התסריטאית והבמאית נטלי מרכוס ("היהודים באים", "צפוף," "הנחלה", "טהרן", "פאודה") לא מבינה את התירוץ של שר התקשורת שלמה קרעי ודומיו, המעוניינים לחסל את השידור הציבורי בתואנה שהמדינה לא צריכה לממן תרבות. "זו תפישה מוזרה בעיניי", היא אומרת, "תרבות זו הזהות שלנו. הסדרות שראינו, הסרטים שצפינו בהם, הספרים שקראנו, המוזיקה ששמענו – כל אלו חלק מהותי מהזהות הישראלית שלנו. הם הנוסטלגיה שאנחנו נזכרים בה בגעגוע".

עם כל הפילוג הפוליטי בישראל, "בסוף היום, יושבים ביחד גם ימין וגם שמאל לראות 'קופה ראשית' ולצחוק", היא מוסיפה, "זו סדרה שהיא פסיפס של הישראליות, סדרה שיש בה רוסים, מזרחים, אשכנזים, נשים, ערבים וגם טיטינסקי". אלה המקומות שבהם זה לא משנה במי אתה תומך, או למי אתה מתנגד, ובמה אתה מאמין, היא אומרת, "במקומות האלה אנחנו פשוט עם אחד. בדיוק כמו בחגים".

"הרי אנחנו עם של סיפורים", מוסיפה מרכוס, "העם היחיד שבנוי סביב ספר, הסיפורים התנ"כיים הפכו אותנו לעם היהודי. כמו הזכרונות המשותפים שלנו שהופכים אותנו למשפחה. ככה התרבות שלנו היום הופכת אותנו לישראלים. ברגע שלא תהיה תרבות משותפת כבר לא יהיה לנו מה לחלוק אחד עם השני".

יש הטוענים כי התאגיד משרת רק חלקים מהעם. גם אם זה היה המצב, אומרת מרכוס, עדיין היתה הצדקה מלאה למימון ציבורי לתכנים שהתאגיד מייצר. "המדינה מממנת המון דברים, לא רק חינוך, רפואה או ביטחון. כמשלמי מסים, הכסף שלנו הולך פעמים רבות לדברים שאנחנו לא בהכרח צורכים או משתמשים בהם. אני לא צופה בכדורגל ועדיין המיסים שלי ממנים את הספורט. אני לא לומדת בישיבה ועדיין מממנת ישיבות, וזה בסדר, כי זה התפקיד של המדינה - לדאוג לכל האוכלוסיות בה".

אבל האמת היא, טוענת מרכוס, שהתאגיד בהחלט כן פונה ומשרת את כל חלקי העם. הוא מספק תכנים ישראליים, מגוונים ופלורליסטיים שלא ניתן למצוא בשידור המסחרי, "כמו לדוגמה תכנים לציבור שומרי המסורת כמו גם לציבור הערבי. התאגיד מאפשר יצירה מקורית בעברית, יצירה שלא מכוונת פרסומות ורייטינג ויכולה להרשות לעצמה שהשיקול היחיד שלה יהיה איכות ופלורליזם. צריך שתהיה יצירה בישראל שלא מונעת משיקולים כלכליים".

אני מאחלת לילדי ישראל "לגדול על תכנים בעברית, עם ערכים ישראליים, שאיתם הם יגדלו להיות ישראלים גאים", מסכמת מרכוס, "אני לא מאחלת להם אמריקניזציה ולגדול על תכנים של נטפליקס, כי בינינו, אין שם באמת מה לראות חוץ מ'פאודה'".