ותיקי רשות השידור פרסמו קול קורא להגנת השידור הציבורי מפני תוכניתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התקשורת שלמה קרעי לסגור את תאגיד השידור. בין החותמים, מי שהיו ממייסדי ומקימי הטלוויזיה בישראל, כמו ארנון צוקרמן וצבי גיל; מנכ"לים לשעבר של הטלוויזיה הישראלית ושל רשות השידור; כוכבי הערוץ הראשון כמו שרי רז, דוד ויצטום, דליה מזור ויעקב אחימאיר; וגם עיתונאים פעילים כמו רון בן-ישי ואורן נהרי.

לעצומה של אנשי רשות השידור משמעות מיוחדת מאחר שנתניהו ניסה להשתמש במחאת עובדי רשות השידור בפעם שעברה בה ניסה לסגור את התאגיד. במשפט המו"לים נחשף כיצד יאיר נתניהו הניח בפני אביו את הרעיון לנצל את מצוקת העובדים המפוטרים, כתוצאה מחוק השידור הציבורי של שר התקשורת גלעד ארדן מהליכוד, על מנת לסכל את הקמת התאגיד, שנתניהו חשש שלא ישלוט באנשיו ויכתיב את תכניו (זאת לאחר ששנה קודם לכן השווה קמפיין הליכוד את עובדי רשות השידור לחמאס). עוד קודם לכן, ב-2009, היה זה נתניהו שסיכל את הרפורמה להבראת רשות השידור.

החותמים על גילוי הדעת מזכירים כי השר קרעי הצהיר ש"אין מקום לשידור הציבורי במדינת ישראל' וכי להשקפתו "הערוצים המסחריים הם ערוצי תעמולה". "די ברור שמטרתו של מר קרעי היא שציבור הצופים לא ייחשף למגוון עובדות ודעות, ובעיקר לא לביקורת לגיטימית על המימסד השולט", כתבו.

"אנו, מנהלי ועורכי ומגישי החדשות של השידור הציבורי, שעמלנו על הקמתו וביצור אמינותו, מקצועיות עובדיו וחופש ההבעה שלהם, חושבים שבמדינת ישראל דמוקרטית, הכרחי שיהיה ערוץ ציבורי חזק (הכולל טלויזיה, רדיו ודיגיטל) וכי זכות הציבור לדעת, חופש הביטוי וכללי האתיקה הם עמוד האש ההולך לפניו", כותבים 28 החותמים.

"תקציב ההפקות של התאגיד הוא כ-270 מיליון שקל. בין ההפקות: 'שעת נעילה', 'המפקדת', 'קופה ראשית', 'טהרן', 'המירדף' ועוד - הפקות שהפיקו חברות פרטיות, זכו לפרסים יוקרתיים, להכרה בינלאומית רחבה ומביאות כבוד למדינת ישראל; ובנוסף הפקות יוקרה כמו האירוויזיון ושידורי המונדיאל.

בנימין נתניהו נפגש עם עובדי רשות השידור במטרה לנסות ולסכל את הקמת התאגיד, מרץ 2017 (צילום מסך)

בנימין נתניהו נפגש עם עובדי רשות השידור במטרה לנסות ולסכל את הקמת התאגיד, מרץ 2017 (צילום מסך)

"'פתיחת השוק לתחרות', כחזון השר, תביא לדרדור השיח הפוליטי הרציני ולהפחתה משמעותית של ההפקה המקורית. תחרות שעניינה המרכזי הוא רייטינג, תכוון למכנה המשותף הנמוך ביותר שעיקרו תכניות בידור, חידונים ותחרויות בזמן צפיית שיא. וכך עלולים צופים רבים לנדוד לערוצי כבלים מיובאים.

"לפיכך אנו מבקשים משר התקשורת להימנע מהצהרות המעוותות את המציאות, ובוודאי שלא לתרגם הצהרות אלה למעשים שיגבילו את חופש העיתונות והתקשורת, ויהפכו ציבור גדול של עיתונאים לשופרות פוליטיים, ויגרמו למאות בעלי משפחות למצוא עצמם מובטלים וחסרי פרנסה".

ותיקי המנהלים בשידור הציבורי חותמים את מכתבם בקריאה: "אנו קוראים לממשלה להסיר את ידיה מהשידור הציבורי ולאפשר לו למלא את ייעודו על פי חוק. ביטולו היא פגיעה ממשית במרקם הדמוקרטי העדין של מדינת ישראל".

רשימת החותמים המלאה: יאיר אלוני, רפיק חלבי, כרמית גיא, אליעזר יערי, ארנון צוקרמן, מיכה לימור, יעקב אחימאיר, נחמן שי, יאיר שטרן, דן רביב, טוביה סער, שרי רז, דן בירון, דליה מזור, צבי גיל, עמוס ארבל, רון בן ישי, אורן נהרי, אבי אנג'ל, מנשה רז, גיל סדן, עוזי בירמן, דוד ויצטום, אברהם קושניר, אבי כהן, יוסי גודארד, דוד גלבוע וירין קימור.