המאבק על התאגיד הולך להיות מאבק היוצרים החדש - אבל אין בר-דעת שלא מבין כי חיסול התאגיד הוא רק בורג נוסף בתהליך שמנסה לסתום פיות וחופש ביטוי באצטלה ריקה, כי "שוק חופשי" עדיף.

היושבים בממשלה מתנהגים כמו חבורת זאבים רעבים. כאילו הם לא בשלטון כבר 15 שנה. כל מה שאני רואה לנגד עיניי הוא התפוצצות של רצון - שמילאו לנו את הראש איתו בשנה וחצי האחרונות - לחסל כל דבר ליברלי, מבקר, חתרני, חוקר וכל מה שמאיים על שלטון שמתנהל בחוסר מוסריות או בשחיתות.

מטרת הממשלה, כפי שאני מבין אותה, היא לסגור את החדשות בתאגיד. לשיטתם, כל עיתונאי שעוד יש לו חופש ביטוי אך לא מחזיק בדעתם – ערוצי 12, 13 וגם התאגיד – שמאלנים. רק את דעותיהם של ערוץ 14 הם מכבדים. מנסים לייצר חופש ביטוי שאין בו באמת חופש ביטוי.

אני מסתכל על ערוץ 12 ו-13 ונדהם, על אילו שמאלנים מדובר? האולפנים מלאים בפרשנים ועיתונאים שמדברים מגרונם של הפוליטיקאים. גם תחקירים על הון-שלטון כבר לא עושים שם. אז כעת מנסים לעצור את התאגיד מלדבר על פוליטיקה? אולי, בסוף, עוד ירצו לספח את חדשות ערוץ 14 לתאגיד כאן 11. אני לא אתפלא.

תרחיש אחר הוא שינסו "לשחד" את היוצרים: להציע להם לקבל את תקציב חטיבת החדשות - 160 מיליון שקל - כדי שיסכימו לקומבינה הזו. אם זה יקרה, זה יהיה משפט שלמה של היוצרים. זה יעמיד אותנו במבחן מוסר נוראי.

הכניסה למשרדי תאגיד השידור הציבורי בירושלים, 2021 (צילום: "העין השביעית")

הכניסה למשרדי תאגיד השידור הציבורי בירושלים (צילום: "העין השביעית")

אבל האיום בסגירת התאגיד לא נוגע רק ליוצרים או לאנשי התרבות, אלא לכל האזרחים במדינה. זאת מערכה כוללת. מערכה מול בית המשפט, מול התקשורת, מול התרבות. מישהו מנסה לייצר ישראל אחרת. תקשורת מצונזרת, יצירה מצונזרת, בתי משפט מצונזרים. שר התרבות כבר הבטיח שכל יוצר יחויב לצרף מכתב נאמנות למדינה בכל חוזה עם קרן תמיכה. אם תגיד דברים רעים על המדינה - לא תקבל את הכסף.

כבר ב-2017, בריאיון ל"מקור ראשון", אמרתי שהסכנה הגדולה ביותר שאורבת לנו אינה יהודים נגד ערבים או שמאל נגד ימין, אלא יהודים נגד יהודים, "פטריוטים" מול "בוגדים". אנחנו מרחק פסע משם.

המלחמה על התאגיד לא החלה היום, היא מלווה אותו מאז הקמתו. אבל אז והיום, אין שום סיבה אמיתית לסגור אותו. הוא הערוץ הכי מקורי בטלוויזיה, הוא שינה את לגמרי את התפישה של יצירה מקורית. וכן, הוא גם מאוזן.

רני בלייר הוא במאי ותסריטאי, זוכה פרס האקדמיה לטלוויזיה ויו"ר איגוד הבמאים לשעבר. כתב וביים את "אדמה", "שבתות וחגים", "פרשת השבוע", "תיבת נח" ו"שביתה"

ערך: רועי זילברשטין