האם בטיקטוק מתכוננים למאבק ציבורי סביב החשש כי הם מעבירים מידע לממשלת סין? או שהשלוחה הישראלית של הרשת החברתית מקדמת אינטרס אחר סביב גורמי הממשל? אחרי חצי שנה, ענקית המדיה הסינית חזרה השבוע לשכור שירותי לובי בכנסת.

במדינות אחרות, לוביסטים של טיקטוק מקדמים חקיקה שתיטיב עם האינטרסים של החברה בסוגיות הנוגעות להגנת הפרטיות, הסתה, פגיעה בתחרות ועוד. בישראל החברה אינה חייבת להצהיר על כוונותיה בפעולה מול הכנסת, שכן חוק הלוביסטים אינו כולל חובת שקיפות על האינטרס שהחברה מקדמת.

לטענת דוברת החברה בישראל, העניין של טיקטוק ביחסים עם גורמי ממשל נובע משאיפת החברה לייצר שיח נקי מאלימות: "לטיקטוק ולציבור הישראלי המיוצג על ידי הכנסת אינטרס משותף להבטיח גלישה בטוחה בפלטפורמה, כחלק מהשיח השוטף שאנו מקיימים עם גורמים שונים בממשלה בנוגע למניעת שיח שנאה, מניעת אנטישמיות ותוכן שמפר את נהלי הקהילה שלנו, אנו נעזרים על ידי יועצים שונים".

טיקטוק ישראל מיוצגת כעת על ידי מחלקת הלובינג של כהן-רימון-כהן בראשות הלוביסטית דפנה כהן-איוניר. בעבר החברה יוצגה בכנסת במשך שנה, מיוני 2021 ועד מאי-2022. חברת האם של טיקטוק היא בייטדאנס הסינית.

בארה"ב קיימת חשדנות רבה כלפי חברת המדיה, בין היתר בשל חשש מהשימוש שהמשטר הסיני עשוי לעשות במידע המוזרם בפלטפורמה. באוגוסט 2020 פרסם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צו במטרה למנוע את השימוש בטיקטוק בארה"ב. הצו מעולם לא נכנס לתוקף, ובוטל ביוני 2021 על ידי הנשיא ג'ו ביידן.

אולם האיום באיסור על שימוש באפליקציה עדיין קיים. לפני כחודש פרסם ראש ה-FBI בארה"ב הודעה המביעה חשש משימוש אפשרי של המשטר הסיני במידע האישי של משתמשי טיקטוק, והשתלטות על טלפונים ניידים שעושים שימוש בתוכנה. החברה הוציאה השנה 2.1 מיליון דולר על לובינג במהלך רבעון אחד בלבד. שנה קודם לכן עמדה עלות ההוצאה על פעילות לובי בארה"ב על 4.7 מיליון דולר.

גם האיחוד האירופי מצוי בלב הסערה הנוגעת לביטחון המשתמשים באפליקציה. מנכ"ל טיקטוק ישראל אסף שגיא טען לפני כשנתיים בראיון שלא ניתן להיכנס לחשבונות ישראליים מסין. לפני מעט יותר מחודש פורסם כי טיקטוק הודתה בפני הרשויות באיחוד ובאנגליה כי לחלק מעובדיה בסין יש יכולת להיכנס למידע בחשבונות משתמשים באיחוד האירופי ובאנגליה: "אנחנו מתירים לעובדים מסוימים המועסקים בתאגיד וממוקמים בברזיל, קנדה, סין, ישראל, יפן, מלזיה פיליפינים, סינגפור, דרום קוריאה וארה"ב, גישה מרחוק למאגר המידע של משתמשים באיחוד האירופי".

החברה הבהירה כי היא משתדלת לצמצם את מספר המורשים לעשות זאת, ולאכסן מידע על המשתמשים האירופים בשרתים הממוקמים בגבולות האיחוד. אולם ההבהרות לא הרגיעו את הרשויות באיחוד ובאנגליה, ונשמעים קולות הולכים וגוברים לאסור שימוש באפליקציה במידה שהחברה לא תעמוד בהגבלות הפרטיות הקיימות באיחוד.