"מכירים את שחקני הטניס האלה, שגם מרימים כדור, גם רצים לרשת להנחית אותו, גם כשופט נותנים את הנקודות ואז רצים ליציע לצעוק: 'יש, כל הכבוד!'?. זה בדיוק מה שקורה עכשיו עם הסיפור של הוצאת הכספים מישראל". כך פתח עמית סגל סרטון קצר שהפיץ ברשתות החברתיות למאות אלפיו עוקביו, בארץ ובאינדונזיה.

אני לא מבין בטניס (אם כי להרים כדור, לרוץ להנחית אותו ואז לרוץ ליציע נשמע לי די מאתגר), אבל כן יודע לזהות מניפולציה כשהיא מרימה להנחתה ואז רצה לטוויטר לצעוק לעצמה כל הכבוד. סגל לא משקר כאן, הוא מערבב. הוא לוקח שני מאורעות שונים, מקבילים, ומלחים אותם לסיפור אחד כדי להעביר מסר פוליטי. זה מה שנקרא תעמולה, בניגוד לעיתונות, למשל, שאמורה לקחת סיפור, לפרק אותו ולהגיש את העובדות שבפנים.

העובדות הן: 1) שאוסף יוצא דופן של כלכלנים - רוב הכלכלנים הבכירים בישראל, כלכלנים בינלאומיים בעלי שם עולמי, כלכלנים זוכי פרס נובל - הזהירו כי החקיקה בתחום המשפט שממשלת נתניהו מתכוונת להעביר תפגע בכלכלה הישראלית. 2) אותה חקיקה הניעה גל מחאה יוצא דופן, שאחד מביטוייו הוא חברות היי-טק המוציאות בהפגנתיות את כספיהם מישראל.

סגל נטל את שתי העובדות הללו, בחש, והפריח אינואנדו דמגוגי: הטענות לפגיעה בכלכלה הישראלית בגלל התוכניות של נתניהו הן שקריות - מי שטוען אותן הוא מי שבעצמו פוגע בכלכלה כדי להוכיח שהטענות שלו נכונות (האמת, אגב, היא כנראה רחוקה עוד יותר מהספין שמנסה סגל לחולל, משום שלפחות חלק מהעברות הכספים מהבנקים הישראלים לא נעשה לצרכי מחאה אלא מתוך חשש ענייני לפגיעה בכלכלה והיחלשות המטבע המקומי).

חדשות 12 מדווחים על אזהרות הכלכלנים מתוכנית נתניהו (צילום מסך)

חדשות 12 מדווחים על אזהרות הכלכלנים מתוכנית נתניהו (צילום מסך)

האם הפרת האיזון בין הרשויות בישראל תפגע בכלכלה הישראלית? נחיה ונראה. האם האנשים שאנחנו סומכים עליהם כדי לחזות דברים כאלה (להלן: כלכלנים) סבורים שכן? אכן, כך הם סבורים, בהמוניהם. האם חברות הייטק שמוציאות כספים מישראל מוכיחות שכל הכלכלנים האלה משקרים? לא. אין שום קשר. כלומר, חוץ מבמוח של סגל, ועכשיו גם במוח של העוקבים שלו.

"זה היה ניסיון להפיל את הכלכלה הישראלית באופן שהיה פוגע בעניים, בחלשים, בכולנו. יש דברים לא פטריוטיים לעשות, לנסות להפיל את הכלכלה הישראלית. זה מה שעשו חלק מהעיתונאים וחלק מאנשי העסקים. זה מעשה לא פטריוטי", מסכם סגל, כשהוא מניח יד על ליבו. או לפחות על המקום בסוודר מתחתיו הוא אמור לפעום.

יכול להיות שחברות ההייטק עושות מעשה לא פטריוטי. כששר התקשורת שלמה קרעי, שר התרבות מיקי זוהר ושרת ההסברה גלית דיסטל יממשו את תוכנית נתניהו להגמוניה תקשורתית, זה מה שעיתונאים יעשו: יסבירו לנו מי הוא פטריוט ומי הוא לא. המשמר הלאומי של שר המשטרה יקח את זה משם. עד אז, עיתונאים אמורים לחשוף עבורנו עובדות וללוות אותן בפרשנות מנומקת.

"המהפכה המשפטית". חדשות 12 (צילום מסך)

"המהפכה המשפטית". חדשות 12 (צילום מסך)

"המהפכה המשפטית". חדשות 12 (צילום מסך)

בחדשות 12 למשל, כמו ברוב גופי התקשורת הגדולים, מדווחים על תוכנית נתניהו למערכת המשפט כעל מהלך מסוכן ולא אחראי. לא רפורמה, אלא מהפכה. לא תיקונים נחוצים, אלא ניסיון השתלטות. הם מתבססים על כמות מוחצת של משפטנים, כלכלנים, אנשי מערכת הביטחון ומומחים אחרים, המתבטאים בחריפות נגד התוכנית. לא על מבחני פטריוטיות או דמגוגיה בגרוש. כנראה לא סתם סגל שיחרר את הסרטון הזה ברשתות ולא במהדורה. שם, התעמולה עטופה הרבה יותר.

עמית סגל הוא אימפריית תקשורת. הרזומה ידוע: טור בגיליון שישי של העיתון הנמכר במדינה, מאות אלפי עוקבים ברשתות ומעמד בכורה במהדורת החדשות הנצפית בישראל. אבל זו אימפרייה על תנאי. אל תתבלבלו, עמית סגל הוא מותג של חדשות 12, לא להיפך. משפיעני רשת יש גדולים יותר מסגל. את הכוח שלו הוא שואב מהמעמד שנתנו לו אבי ניר ואבי וייס בחדשות 12, מונופול החדשות של הטלוויזיה הישראלית (מ"ידיעות אחרונות" הוא שואב בעיקר משכורת מהממת, אנשים כבר לא קוראים עיתונים).

הקדימות שסגל מקבל במערכת של חדשות 12 לא רק בונה לסגל את המותג, אלא גם מאפשרת אותו. סגל הוא לא משפיען רשת בתחום הלק-ג'ל או ההלבשה התחתונה, אלא בתחום החדשות, ובשביל חדשות צריך מקורות. והסיבה שהמקורות (או המקור, אם תרצו לדייק) ממקמים אותו בראש רשימת החיוג המהיר שלהם, היא בגלל שהוא כוכב המהדורה הנצפית בישראל. אם בחדשות 12 ימליכו כוכב אחר, נגלה פתאום שנולד גם כוכב רשת חדש, שמקבל את ה"סקופים" לפני עמית סגל.

אבי ניר ואבי וייס הפכו את עמית סגל לכוכב. זה היה טוב להם, כלומר לרייטינג ולרווחים, והיה טוב לו, או לפחות לחשבון הבנק שלו. זה היה רע לצופים, שאיבדו את עמית סגל העיתונאי וקיבלו את עמית סגל התועמלן, וזה היה רע לאנשי חדשות 12, שעכשיו קולטים שהם גרים במדינה שפופוליסט נאשם בפלילים מוביל למשבר חוקתי. זה בידיים שלהם. ברגע שאבי ניר ואבי וייס יחליטו שהם מפסיקים לדבר בשני קולות, גם סגל יפסיק.

לא הכל זה כסף, אבי ואבי, מותר גם להיות קצת פטריוטיים.