חברת מטא (לשעבר פייסבוק) תעביר 4 מיליון שקל לקרן לתובענות ייצוגיות, סכום אשר יוקדש לקידום פעילויות הקשורות לפרטיות, כך הוסכם לאחרונה במסגרת הסכם פשרה בין מטא לאוהד בן-חמו, שהגיש נגדה כבר לפני קרוב לעשור בקשה לאישור תביעה ייצוגית.

בשנת 2014 פנה בן-חמו לבית-המשפט בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד פייסבוק בטענה כי החברה פעלה לניטור ההודעות הפרטיות של משתמשיה ואף עשתה שימוש פסול בתוכן ההודעות הפרטיות.

לפי כתב הבקשה שהגיש, המחדל של פייסבוק התגלה בשנת 2012, כשהתברר כי החברה ליקטה את הקישורים שהועברו בהודעות פרטיות בין משתמשיה. בעקבות זאת הוגשה בארה"ב תובענה ייצוגית נגד פייסבוק, במהלכה התברר כי פייסבוק שיתפה את המידע שליקטה מההודעות הפרטיות עם גורמים שלישיים שונים. בשל כך דרש בן-חמו כי פייסבוק תשלם 100 דולר לכל משתמש ישראלי ששלח או קיבל הודעת פייסבוק פרטית. את בן-חמו ייצגו עורכי-הדין עמית מנור, יוקי שמש וגרגורי פאוסט-קורצ'מני.

בפייסבוק טענו כי יש לסלק את התביעה על הסף, בין היתר בטענה כי יש לנהלה בארה"ב. בשנת 2016, בהחלטה תקדימית, דחתה השופטת אסתר שטמר את הבקשה וקבעה כי ההליך יתקיים בישראל.

עוד טענו בפייסבוק, באמצעות עורכי-הדין יעקב שרביט, יצחק שרגאי, פיני דואק ואלעד וולפסטל, כי כלל לא נפגעה פרטיותם של משתמשיה. לטענת החברה, היא לא ניטרה ולא קראה את ההודעות הפרטיות של משתמשיה. כל שעשתה הוא "ריכוז אוטומטי של נתונים מצטברים ואנונימיים לחלוטין לצורך שימוש במסגרת מדדים רגילים של פונקציונליות האינטרנט", ומכל מקום חדלו לחלוטין מהנוהג הזה כבר לפני שנים.

בחברה ציינו גם כי התביעה הייצוגית בארה"ב הסתיימה בהסכם פשרה במסגרתו לא הודתה החברה בטענות התובעים או בביצוע עוול כלשהו ומבלי לפצות פיצוי כספי.

לאחרונה הגישו הצדדים לבית-המשפט בקשה לאישור הסדר פשרה, אליו הגיעו אחרי גישור שנערך בפני עו"ד ד"ר עמוס גבריאלי. לפי ההסכם, מבלי להודות בכל טענה, תעביר מטא 4 מיליון שקלים לקרן לתובענות ייצוגיות אשר תשקיע את הסכום בפעולות כגון "חינוך לפרטיות, הגנה על פרטיות ופיתוח טכנולוגיות להגברת הפרטיות".

עוד הוסכם כי עורכי-דינו של בן-חמו יקבלו מיליון שקלים (לא כולל מע"מ) כשכר טרחה, ובן-חמו עצמו יקבל 96 אלף שקלים כגמול ועוד 200 אלף שקלים עבור החזר הוצאות.

בית-המשפט טרם נתן להסכם תוקף של פסק-דין.

46065-09-14