחאת הבלון באמצעות לבישת מעיל עם צווארון לבן מנופח. כאמור, בניגוד מוחלט לטענות השקריות של חברת הקונגרס, הפנטגון התייחס ברצינות לבלוני הריגול הסיניים והפרשה לא טויחה ואף פורסמה לציבור, על אף הרצון לא לדרדר את היחסים המדורדרים ממילא בין ארה"ב לסין – אך הדבר לא עניין את מי שנחשבת לנציגת הקונספירציות בקונגרס האמריקאי. באמצעות מחאת הבלון הלבן שלה היא הוסיפה עוד קונספירציה לרזומה המחפיר שלה.

לא מדובר בחברת קונגרס אזוטרית שניתן להתעלם ממנה. לאחר שטיילור-גרין נבחרה לראשונה ב-2020, היא הודחה ב-2021 מוועדות בקונגרס בשל "התנהגות מאיימת", אך בחודש שעבר מונתה שוב לוועדות מרכזיות כבעלת ברית של יו"ר הקונגרס קווין מקארתי, כחלק ממשא ומתן לבחירתו לתפקיד לאחר 15 סבבי הצבעה.

בין היתר, היא וחבריה מעוניינים להקים שורה של ועדות חקירה נגד הנשיא ביידן, על העסקים של בני משפחתו, על טיוח מקור נגיף הקורונה, על הפרת זכויות האדם של נחקרי ההסתערות על הקפיטול ב-6.1.2021, על הנסיגה מאפגניסטן, אולי גם על התמיכה הכספית והצבאית של ממשל ביידן באוקראינה ומי יודע מה עוד. בעוד שחלק מהנושאים הללו לגיטימיים לחקירה, חברי קונגרס רפובליקאים מעוניינים לבסס את החקירות על שלל תיאוריות קונספירציה. לעומת ועדות החקירה של חברת הקונגרס טיילור-גרין, ועדת החוקה בכנסת בראשות הח"כ שמחה רוטמן תיראה כמופת לנימוסים והליכות.

היגיון בשיגעון

לשיגעון יש היגיון ומטרה – הבחירות לנשיאות בארה"ב שיתקיימו ב-5.11.2024 צפויות להיות צמודות ביותר. בדומה לקמפיין הבחירות בשנת 2016, הן ילוו בשטף מסיבי של דיסאינפורמציה וקונספירציות. הדיונים בוועדות החקירה בקונגרס נועדו לספק את ה"תחמושת" לקמפיין הבחירות של טראמפ, באמצעות מתן במה חשובה לחברי קונגרס להפיץ קונספירציות במשך השנתיים עד למועד הבחירות.

הטענה של חלק מהפרשנים והכתבים הישראלים לפיה הנשיא ביידן יפעל לעצור את התוכניות של ממשלת נתניהו בשל ה"קול היהודי", הינה משאלת לב מופרכת

הקונספירציות והממצאים של ועדות טיילור-גרין יצטרכו להיות חמורים כל כך עד שיספיקו כדי להשכיח מהציבור האמריקאי את ממצאי ועדת החקירה של הקונגרס בעניין ההסתערות על הקפיטול, שהמליצה להגיש כתב אישום נגד טראמפ בגין המרדה, שיבוש הליכים וקשירת קשר.

בנסיבות אלה, הטענה של חלק מהפרשנים והכתבים הישראלים לפיה הנשיא ביידן יפעל לעצור את התוכניות של ממשלת נתניהו בשל ה"קול היהודי", הינה משאלת לב מופרכת. לאחר ההסתערות על הקפיטול, ההתבטאויות האנטישמיות החוזרות של טראמפ וחלק מתומכיו, וההוכחה (למי שהיה עוד ספק בכך) שהתפשטות הקונספירציות בתחומים אחרים הובילה גם לעלייה בתופעת האנטישמיות בארה"ב, קלוש הסיכוי שהמצביעים היהודים-האמריקאים, שנוהגים באופן מסורתי להצביע ברובם למועמדי המפלגה הדמוקרטית, יחליטו פתאום לעבור לתמוך בטראמפ ובני חסותו, רק כדי להעניש את הנשיא ביידן על אי התערבותו בחקיקה בישראל.

לכן, הנשיא ביידן לא יהיה המשיח שיבלום את הפיכת ישראל לדיקטטורה מלאה. הציבור הישראלי צריך להיות המשיח של עצמו, לא להתבלבל מהסחות הדעת, לשים את ה"ברקס" ולבלום את ממשלת נתניהו.